Monday, December 26, 2011

Sagat

  Ish kalo sagat (tut) yang ni amacam
Ini semalam punye he le, yang awok tedengo balik kate sagat tu. Semalam tu deme nampok kete adik awok tu ada kesan bergarih. Ate pi le tengok ish, rope nye kena sagat. Kat mane kene sagat tu tak le keme petia kan. Ijak le kume tanye kat adik awok tu. Tapi kalo nak touch up balik tang kene sagat tu mahu dibalun dek tokeh ngecat tu moh RM200. Awok rase le, sebab die punye kala pun metalic. Metalic maroon ye bukan metalic hitam. keh keh.

Bini awok dulu rajin le buat koje sagat-menyagat ni. Tapi dah lame pencen nye. Ate bukan senang jige koje menyagat koje bini awok ni. Tapi dok umah boleh la. Tapi dia da beralih opsyen lain so bye bye le koje menyagat tu. Bayangkan seminggu mahu lebih kurang 16 tandan pisang kena sagat. Seminggu buat 2 kali. Sekalai sagat mesti 8 tandan pisang awak ( ni baca yang maksud sejenis name pisang tau, jgn baca bebird yg fasha sanda maksudkan tu, gate fasha yak pande le die sebut bebird, macam biase je he he). Bini awok nyagat pisang dulu tu. Inovatif gak care die koje. Ate memole die sagat pisang atahs talam baru masuk dalam kuali . Tapi mutakhir ni die sagat direct atas kuali. Nampok nye lebeh efisyen  gitu. Ate nak jimat mase. Mahu makan 4 jam koje tu . Mole 8 pagi mahi koi 12 tghr habis le.

Jadi rasenye, tau le maksud sagat nikan iaitu gesel atau gesek. Tapi tak ponah le awokdengo kalo bab tut ( ni rakan awok selalu gune kate ni) tu deme sebut sagat. Deme sebut gesel juge. macam kucing yang manje kan suke gesel badan kat kite kan, tapi tak ade le awok dengo deme gune kucing tu sagatkan badannye kat kaki lak.

Thursday, December 15, 2011

Ngangkit

Ish lame beno doh awok tak buat koje ngangkit ni sebab deme tak nyakap rope tu. Sebenonye hampir selang sari awok buat koje ngangkit ni. Tapi bini awok tak berape sio cakap Perak ni. Ate patut cakap ngangkit ate deme bante cakap angkat je . Mane ade angkitnye kan.

Sebenonye selang sari awok ngangkit kain baju yang dah kering. Ate kalo bio kot hujan habih basah lenjun. Mun kalo bio mase panas , habis bulo baju tu. Awok suke merap kat rumah je tu pase neyemedang kene laung ngan bini. Kekejap abang, kekejap abang. Awok komplen juge, ate ape ke henye asyik abang je. Ate jawabnye , Aa ade abang. Ye jugak ye. Naye kat awok ish.

Tapi yang memole awok cam kate ngangkit ni mase kecik juge le. Ate takkan mase tue , awok belum tue lagi he he. Mase kecik dulu selalu le ikut mak ke kebun nolong mak motong getah ( ape ke he getah di potong ye). Istilah tempat awok ngabokan deme pegi noreh pokok getah le tu Ate memole memang le kene toreh. Lepahs toreh, keme rehat jap. Mase tu makan beke kat kebun best nye. Selalunye makan nasi goreng, makan behun, makan cuco ish mone beno ngenangkannye. Kalo mak lehe sikit mole keme ngail ikan bocat, pake mate kail buatan.. Sebab keme tak makan ikan bocat, entah pase ape tak tau. Rasenye ikan bocat bole makan kan.

Udah rehat keme mole le angkit susu getah tu. Mak bawak tong beso, awok bawak tong kecik. Ate awok kecik lagi mane boleh yang beso. Proses angkit ni. carenye senang je. Memole curah kan susu getah dari pot ke beledi tu lepas tu raup jari kat pot tu yo semuenye susu masuk dalam beledi. Itu le kojenye dari satu pokok ke satu pokok. Mun kalu ade 300 pokok make 300 bahagi due  le keme angkit susu getah. Tapi biasenye mak awok lagi laju. Mase kecik tu nak cube juge lawan mak angkit susu,  tapi die lagi tere.

Habihs angkit tu. mak pun kando le dua beleldi tu kat bahu bawak balik ke tempat mesin getah.  Awok kecik mane larat ngando lagi jadi koje awok angkut barang yang lain le. Nasib baik le babi tak sio nak nagco waktu ngando susu tu kan. Buat je babi nyondol keme, ape he . Kalo awok gamaknye habihs susu tu awok mandikan babi tu. Yo dilantoknye he he.

Monday, November 28, 2011

Bebuku ( e pepet)

Normal le semue org mesti ade rase bebuku tu. Kot Malaikat aje kot yang tak ade rase tu. Nabi pun ponah bebuku kan tapi bebuku baginde tu ade fekdah kat kite bukan rope kite bebuku. Banyoknye kite bebuku ikut nafsu je kan. Lain beno dari maksud yang betulihs kan.

Kalo ikut kan kamus Mesia ni be maksudnye memliki dan buku semua almaklum le kan. Jadi maksud bacaan nye ialah memiliki buku. Tapi mun kalu bebuku  bagi org Kuale da lain sikit maksudnye kan.

Meh le kite ngelih ape maksud bebuku yang awok maksudkan tadi. Setiap orang maesti ponah mengalami rase gitu.  Kalo awok pun nyemedang je rase bebuku, tapi cume cepat rede dari bebuku tu. Tapi kalo orang pompuan ni bebuku nye memang le aje gemo memanjang. Kan gitu orang pompuan. ish mane keme tau maksud bebuku lagi ni kan. Gini le mun kalu ngajo kelas yang bising , mals tu, eii mok bebuku beno rase hati tu. Ate suruh deme diam ijak nye maunye deme. Suare deme le paling hingom sekali. Tu yang molot hingom. yang mals belajo lak, ish lagi satu yang buat hati bebuku. Jenoh le kite sampe bebuih molot ngajo, ijaknye deme faham. Kalo yang mental kurang tu aku tak le kesoh. Tapi yang awok bebuku tu yang otak boleh pake tapi tak gemo deme nak belajo. Rase nak sekeh sekehkan  selalu. Sudohnye bincut ; kepala deme nanti.

Itu kat sekolah . ini bab main pulak malam tadi tengok Mesia lawan Bahrain. Ish bebuku beno awok ade boleh menang kot kot kalah dalam masa 6 menet je . Ish tu la belagok pemain Meisa ni. Baru menang 2 - 0 da relaks nampak beno. Bile pemain Bahrain kene keluo sorang tingge sepuluh lahi deme belagok awok rase . Bebuku beno rase kalah rope tu. Ni lagi satu peel. kalo la aku jurulatihnye mahu aku sekeh deme seko seko. Kalao......ate bebuku beno rasenye hati nengok deme memain tuu macam  deme le paling tere, perasaaannn.

Lagi satu yang selalu digunekan perkatean bebuku ni iaitu menunjukkan bentuk. Kan bile buluh tu ade ruahs-ruahs nye. Penyambung setiap ruahs tu le yang kite pangge bebuku jugakkan. Lagi satu sape main bole biase le kene keting. So ce rase kat keting kaki kite tu tentu terase bebuku kat tulang keting tu sebab jenoh kene keting mase maen bola tu kan. Itu bebuku jugakkan. Ade bebuku laen lagi ke, ce kabo kat awok.

Bebuku = geram
Bebuku = bentuk keras yang mengelembung

Monday, November 21, 2011

Gago

Tadi tengah cakap ngan bini tetibe keluo kate gago dari molot die. Terus awok tepikio nak post kan kate gago tu. Sebenonye memang selalu kite gune gago tu tu tapi bile orang cakap tak ponah petiakan nye. Tu pase bile dengo kali ni terus awok post kan.

Meh awok citer dulu bab gago yang pernah kite lalui mase kecik dulu . Seronok cite bab gago mase kecik ni. Pase gago nye memang aje koje seronok kan gitu.

Mase kecik nyemedang kite makan kijeng, remihs, siput sedut dari Sunge Perak. Ate doh orang Sunge Perak kan tentu le bende tu dah biase kan. Yang pastinye kalo nak makan semue bende yang awok sebut tadi tu . Semuenye kene gago. kalo tak gago tak dapat punye. Tapi mun kalu banyok duit hulo duit pun dapat jugak kan. Tapi yang gago sendiri punye lagi best kan. Kalo nak makan siput sedut dan kijeng kite mesti gago dalam lumpo. Manekale kalo nak makan remihs kite gago dalam sembe aje pun dapat. Sembe tau ke, kalo tak tau awok sebut pasho tau tak. Mun kalu tak tau gak pegi tengok balik posting lame tentu ade.Bile sebut pase menatang dalam sunge tu rase telio le pulak nak makan. Nasib baik la bini tak ngidam. Kalo tak kan susah kene nyelam sunge perak le pulak.

Tu gago nak melantak. Bab gago lagi satu ni ish. Kisah budak nakal kat sunge juge. Kan dulu bile mandi sunge apoh tak hajap dek kite baik jante ato betine. Sadin je kite mandi besame. Tapi mase bebudak le bukan doh akil baligh. Jadi yang nake tu mase budak betine dah dalam sunge deme pun tojun same le mencari peluang nak gago. Kan nake tu. Tapi yang awok heran tu bukan pulak deme marah budak betine tu tapi sekado menjerit je.. Ate bebudak kan. Mun kau orang tue kne gago mahu kene balun dengan buluh ke kan.

Ade lagi bab gago yang kite but mase kecik kat sunge juge. Kite gago dalam rebat. Bile gago kat dalam rebat tu memacam le yang kite dapat. Tapi awok seronyo bab gago yang ini, Sebab awok takut tegago ulo ke bunte ke.kan naye tu.

Gago = Raba






Sunday, October 30, 2011

Gonyoh

                                                       Bakal menggonyoh Yahudi , Insyallah.
Yang awok ingat ade due bab aje yang melibatkan gonyoh mase awok mole mengene kate gonyoh ni.

Gonyoh 1
Pase dulu mane ade mesen basoh, make aktiviti menggonyoh baju ni wajib le setiap romah melakukannye. Ate ape he kalo tak menggonyoh baju mane rope nak melawa kan. Jadi terpakse le baju digonyoh hari hari. Sementelah pulak dulu mane ade baju bebanyok macam orang sekarang . Kalo tak ade baju selemari agaknye tak soh le deme sekarang ni. Itu kire okey le. Moh dilantoknye macam bini Marcos dulu ape ke namenye haa Imelda  moh kasut satu bilik , beg tangan sau bilik, baju sebilik. Agoknye coli sebilik, sependa sebilik. Tak tau le kot Imelda tak pake sependa he he, ijok le awok petia kan. Kang kot gonyoh dek Marcos mke pase  petia sependa bini die he he.

Gonyoh 2
Dah awok taram sikit maksod gonyoh yang kedua yang awok kate kan tu. Mase kecik kan kite selalu bergonyoh adek beradek dengan kemgkawan dengan madu memasing. Ase ade masalah sikit mole le nak bergonyoh, pantang le cuit sikit. Ate madu mahu ijak begonyoh, pase awok tekenangkan emak awok ponah dah dekat le nak begonyoh dengan madu ke 2 nye ( ni rame tak tau sebab yang ade tu madu ke 3 apok awok he he). Kuat bemadu apok awok ni yak . Jangan maroh itu apok awok, awok, entah le belum le lagi nampak gayenye. Awok tak ingat ape kesahnye tapi madu kedua mak awok tu ponah le rase pelempang mak awok. Tapi citer kat orang sape pun tak caye Nik( kengkawan pangge mak awok) tu rope tu, sebab mak awok ni baik orangnye.

Gonyoh 3
Ijak awok tau ngabokan lagi. Ade sesape tau ce tulihs kan bab gonyoh ni.

Gonyoh 1.- memberus kain baju
Gonyoh 2.- Bergasak @bergaduh

Friday, September 16, 2011

Jenoh ( e pepet )

Jenoh awok nak kuatkan semangat nak post N3 baru. Banyok beno he nye buat mase ni.. Musim raye ni dgn open house yang tak open. Musim nak perekse bebudak sekolah nye. Ade yang gugur baru berputiknye. He seher nye lagi. Soe hati lagi. Ish memacam he. Sudahnye ari ni baru boleh muat posting baru. Itu pun jenoh rasenye nak menaip komputer ni.

Rase dah jenoh dah awok nyakap kat anak bini memacam pekare. Kat anak murid aje kojenye becakap lagi le jenoh becakap. Deme kate dah berbuih molot. Tapi awok petiekan tak ade le buih kat molot awok ni. Tapi menyakapnye kat deme jenoh besembo ayo lio le.Tapi bab budak degil ni apah tak hajap dek deme. Bayangkan jenoh juge awok ketuk kepale deme dengan rotan kontot awok tu. Awok tak gemo mawok rotan panjang nampak sangat macam guru disipelin. Rotan awok kontot je boleh taruh dalam beg panjang due jenke je. Budak dege ni lantok le rotan panjang pun tak hajap dek deme. Bayangkan nak mawok alat jometri macam berat beno deme. Kalo nak buat lukisan kejuruteraan kena le mawok jangke lokehs. baru boleh buat koje. kalo nak muat sudut, kene le mawok protraktor ( dulu pange jangke lokehs je). Itu pun berat beno deme nak mawok ish geram beno rasenye.Tapi jenoh le kapale deme awok belangkong kan.

Mase ni yang paling jenoh awok nak melawannye yang paling berat dalam hidup awok iaitu sehre. Bayangkan da turun 6 kelo berat badan awok melawannye. Setakat ni awok betahan dan masih tekawe rasenye, Insyaalah. Tapi awok dapat info dari seorang ustaz bagus gak infonye. Setan tu kan bawoh kite jadi jangan pandang beso, bahkan kalo kome nampak setan tu sekeh je, amacam.





Friday, September 2, 2011

Mocun

Lepahs raye ni lagi le lebat deme main mocun..Kalo satu mocun kaso tu rege nye RM50 , mun kalu dah letup sampe 10 mocun maknenye bape ye.Wo RM500 wo, tu baru sari balun deme letup sepanjang sebulan raye ce kire, ce kire. RM500 kali 3o hari RM15ooo tuuuuuuuuuuu. Huwa. Tu baru tempat awok ni cammane pulak tempat kome . Mun ade 1 000  tempat kat Mesia buat koje rope tu ish dah jadi bape  ye. Ce kire . Woi gile betui dah jadi RM 15 juta , waaa. Ce bayangkan betape bodohnye tabiat itu sekadar nak memekak kan telinge dan ganggu orang berehat waktu malam dengan bunyi mocun. Kalo RM 15 juta tu kasi kat aku boleh aku kawin lagi 3 trus siap semua ade rumah sekali , mustaed semuenye. Belebih lagi tu. Tapi duit tu jgn faraid kat anak anak awe nanti diie jadikan kita Jutawan Fakir lak nanti.

Ate gamoknye deme tak ponah tengok gambo kat atahs tu kot Sampe bekece tangan tu kena mocun. Kalo sehari dua tangan diletupkan oleh mocun selama seperti kiraan tadi .Ce kire pulak , malahs le awok nak ngire je kojenye. Dah le kat sekolah pun kene ngajo math nyemedang. Kome kire yak sape pande jawab kat komen ha ha.

Dulu tak ade le mocun yang kuat beno letupnye ni. Mocun bola ape ke namenye. Dulu kat kampong paling tinggi mocun yang selalu hari raye Cine tu buat bako semasa sambut tarian nage tu. Yang meletup lelame tu. Yang panjang bejunte-junte tu.Tahukan tapi awok mase dulu suke main yang kecik tu kalo meletup baru takat kebahs je tangan ni tak le sampe bekece balun dek mocun tu kan. Eik tahu kebahs, ate ponah rase meletupkan tangan dengan mocun rope tu tapi yang kecik. Bayangkan le kalo mocun yang beso ish.

Mocun = Mercun


Saturday, August 27, 2011

Kelemayo

Semalam ade ustad Jamaludin Ahmad datang ke sekolah bagi ceramah sempena penutupan Ihya Ramadhan peringkat sekolah. Yang bestnye ustad ni memang pekat cakap peraknye. Siap eklankan Mr os dalam siaran radio Perak yang melabun loghat Kuale. Jadi dalam bebanyok nyakapnye tu keluo le kate kelemayo. Tu teringat nak posting kate kelemayo ni. Dah lame beno tak sebut nanti tak ponah sebut dek orang hilang pulak kate tu kan.Mun kalu ustad tu ade ceramahnye dalam you tube ke ape ke mau awok uploadkan. Kan bagus sambe belajo loghat kuale sambe belajo elmu agame kan.

Awok pun tak berape nak jelas kelemayo ni ape, macam bunyi kelekatu je ha ha. Tapi ade sikit ingatan dalam pale awok ni mengatekan kelemayo ni ialah pandangan mate kite. Kite merenung sesuatu dah tak berape jelas dah kelabu. Ade ke maksud lain ijak le awok petia kan mase ni. Ade ke sesape yang tau maksud  kelemayo ni. Kalo ade bagi le tau kat awok ni kan.. Mungkin jage kelemayo no boleh dikatekan menegok tu dah berbalam je. Tapi perlu diiingat yang kelemayo ni bukan rabun tau. Cume orang rabun memang le kelemayo pandangan nye kan.

Susah jugak awok mikio kan ape ayat yang sesue bagi nak gune kelemayo nikan. .......Tg pikio ni.........Ish senag gini le, buntu awok hari ni meh kengkawan yang lain jemput mengomen dan bagi satu ayat yang boleh memasukkan kate kelemayo ni. maaf le tengah buntu beno rase pale otak ni. gamaknye makan kepale ikan banyak kot . Kepale otak pulak dah kelemayo ha ha, boleh  ke gune rope tu.  Balun aje la yak...

Haa baru dapat tapi elok ke tak sesue ke tak kome bace eje le sambe ngonyen yak. Buntu beno nih. Ayatnya: Tengah awok mawok motu awok tetibe ade bende terobang toing terus kat mate awok. Ape lagi kelemayo rase mate awok nengok dune. Terus awok berenti. Mun kalu terus mau tojun longkang awok dibuatnye kan. Kan ape anok awok dulu mawok motu ponah jadi superwoman tuju longkang terus. Bukan le salah die ade orang mude tu motong moto die terus ngimpit ke tepi jadi nak mgelak anak awok pun ngelak ketepi tapi tengah laju . Ate ngelak terus terjun lebihkurang 4 meter ke dalam longkang le.  Mawok spital gak tapi cume kecederaan rengan je, nasib baik. Itu le anok dare sorang.

Saturday, August 13, 2011

Cero.......

Meh kite nengok semue kate yang mole pangkenyen cero...   (itu yang awok ingat aje le)

Ceromat  , Cerodek,  Ceromen (ni bace elok elok tau)  , cerogahs,
Ni semua kate yang kat pangkenye ada kata cer  menjadi cero.
 Cume yang awok nak nyakap hari ni bab ceromat.

Awok ni sah tak ceromatnye , ate nyemedang duit tak mandang, tak ceromat le tukan. Itu belum awok citer bab lain lagi tu. Tapi bukan tak boleh kite jadi ceromatkan, tapi dek kerana beberapa he nye , kite tak dapat nak ceromat. lagi pun awok bukan jenihs genggam tak tereh kan.
Lagi pun yang masok awok sorang je , jadi almaklum le susah le sikit kan.
Namun begitu awok sedo , itu semue adalah alasan untuk menidakkan awok ni tak ceromat  ha ha.

Sedangkan anak awok ni , awok rase semue ceromat kecuali awok tengok sorang je. Tapi awok tak nak le nulehs name deme kang ngobak lak deme yak. Bio le deme sedo sendiri yang deme tu tak ceromat kan. Lagipun abah deme pun tak ceromat juge kan. Takkan nak salah kan deme pulak kan.

Anak awok sorang tu dah mule ade simpanan RM1000 lebih dah, Itu masa umo die baru 14 tahun dulu. Sedangkan awok pade mase umo tu rasenye baru ade RM 70  kot  kan jauh bezanye. Itu pun sebab nyimpan duit jue doyan. Kalo tak meracun duit nye pun..Kan ceromat tu.

Yang anak awok lagi sorang ni pulak awok tekejut kasut dia mawok 2 tahun dulu  ade lagi kasut tu elok je. Sedangkan awok sendiri da berape pasang kasut da. Ish harap yo le deme terus amekan sikap jimat ceromat tu, Insyallah.

Ni sesatunye perempuan pun awok tengok ceromat juge. Ce bayangkan tak kesah deme nak baju baru selambe dek je die balun make baju lelame je. Awok pun dah nyemedang tuko baju baruuuu.(kene panjang sebab aku aje tau maknenye). Sedangkan anak dare lain sebaye die tentu dah berpasang baju kat lemari romah deme kan.Aku rase senang le deme nanti insyallah kalo gitu cepat le deme berumah dan berete.

Cume yang sorang ni aku riso sikit, die ni lungap sikit bile bebelanje. harap die boleh berubah, selalu juge ingatkan die. Bergaye kan maen yang ni, tu awok riso tu. Tapi awok yakin semue manusia boleh berubah bile perlu. Bahkan keadaan akan mampu membentuk manusie. Cume usahe dan yakin pade Allah SWT.

Ceromat - cermat

Wednesday, August 10, 2011

Dan

Ini bukan Hamdan yang biase orang panggil Dan.
Ini bukan juge dan dalam bahasa Melayu ( ish Melayu ke Malaysia) .

Tapi ini ialah dan loghat Perak. Dan ini maksudnye sempat.
Kan ape  , kan kite selalu kecoh sahor dalam bulan pose ni kan
Gerak di orang  (biase  nye bini gerak laki die le) apoh deme tak hajap suroh bangu sahor. Sudah nye dah dekat habihs waktu. Ate mole le tanye, ate dan ke lagi makan ni. Tu le pase suruh bangun awe tak hajap bile dah lambat heboh tanye dan ke tak dan, Ate telan aje cecepat. Tapi rasenye yang paling selamat makan  je korma moh 3 biji dan ayo susu rasenye dan bahkan juge cukup. Tapi mane le kume tahu perot kome kan.

 Cume awok mase ni tengah mengadap satu kes tak dan dan dah. Ye le ape ke he nye entah le, pase ape deme dah tak dan dan tu. Awok tak leh cakap sekarang sebab belum kompom, nanti le bile mase sesue nanti.
Entah ape ke henye entah le awok tahan kan juge tapi dah tak mampu rasenye awok menahankan nye. Awok rase ni kesah spiritual sikit ni. Tu yang dah tak dan dan ni. Ate dah bante deme mandrem agaknye, mane rope deme nak tahan. Tapi kalo le deme sabo sikit kan boleh di ubat. Sebab bagi awok bab mandrem ni semue boleh di ubat . Yang tak boleh diubat cume mati dan tue je kan. Cume nak hati yang kuat dan sabo je. Tapi deme dah tak dan dan dah . Ate nak buat cammane. Sudahnye awok ikut aje le kesah deme, awok pun tak mampu nak nahanye dah. nak kate lantok deme , tak wajo lak rase gitu, tapi hati tu kekadang bekate juge. Ish lantok le kome, haa tu die.

Lagi satu rame orang kat dunie ni mengamekan sikap tak dan dan. Moh lambat sikit mawok kete di hon dek deme. Ate mane ke ropenye nak buat. Bini pun kekadang satu he, bile laki lambat buat ape yang deme suruh mole le tak dan dan deme nak marah kite. Karang kalo laki tak dan dan cari awek lain kang marah pulak. Ate tak dan je memandang kan... ha ha ha













Friday, July 29, 2011

Mone ( e pepet )

Pengalaman awok mamam Tom Yam yang awok nak citer ni. Tom Yam yang memole awok mamam semasa awok di bawe oleh cekgu Zul semase kami melawat Kelantan (geng cekgu bujang SM Felda Lasah Sg Siput (U)). Kat sekolah cekgu Zul dikenali sebagai Cekgu Wak Sir sebab Wak Sir mase tu poipular sebage pelawok TV..

Tapi mase memole makan Tom Yam awok ijak le gemo ape ke jadahnye Tom Yam tu. Agaknye mase tu awok bukan vegeterian jadi sayo tu tak le minat beno kan. Kan dalam Tom Yam banyak beno sayo nye kan. Tapi mole dari hari tu nyemedang le mamam Tom Yam kat merate alam nye sebab dah dikenekan oleh cekgu Zul.

Sepanjang awok makan , eh makan ke minum ye. Sebab mase makan Tom Yam ni yang awok rase awok selalu mengherop kuah Tom Yam yg lebihnye kan. Belum juge keluo kate mone tu yak, ha haha.  Ni nak masuk kate mone le ni. Mase makan Tom Yam yang sedap sekali yang awok ponah rase masse awok makan Tom Yam kat Betong Selatan Thailand. Mase tu ikut rombngan  ngajak melawat kat tempat kubu beso komunis tu. Punye le mone rase makan Tom Yam kat tengah pekan Betong tu. Kede tu pulak letak kat tengah lorong yang kecik je, rasenye kede orang Patani. Ish penye le mone rasenye. Kalo ade mase pegi ke sane mahu awok cari lagi tempat tu kalo awok ingat le tempatnye.Tapi diam tau jangan citer kat orang ade pulak kawan awok cari mone bab lain, ish.

Rase mone makan Tom Yam yang kedua ialah mase awok makan Tom Yam di sebuah Hotel di Puau Pinang area Pantai Feringhi. Ish punye le mone rase Tom Yam kat situ.Mase tu pi kerusus ape ke da lupe le pulak. Lepahs dari ari tu tak ponah le awok dapat rase Tom Yam yang awok gemo baik bini buat sekali pun (bini aku jangan maroh yak). Ade deme kate kat Restoren Benteng kuale tu sedap awok try juga tapi tak le awok minat beno tak suke ijak pulak. Ade ke sesape yang tau kat mane Tom Yam yang mone rasenye kat sini. Kalo ade bagi le awok tahu, dah meleleh ayo lio awok ngingatkan rase mone Tom Yam tu kat Betong dan Hotel (;upe le namenye tapi Hotel tu awok cam beno ropenye). Kalo pi sane awok tau le hotelnye.Gamaknye Chef die pun da belah da kot ate dah lame bebeno.

Mone = rase nikmat yang amat sangat.   

Sunday, July 17, 2011

Jongo

Ini mane le ropenye pulak. Memacam le loghat ni yak. Jongo ni ada due gunenye yang awok tau.

Meh kite ngelih dulu Jongo 1.

Awok teringat ni pase kat kampong awok dulu banyok berok.. Bukan berok Mat Yeh tapi berok yang beno le yang jubonye( maap le gune kate ini tak ape yak sebab awok gune kat berok bukan kat orang kan  he he) merah tu ha ha.. Kan ke kalo kite menyerogah berok tu die pun jongo le kat kite kan. ia itu muke menyeringe dalam bentuk menakutkan kite.Jadi kalo berok menjongo make die nak jage keselamatan dri die le tu. Mun kalu maknusiye menjongo muke nye kat kite entah le.

Cube tengok Jongo 2 lak.

Jongo 2 ni pulak biase nye yang boleh buat gitu selain berok ate ape lagi maknusiye le kan.. Tapi maknusiye ni kalo menjongo tak le sampe makam berok tu kot. maknusiye kalo buat jongo tu sekado nak menunjukkan rase meluat aje kot. Tapi tak le sampe marah atau gune jongo macam berok tu kan. Misenye rope ni le. Mamat ngonyen kat Leha, tapi Leha tak bekenan kat Mamat, make dibalasnye dengan jongo kan mukenye kat Mamat. Ato cekgu merotan punggung ( kat maknusiye awok tak gune jubo yak )Dolah, pase Dolah ni samseng yang amat make di jongonye muke die kat cekgu. Mun kalu awok cekgunye awok tambah lagi seliang le gamaknye he he....

Wednesday, June 29, 2011

Renyah ( e pepet)

 Renyah nak make rope ni kan...
Orang perempuan suke beno le koje rope tajuk posting ni. Tapi banyak lelaki tak suke beno koje renyah ni. Koje renyah ni kena sabo bebanyak dan tekun. Tapi bagi orang perempuan koje ni memang le sesue. Tu pase kat kilang koje bahagian renyah ni bagi kat perempaun. Koje yang tak renyah di bagi kat jantan. Itu le gunennye dibagi laki ngan jantan.supaye dunie ni seimbang jalannnye. Mun kalu tak ade yang suke koje renyah ni kan susah dunia nak berjalan lanco kan.

Meh le awok bagi beberape koje contoh yang renyah. Lipat kain baju  renyah, satu satu kene lipat pas tu kene susun lak. Ngunting tepung lempeng buat pengat, ish  ajenye renyah. Ngemahs romah pun satu he, memole sapu lantai lepahs tu kene mop pulak lepahs tu sembo minyak wangi. Itu baru lante.Ate dindning, comen tingkap, bilik ayo , sinki ish renyah nyebut nye pun.

Masang langsir pun satu he, cume kalahnye deme sebab masang langser ni kene manjat sudahnye kene juge laung laki dia , koman koman anak jantan deme. Lagi ape ye. Mun kalu laman beso beno, satu he pulak kene le sapu hehari. Ate sampah dari pokok tentu getak je. Dah sampah tu di sapu kene le pulak di bako. Tapi kene juge jantan buat satu lagi koje renyah sebab tak mampu dek orang betine biasenye iaitu  motong rumput kat laman. Ish renyah beno tu kan.


Saturday, June 18, 2011

Bele (e pepet, e,taling)

Yang inii kalo kate bele ayam pun betui juge tu. Tapi awok tak nok ngesahkan bab bele ayam, ke itik ke ikan ke,boye ke. bejawok ke. Yang awok ngesahkan bab bele laen ni.

Yang bele bab ini kene juge bele macam bele itik ayam tu, tapi ades sikit lain. Jadi secare tak lansung awok dah bagi dua le maksud bele ni kan. Maksud yg memolenye ialah bela.

Okey kite pegi maksud yang awok maksudkan. Berape banyak punye maksud da.

Kawan awok suke sangat bele rambut die. Sikat tak ponah lepahs dari die. Mun kalu lupe pun sikat die jari die le dek ganti sikat nye tu. Bele rambutnye tak ponah lekang dari ingatan die le. Ate ce kome bayangkan tengah main bola dan lagi bele rambut die, ce bayangkan. Kalo kite apoh kite tak hajap kat rambut kite mase main lain le kalo tejure sikit. Tapi kalo sesikit tu apoh kite tak heran. Tapi die boleh kate kekejap bele rambut kekejap bele rambut. Itu le kojenye. Sampe rambut die sekarang ni dah makin jarang (menghamperi botak).

Dulu mane ade moto, yang ade besika aje le. Kalo ade pun tak banyak kat kampong. Jadi ade le sorang kawan ni pulak suke sangat le die bele besika die. Besika die tu ape yg tak dibuatnye. Kekadang da kale hitam semua kekadang dah putih. Kekadang doh ade aksesori cominnye lain macam beno. Kekadang lampunye. Ade satu ketike itu dah panjang beno sepit udang taya depannnye. Ate disambungnye sepit udang besika deme tu. Dah le rope mutu Harley Davidson.

Tapi bagi diri awok ade juge koje bele ni. Awok suke sangat mase tu. Tapi kan pase suke saje tapi sebab  pun mahu. Jadi mase era alleycats suke le awok bele rambut macam tu tapi tak le ikut habis ala ala aje. Ate kalo awok buat ape koje fesen orang mase tu awok tak ikut bebulat, biasenye awok ote sikit. Tak caye meh aku tunjuk gambo afro look aku ..











Thursday, June 9, 2011

Tak mandang

Ni kalau tak gune kata mula tak dia tak mau dan laen maksudnye.. Kite mesti gune mole dengan tak baru maksud sebeno tu jadi.
Duniye dah berubah da. Tapi tak dinafikan aded ekat duniie ni yang sedang berusahe dalam mengagongkan kehidupan yang baik dan sehat khasnye untuk akhirat

Tapi sekali pandang kat dunie ni bile kite lalu lalang sekeliling tenpat kite rase macam dunie dah tak mandang he agame dah. Tapi yang awok pasti yang sebenonye orang yang masih mencari keredhoaan Allah tu rame , tapi dah tebiat deme tak suke riak ato menonjoikan diri. Lain bagi yang tak mandang akhirat aje le gemo menunjukkan segale yang menonjoi.....jangan marah yak aje beno kan. kang deme kate aku lucah lak.

Sekarang ni terase beno sebab kekadang awok terase juge gitu, rase macam deme hanye mandang dunie je tapi tak mandang pun akhirat. Orang yang tak bedruit kat dunie sekarang ni lagi le agonye rame tak mandang. Kalo pegi sekolah dah le semenjak tahun 2005 awok perati golongan cekgu mole berkerete mewah. koman-koman MPV tu macam da biasa je kat sekolah. Tak mandang la deme kete yang cike-cike tu. Tapi bab ni awok respek kalo ade cekgu yang apoh tak hajap dek deme. Sanggup datang sekolah kerete pegi kebun je. Aku tabek le kat deme.

Kang aku buat N3 ni deme kate awok jeles lak. tapi ape pase lak nak jeles kan. Pase awok pun tak heran. Pase bile semua dah pake kerete mewah ala MPD ke CRV dan sewaktu dengannya. Make persepsi maknusiye mole berubah iaitu, itu adelah kereta biase je. Mole le orang cari kerete yang lebih hebat lagi. Make mole le deme nak cari helikopoter lak. Ate ape pase lak tak boleh sekolah le cekgu boleh dapat pake helikppter. Sebab kat sekolah aje ade padang, boleh le landng kat situ kan. Jadi sape yang perasa deme dah hebat pake kerete bebeso tu usah le perasan. Sebab tentu akan ade satu ketike nanti semue kereta yang kite bangge sekarang ni akan tak mandang mase depan nanti. Lepas ni mole le orang pandang yang pake helikpter kan. Amacam?

Tak mandang = tak heran, tak syio

Thursday, May 26, 2011

Koman

Koman ke cerut tu...
Biase le kalo org yang mengamekan care hidup konon nye bercite rase tinggi. Ate orang begitu biase nye bongkak, angkuh, sombong, riak kan gitu. Tapi bukan pulak tak ade org yang memang menikmati care hidup begitu tu kerane memang bende itu berkualiti. Tapi jarang sekali nak jumpe orang begitu kan. Bongkak , angkuh sombong tu boleh juge le rasenye rame orang tak buat. Tapi koman koman riak tu ade juge. Mun kalu ade riak sikit pun udah le, dalam ilmu tasawwwuf nye ijak le benile orang tu kan.

Kita mole dengan kata koman yang tungge. Pase kate koman yang tungge dengan yang kembo lain maksudnye. Kat perenggan atahs tu ade awok masokkan kate koman yang kembo kan. Biase nye kalo nak ngutuk ke suke beno le orang gune kate koman ni. Ate name lagi ngutukkan, memang le nak merendahkan orang lain. Die pake baju branded, kawan pake baju bundle, dah le deme kate koman le pulak. Sedangkan baju bundle tu lagi branded cuma second hand je. Kite orang biase memang tak kesah le makan kat gerai tepi jalan kan. Tapi orang yang high tasted ni memang le kate koman la makan kat situ. Tak mandang deme nak makan kat kede situ. Tapi kalo deme tau nikmatnye makan kat situ baru deme tau koman ke ijak nye kan.

Kalo deme gunting rambut kat salon, moh kite orang biase ni kat kede gunting India tu la kan. Siap tangan bu kari lagi mase ngunting rambut. Itu yang biase , tapi kalo yang masih makin sireh siap pancut sireh lagi, ade ke kome merase tukang gunting rambut macam tu. Lagi baik punye lepahs gunting ti siap pulahs kepale..PRAKKK wa lega rase urat kepale lepahs tu. Tu tu le yang rakyat marhaen mampu, pase murah je walopun koman. Tapi kalo kat salon mahu cecoh puluh ringgit, sesilap ratus pun mahu.

Itu kalo tungge, kalo kembo lak, laen lak maknennye. Koman koman nak cerite bab ni mahu habihs segelahs tea. Tapi awok rengkahs kan aje le. Wat pe pepanjang kan. Awok ngabo kat bebudak kelahs Satu Indigo Satu, pase kome kelahs tepande kat SMK Bukit Mercu dalam tingkatan satu. Koman-koman kena dapat markah Matematik paling kurang 75%. Tapi sebab semue lulus , make awok turunkan sebab nak kurangkan yang bake awok belangkong kepale deme. Awok jadikan markah minimum 60%. Itu pun rame juge yang kena. Yang awok heran lelaki juge, ish. Ape pase kualiti lelaki ni turun ha........ Agoknye rame cekgu perempuan membuatkan role model lelaki tenggelam dan role model cekgu perempuan makin meningkat dan budak perempuan nampak kesan role model cekgu perempuan tu kan. Gamaknye le, ijak le ponah awok buat kajian.Kome nak buat, buat le tak syior awok, koje yang ade ni pun tak ponah nak habihs nye.

Koman = kurang kualiti.
Koman-koman = setidak-tidaknya.

Saturday, May 21, 2011

Cegang

Kulit deme cegang sebab berbotox kot
Ni macam bunyi ape ye.
Banyak kategori boleh cerite bab cegang ni awok bagi dua aje le. yang laen kome le tolong ngabokan kat aku. Ni rame yg boleh bantu awok bab bahase ni. Kalo rajin bace yg tolong mengomen ( bace elok elok), banyak yg kite boleh dapat pengetahuannye. Tak caye ce bace komen deme berenahs belake komennnye.

Bab mole kalo cerite kat pompuan seronok beno le deme. Ate muke deme cegang je, maksudnye kulit muke deme cegang je. Kalo gitu kembang j.....o ( tak gamak pule awok naipnye). Kome tanye kat orang kampong awok hi hi. Tapi deme lupe kalo rope dah Tuhan bagi rope tu, lantak le cegang mane pun tak mahu nye berubah kan. Yang penting bukan cegang ke bukab come ke, bukan hodoh ke, tapi yang penting kite dan khasnye pasangan kite menerime ape yg ade pade kite. Ape yg penting?

Ate kalo kulit cegang pun lantaknye dem enak yg gebu lak. Mane maunye. Mengikut kajian (cewah masuk bab kajian lak) apebile umo dah sampe 25 maknenye beranso le semua fizikal kite akan menuerun , tambah pule yg tak menjage diri lagi nampak cepat tuenye. Tadi pegi kenduri awok tengok ish rame anok murid awok dah macam belon dipam pam. Kan ape kesian deme, deme tu hensem tapi gamaknye tak sempat, tu pase yg deme jadi rope tu. Tu pase awok ambik tugas menjadi jurulatih PLD Sepaktakro daerah Kuale Kangso. Sebab mahu tak mahu awok terpakse main kan baik punye strategi.. Dan untuk mase depan awok dah pikio satu strategi untuk menten jage diri. iaiitu mase pencen nanti awok nak noreh kat kebun kak awok. Sebab die ade buat kebun menoreh. Lagi moh 7 tauun awok nak pencen dan mase ni die buat tanam semole. jadi elok beno le gamaknye tu , Insyallah.

Sebut insyallah ni awok ade sekali takbur dgn Allah tak sebut pun Insyallah. memang tak jadi koje kite di buatnye. Padan muke aku. Tapi elok juge kan peringatan dari Allah . Puke begitu tegorannye. Alhamdullilah.

Manekale yg kedua , ni mase kecik punye cerite le ni. Lame tak cerite mase kecik . Sedangkan mase kecik adelah mase terindah dalam hidup kite kan. Dule kan selalu mandi sunge. Bile mandi sunge , lepas tu bejemo lame pulak. jadi rambut tu dah rase cegang je. Siap tercacak lagi. Jadi keme mase kecik dah buat rambut trojan. Tu yang bebudak sekarang rase deme dah moden le konon, yg bangge sangat rambut trojan deme tu. Usah le perasan dah lame keme buat rambut rope tu. Kendian bile mandi dah lame , lapehs tu lame dak bejemo, kulit pun rase cegang juge. Tapi nekmatnye rase mase tu entah le takkan dapat lagi rase tu agaknye hu hu hu .

Cegang : 1. kulit tegang, 2. rambut tercacak.

Tuesday, May 17, 2011

Sarok


Dia tu sarok je. Orang Melayu kan kuat perange hasad dengkinye. Jadi biasenye kate sarok tu adelah satu perlambangan perange hasad dengki tu le. Perkatean negatif tu. Kalo gune kate positif kan baguhs, tapi tu le perange yang kite selalu buat kan. Nasib baik awok Rawe he he, jangab marah ye orang Melayu. Pade dasonye kite serumpun kan.

Kalo main bola ke main badminton ke, main takero ke, selalu le kite tedengo kate sarok ni.

Ce kite tengok kat padang bola. Tetibe kite dengan begayenye kite menjaringkan gol. Ate datang le komen negatif . Ala die tu sarok je. Sedangkan punye le cantik jaringan kite siap dengan melengkung bola tu masok ke dalam gol. Sepak gunting lagi. Boleh deme kate tesarok kan dengki tu. Kannye deme nak puji. Ce bayangkan bukannye senang nak sepak gunting , siap melengkong lagi. ish ish.

Gelanggang takero pulak cammane rope nye tesarok ni. Awok cerite bab tekong le sebab awok ni tekong. Killer lawan punye le gulung, kite angkat bola tu dengan gaye badik lagi. Ate bayangkan gulung kan laju , sape nak pecaye tekong kampong je angkat bola tu dengan gaye badik je. Ish bukannye senang nak buat gitu kan. Mengkome tau ke badik tu ape. Okey la awok story le sikit gaye badik tu. iaitu mengangkat bola atau menyepak bola atau mengawe bole dengan kaki kiri atau kanan dengan menggunekan kekure kaki dengan kaki di hale kan ke keluo. Kan susah nak gaye badik tu. Tapi elok je bola tu kite angkat. Ate tentu le deme kate sarok. Sedangkan nak buat gaye tu bukan boleh sarok je. Mesti juge ade skil nye.

Meh ngelih kat gelanggang badminton lak. Kan semua pemain dunia boleh buat gitu. iaitu mengangkat bulu ayam ( shuttle) dari celah kangkang. Mamat tu semeh (smash) shuttle dan kite angkat bola tu celah kangkang je. Sah tentu deme kate ala sarok je tu. Dah kene smash bola tanggong pulak tu, angkat shuttle dengan gaye celah kangkang lagi, ish. Ce bayangkan. Tu belum angkat shuttle tu dari belah belakang, itu lagi le deme kutuk sarok punye. Sedangkan ape yang awok rase itu adelah skil yang Allah kurniakan kepade sesetengah insan Bukan semua boleh mendapat kelebihan itu.

Sarok = tak sengaje

Tuesday, May 3, 2011

Bonyok

Pernah tengok wrestling tak?

Mun kalu ponah tengok wrestling (betui ke aku eja tu, ish lantok le ase kome tau udah kan) senang le awok nak cerite tentang bonyok ni.

Memang pun para wrestker tu rame yg bongok pun.
Tapi bongok deme pun banyak deme buat duit weh.
Tapi jenoh le kite kene kecek dek deme tu kan. Deme suke beno le kene bonyok, ate ape deme nak riso, kene bonyok duit masyuk...

Sesame kawan mase kecik dulu aje le gemo kena bonyok ni, ate nyemedang je gadohnye. Tapi bukan gaduh bebeno , deme kate gadoh memain je, lepahs tu elok je gebangnye. Tapi mase gadoh tu jenoh le kene bonyok. Ijak le keme gadoh sampe lebam sampe bedaroh daroh.

Kalo orang betine pulak , mun kalu begadoh sesame deme, tak ade le gemo deme tu bebonyok. Tapi yang awok nengok jenoh le rambut deme kene tarik. Nasib le orang dulu rambut deme kuat beno. Entah tare mane le syampu deme pake mase dulu. Elok je rambut deme tu tak ade le cabut mase tarik rambut tu kan. Heran aku kalo deme main bonyok kan senang sikit ijak le sakit rambut tu. Ini ijak asyik main tarek je.. lantak deme le, gamaknye kot deme botak baru begocoh tak main tarik rambut.

Bab jantan berbonyok satu he, bab betine berbonyok satu he. Ate kalo jantan ngan betine berbonyok ape ke he le pulak......Kome pikio le sendiri hi hii hi....Jangan mare ye kak Limah. Saja aku tak nak bagi maksud bonyok ni, kome cari le sendiri....ha ha ha ha

Wednesday, April 27, 2011

Tenggek (semua e taling)

Ade due bunyi yang same tapi maksudnye lain beno. Yang semua faham awok rase bab burung do kat tandok kobo tu kot. Ato monyet dok lepak kat pelepah nyor sambe makan nyor kot. Tapi pembuke bicare ni sudah pasti le tak bekenaan dengan ape yang awok nak cite kali ni. Tu rase nye semue bahase Melayu same je maksudnye kan. Jadi mun kalu same ijak le di namekan loghat Perak, kan gitu. Kalu tak di name kan loghat Perak baru awok kene cite kan.

Ni kan ape awok rase nak demam sikit je. Kan demam beria tapi sikit je. Kalo awok cite pun malu beno rasenye. Macam kebulo beno rasenye. Ase ceritenye gini: Awok kene pi kerusus kat Pulo Pangko iaitu kerusus MAA Takaful, di taje sepenuhnye, free la tu. 2 hari 1 malam je. Kebetulan pulak hari terakhir selepas check out ade makan tengohari. Yang nayenye suapan yg pertame dah awok tecekik tulang. Kate dek deme tulang ikan Talang. Punye le seksa, dan segale usahe awok buat nak menaggekan tulang tu. Dengan muntahkan makanan dalam perut, dengan menjolok kat tempat rase ade tulang. Dengan menelan nasi kepe, ape lagi ye tu bab aktiviti fizikal nye. Hasilnye tulang masih terlekat dan menyebabkan awok nelan ayo lio pun sakit yang amat. Perut lapo cube juge telan nasi, tapi punye le menderite rase sakitnye. Ya Allah sakitnye.

Balik tu Asrul kawan Lan yg dok Kat Pulo Pangkor tolong awok ambek awok kat Jeti Pulo Pangkor dan hanto awok kat Kelenek Kesihatan kat bahagian kecemasan. Tak petiakan awok yg cek awok tu dokto ke PK tapi die bekahs pelajar di SMK Clifford Kuale Kangso 11 tahun dulu katenye. Die inte tak di nampaknye tulang awok tapi die nampok luke aje le. Die bagi ubat aje le. Tunggu kat jeti punye le seksa rasenye.

Lepah ke seberang adik Kak La dok Manjung bawak keme kat seorang usetad buat ayo penawo bagi tangge tulang. Lepah jumpe usetad tu, adik kak La tu punye le baik bawok pulak awok ke Hospital Manjung di Wad Kecemasan pi tengok tulang. Doktor mude punye le rame nginte tulang awok ijak deme nampak dan yang deme nampak ade beberape tempat dah luke dan ade yang bengkak balun dek tulang. Tapi tulang tu ijak le nak nampak. Sudahnye awok kene x ray baru nampak tulang tu dah nak penghujung kerongkong dah. Dr tu kate kami dah tak leh nak ambik tulang tu dah, ni bio le tulang tu turun sendiri. Deme bagi ubat juge awok ambik juge.

Sudahnye keme balik lepak kat umah adik Kak La (maaf le lupe namenye, ate nanggung sakit sampe lupe name, ade disebutnye tapi lupe le pulak). Sampe romah deme awok tak larat nak labun sudahnye awok tido je, ate tadi da balun solat jamak da. Awok terjage da dekat nak magerib da. Awok bangu mandi dan solat magerib, lepahs tu lepak kat bawah, tapi kerongkong ya tuhan sape kene tahu le rasenye. Mase kecik dulu ade juge kene tulang tapi tak ponah le sesakit macam ni. Sangke baik je, Allah kifarah dose molot yang celupo ni, hi hi...

Abih deme solat deme ajak awok makan, punye le baik deme, siap deme beli kanji lagi dan beli tom yam tersedap di Manjong tu. Letak tak sampe suku pun isi kanji tadi dan taruh lak kuah tom yam. Bile ngerop kuah tom yam tu rasenye punye le sedap, tapi nak ngerop punye le sekse rasenye. Nak ngabihkan kanji tu cume lalu separuh dari suku tadi. Itu pun sebab kuah tom yam tu. Ish kalo tak sakit mahu aku balik cari order buat anak anak. Tak ade rejeki ropenye.

Lepahs mamam kume pun beranso le balik. Memole bini awok derebanye sampe le kat Beruas ke Manong. Lepas tu awok puak bawok sampe ke romah pase bin da ngantok. Sebenonye tak larat nak bawok tapi kalo bini ngantok kan lagi naye. Suruh Kak La ijak nye die nampak mase memalam. Sudahnye dereba sambe menahan kesakitan.

Esoknye pun pegi sekolah dalam keadaan kesakitan sudahnye pase badan awok tak makan jadi perut masuk angin le pulak da rase lemah je. Dah le satu badan berangin, sambil menahan kesakitan menegok ayo lio sambil menahan kesakitan angin badan. Last hari selasa belah petang baru rase macam tulang tu dah getak. Agoknye mase awok melatih takro bebudak tu kot. Ate dah tugahs awok mase tu. tapi tak le latih beriye. Bile lege aje malam tu awok makan banyak le sikit sebab perut da kosong. Tau pase ape,awok selalu merebahs nyemedang banyok tapi mase sakit tu sikit je merebahs nye.

Cerite tulang yang lebih dari cerite tenggek yak. Tak ape le sekali sekale. Jadi bile sakit ade awok rase nak demam , jadi awok suruh le anok dare awok tenggek nyangat. Tapi ijak le awok nak minum nyangat. Cume awok nak mandi ayo panahs. Bile mandi ayo panahs tu baru sedap sikit bebadan tu. Tapi nelan ayo lio sakit juge. Ade sekali tu ade rase nak demam tapi dah tak ade sape kat romah, tak ade le sape nak nenggekkan nyangat awok. Ate awok da tebongkang rase tak larat dah. Ihs jangan buat pase kene tulang ni aih..

Nenggek nasi kani pun elok beno kat orang sakit cekik tulang ni.

Tenggek = masak

Sunday, April 17, 2011

Caco siri 2

Awok geram beno ngan ade seorang pengadil takro setiap kali awok lawan memang selalu dia le pulak yang jadi pengadil. Awok kali ni kena bab caco dari pengadil tu. Due kali die kire melompat. Dari angka 18 terus ke 19. Itu belum bola dalam kate luo. Geram beno awok tapi sebab muke awok ni ngan dia selalu awok ngomplen die, jadi dah rase malahs le pulak. Lahs nye awok bio aje. Patutnye pengadil tu da lame kene berenti da. Kot karang awok ngaco kat die lagi caco atau disengaje caco kang, lagi naye team awok. Bukan ape saje lepahs perasaan je. Yang sebenonye team awok balik hari ha ha ha. jangan mare. Tinge le bawah 18 dan bawah 12 membawe cabaran Kuale, tahniah bawah 18 dan 12 teruskan... Yang kerap beno caco ni bile tengah ngire duit syiling kan. Tengah tengah kire tetibe anak kite melompat dalam arena duit kite, memang caco habihs kene lak kire semole. Mun kalu seribu duit syiling nak kire semole kan naye tu. Patut bank bukak satu kaunter perkhidmatan percuma mengire duit syiling yang kite bawok, ijak le caco lagi, sekali humban duit tu kat bekahs nye lepas tu mesin kire sendiri duit syiling kite kan senang. Sape koje kilang bab ngire ni dan masukkan ke dalam bekas ato mengire berape bekahs , rasenye memang nyemedang caco. Ate tengah khusyuk ngire tetibe lalu awek pilihan hati kan caco dibuatnye. Siap jeling campo ngonyen lagi, ish caco. Walo pun awok ni guru matematik tabi bab nire ni kelemahan awok. Nyemedang aje caco nye. Koje bank ni lagi awok rase nyemedang caconye. Tu paase kalo kome perati elok elok yang kerani bank lelakinye rame beno kurang rambutnye, ce ngelih kat rambut denye. Kerani perempuan pase pake tudung ijak le kite petie rambutnye. Tapi yang betine dan yang bukan Islam kan rame rambutnye tak lebat, kan kan. Jadi caco ni bukan le penyakit cacar. caco = silap kiraan

Monday, April 11, 2011

Ce

Kan ape teringat filem kak Limah pulang ke rumah. Ye ke tajuk tu entah awok balun je.... Promo filem tu kat TV bab ce cerite, ce cerite. Ketot beno le katenye kan. kan bagus bahase rope senang je cakap. Cakap sikit orang da faham. Mun kalu panjang beno katenye kan susah bebelit lidah nak nyakapkan satu cerite ish. Ce Bahase Melayu ni di buat rengkahs macam tu kan senang. Kita try bagi conto la sikit:
Aku sayang kamu = Ayamu.
Aku cinta kamu = acimu Haa amacam cadangan aku orait tak....

Kalo dulu ce ni orang tlihs che.

Isteri awok buat pendaftaran perniagaan kat SSM kat Ipoh. Die pegi ngan awok le, lame doh. Die nanyekan awok ape name syarikat kite nak bubohkan ni. Mase tu agok tengoh ligat buat blog ni jadi awok pun teringat kan Ce Ngelih. Ish merepek abang ni kate dek denye. Tapi awok kate le yang deme tulih tu pun merepek juge bahkan ikut negare deme juge kan. Sudahnye lekat le name Ce Ngelih Enterprise. Kan ape harap harap bile orang lalu kat kede tu nanti mahu le die ngelih barang kite kan gitu.

Tapi kate ce kalo orang perempuan le suke bebeno deme ngune kate ce ni. Contoh la: Ce tengok bini Pak Dolah tu asyik nyongket je kojenye. Sedangkan Pak Dolah sakit aje le bini die yang kene nyongket kulu kelo. Kalo tak ape ke henye, tak berasap le dapo deme kan. Tak pun pio punye ce ngelih kan Wan Enson tu ( ni awok pun tak kene tapi ponah le dengo name tu kat kampong) melaram je kojenye. Ish salah juge, melaram pun salah. Ate kalo dah janda nak le deme cari laki lagi kan. Ape he nye dok hidup sesorang. Kesian deme. Kalo tolong pinangkan kan kan bagus ini ijak asyik ngesahkan kawannye melaram je. Kan bagus kalo ade satu NGO yyang mengusahakan agar jande yang banyak kat Mesia ni dicarikan calon nye secepat mungkin. kesian deme. Kot awok dan sakalian orang jantan le kate kesian kan. Tapi kot orang betine marah beno deme kat awok. Bile awok ngabokan gitu yak..... Jangan marah, ce bayangkan kalo mengkome nanti jadi jande, amacam? Ce pikio, ce pikio!

Ce = cuba

Tuesday, April 5, 2011

Caco

Awok nak nuleh tengah ni pun rase caco. Tak tau ape ke henye tak nye mahu buat N3. Bukan tak dapat kate yang baru tapi rase malahs bebeno. Entoh ape pasenye entah.
Bukak je tenet mule rase caco dibuatnye. Buat itu tak kene buat ini tak kena. Sudahnye bio aje le tak memosting.
Yo lain kali le awok buat n3 ni....

Berani Gagal

Kalau takut dilambong ombak jangan berumah di tepi pantai.

Wednesday, March 23, 2011

Soreh ( e taling )

Ade mase nak buat posting blog ni, tapi PC lak meragam. Ni pun kannye elok sangat. Nak setat PC pun dah 3 kali tutup balik . Yang kali ketige baru boleh sampe bukak tenet. Nampoknye elok je , lanco tak ade pulak masalahnye hari ni. Pase hari tu lebih sejam awok ngojekan PC nak setat, tak di maunye. Ape ke jadah memacam name virusnye. Tu ade pulak PC awok bagi maklumat yang PC awok kene godam dek orang IP nye bernombor :101.123.34.123. Katenye godam dari remote machine dan jenis serangannye RCT exploit. Ade ke sesape pande nak selese. Ce kabo kat awok, ato lagi baguhs ce godam, ce godam deme balik, geram awok dibuatnye.

Belum lagi masok tajuk posting hari ni yak. Same ke dengan loghat orang lain gamaknye. Kan ape awok teringat tu pase ade seorang guru pelatih bersoreh dengan awok sebab budak tekabokan awok dari Kg Boye, Menora. Lagi pulak hari tu rame pulak anok murid bersoreh dengan awok. Kat sekolah awok tu ade sekelompok pelajonye datang dari satu kampong yakni Kampong Rambe Tujoh( deme pannge R7 je). Kalo belah kampong tu rame le kene belah emak awok. Bahkan abang emak pun dudok kat situ. Ate kalo pande nyorehnye ade le yang kene kan.

Mase ingatan mak masih kuat lagi nyemedang le awok nyorehkan adik beradik. Tapi le ni kalo soreh ngan mak dah tak berape nak ingat die. Tapi dengan apok awok, awok tak berape rapat. Jadi belah keluarge belah apok awok, ijak le awok tau sesangat. Ade le soreh sikit belah Bagan Sere sikit, keluarge Wan Milah , Wan Esah dekat ngan Kilang Padi tu. Itu aje le. Sedangkan dengo Pah awok sebelah apok ialah bini yang keempat. Jadi kalo disoreh kat belah bapak tentu kaum kerabat awok kat belah sane khasnye kat Matang, Tepen tu rame. Ikut yang awok tau sikit le, Tok awok belah apok datang dari belah Sumatera nun, sebab awok ni kaum Rawa tapi Rawa murtad le sebab satu peri Rawa pun awok tak tau. Tu yang awok letak kat blog awok geng yang nyakap Rawa, mane le tau kot tau satu dua pun jadi le kan.

Orang Melayu ni tak mementingkan soreh menyoreh ni, kalo ditanye kat budak sekolah susur galur kelaurge deme, harus setakat Tok Pah je le deme tau, lebih dari tu harus tak tau deme. Maaf le setengah tu ngabo deme ialah soreh belah keluarge Rasulullah SAW (keluarge Syed, Sharifah). Tapi bile disoreh nak sampe ke Rasulullah, tak di reti nye deme.

Saturday, March 12, 2011

Tak mandang

Jage kome, ni pandang berbahaye ni.............

Jangan pandang-pandang, jangan pegang-pegang. Lagu Cikgu Shida miming tu kan. Sampai penyanyi asenye pun saye lupe. Tapi tu le pasenye loghat Kuale ni kene hati hati. Ini bukan bab pandang-pandang. Tapi kene le juge gune kan sedikit pandangan.

Kate ni memang kene gandeng due, kalo satu je tak jadi. Situasinye cammane ye. banyak situasi boleh gune tak mandang ni.

Situasi 1
Pak Usop tak mandang le kat ko Mat sebab ko tu keje rendah je, gaji pun kurang. Baik die bagi kat Dolah tu sebab die gaji pun bagus sikit dari ko kan gitu Mat. Maknenye dalam kes ni Mat tu bukan pilihan Pak Usop bahkan tak sudi pun Pak Usop tu nak bermenantukan Si Mat ni.
Mane nak buatnye rame orang pandang gitu kan. Ate ce kome pikio kalo datang berato minang tentu yang jadi pilihan yang boleh jamin mase depan anak deme kan. Awok pun ponah kene, awok cekgu je kan, kiu le ade hati kat seorang tu, lahs-lahs Pensyarah potong kiu, nasib le badan kan..

Situasi 2
Balik dari main badminton tengah malam, kawan ajok le makan kat kede Kak Bitah (orang Kuale tau le ni: ex isteri sepupu awok pun) tapi malahs le nak join kekonon jimat le. Balik pegi le nginte bawoh sange. Apoh pun tak mandang, sudahnye terpakse le jerang ayo nyangat sendiri. Takkan nak gerak bini masak ayo kot. Kawan dah lame megholoh dah. Jadi le dapat le cicoh teh dengan biskut lutut. dari tak mandang jadi le kan. Situasi ini kan maksudnye meracun (dah ade dalam posting awe). Tengok bawoh sange apoh pun tak ade ate dah dibersih dek deme habis. Kalo ade kodaknye ke boleh juge buat cicah roti gardenie ke kan. Maksudnye dah habihs ato tak ade.

Situasi 3
Ce kome, ce kome lak kasi situasinye , asyik awok je mikio kan nye penin le jugak kepale mikionye. Ce cerite, ce cerite sape nak cerite dulu ni ha......awok tunggu yak.

Saturday, March 5, 2011

Kobo

Usah cakap bebanyok le hari, letak aje gambo die yak. Sebab kat kampong awok tak banyok kobo, tapi kobo pendek banyak le.

Yang banyok kobo kat Senggang, Kg Bendang Kering dan sepanjang hutan Rambe Tujoh hingge ke Sayong. Banyok nye kobo lio, tapi kat bendang kering tu tau deme cari tuan deme kat tepi pago sekolah kebangsaan Bendang Kering jalan nak ke kuarter FELCRA tu. Mase tu tuan kobo semuenye berkumpoi dan mawok garam. Aje le gemo dek kobo menjilat garam tu.

Tu je sebab deme datang waktu petang dating ngan tuannye.

Maap le pendek je N3 ari ni bukan malahs, sebab dalam kepale ni kurang memori tang kobo ni. Ate jarang dating ngan kobo. Mase buat bendang dulu pun pake kebota, mane nak cokeh kobonye. Okey jumpe lagi di N3 lain .

Saturday, February 26, 2011

Cico

Ade ke gambo seaape yg cico PMM MPSI 82/84
N3 ni awok teruhs posting balik dari Ipoh, ade bisness sikit ngan kengkawan. Pasenye , mase balik dari Ipoh tu memacam le ceriter buat pelagut mase jalan, yo dreba tak ngantok kan. Ceriter nye bab cico le. Ngekek kume mase labunkan kesah cico ni. yang molekan labun kesah cico ni Lan laki Shida Yun ( anak murid awok kat SMK Sayong harus ade yang kene Shida ni).

Cico yang memole Shida le ngesohkannye. Kan kat Kuale dulu rame kerete sapu (teksi haram la kata senang). Jadi ade satu kereta tu biase le uzo le sikit pintu pun tak berape kuat. Ade sorang makcik nyewe le kereta sapu tu. Ate mase tengah nuron bukit kat sebelah SMK Raja Perempuan Kalsom tu. Mase tang lap tu gamoknye yang memole cico le pintu kerete tu. Kalo setakat pintu kerete cico tak ape le juge. Ni sekali dengan Makcik tu juge cico. Dah le makcik tu tue , patah le tulang punggung makcik tu. Kesian le makcik tu. Kalo ade insuran bole le makcik tu klim kan, tapi kereta sapu mane nak cokeh insuran.

Mane kale awok ceriter kat deme bab cico ni. Dulu kat kampong awok tu yang ade van, rumah awok aje le. Jadi bile ade kenduri kendara, deme makat awok le nak mawak rame orang. Ce bayangkan Econovan, kan rame boleh isi. Ate kebetulan pulak yang awok bawok tu sedare belah Rambe 7. Jadi isteri Pak sedare awok lahs sekali naik. Awok dengan penoh keyakinan, ingatkan deme dah naik belake, teruhs le awok jalan. GEDEBUK awok dengo bunyi dan yang pempuan satu van nyerit. Awok berenti, nengok-nengok tergolek ropenye makwe awok cico, tergolek atahs jalan. Kesian awok nengokkannye, nak teglak juge rasenye, tapi ape kan daye saloh awok. Nasib baik tak ade le berlaku kecederaan. ish buatnye patah ke ape ke, mau nyese awok seumo hidup

Kendian Kak La pulak ngesohkan ba cico ni. kak La teringat arwah Ustaz Halim dengan Mak Ustaz Halim. Dah arwah belaka deme tu, Al Fatihah. Ni memang real cico punye. Ate bayangkan ustaz tu dengan penuh keyakinan menongkatkan motornye kat kelenek Padang Rengas dan bile menoleh ke belakang tempat dudok motornye, tidak kelihatan ibunye. Make baliklah beliau ke rumah emaknye dan nasib baik le emaknye masih belum sempat naik lagi tapi dah cico. Punye le riso ustaz tu akan emaknye, tapi jenoh juge le emaknye melaungkan ustaz pase dah mencicokan denye.

Itulah serangkaian kesah cico yang dapat kume kesahkan semase dalam kerete keme dalam perjalanan balik selepas kali ketige nak cube marase Nasi Goreng Pad Kerapaun tapi tak dapat juge sebab belum disediakan perkhidmatannye. Sedangkan iklannye jelas terpampang kat dinding restorennye. Belum ade rezeki le tu, insyallah lain kali le tu.

Cico = getak, cicir, tertingge.

Saturday, February 19, 2011

Cuak 2


Ish mase kekecik selalu beno main cuak ayo kat Sunge Perak. Alangkah indahnye hidup mase tu kan. Ade kate seorang orang lame, katenye hidup mase kecik adelah Satu Kampong Yang Indah.
Ate buat ape pun ingatkan idea utamenye main. Tapi jangan tak tau orang mude sampe ke tua pun suke main. Tapi dah bukan bebudak lain le pesen main nye kan. Takkan deme main cuak ayo kat sunge lagi. Tapi kalo rajin nengok ceriter Melayu kan deme yang bercinte suke main cuak ayo kan..

Ade beberape orang bekahs anok muird awok ajak buat serius dalam bisness, dah tau dah deme tak suke sebab bagi deme idup ni seronok je. Kalo ade dalam kepale deme tu, berakit rakit dulu dan bersenang-senang kendian kan bagus. Sebenonye buat le bisness ape pun dengan serius akan berjaye kite, Insyallah. kalo tak berjaye kat dunia tentu ade ganjarannye kat akhirat nanti janji segale koje kite tu kerane Allah. Tak berjaye tak yah ngobak le kan. Kalo kuat sangat ngobaknye tu, cuak aje dengan ayo. Tapi bile deme sampe menempoh kehidupan bekeluarge, baru le deme tau langit tu rendah ke tinggi kan. Waktu tu cuak dengan ayo pun tak terase gamaknye.

Tengah ni selalu beno le awok kene mandi kan anak awok. Ate yang deme gemo bile kene cuak dengan ayo. Mekompat lompat deme bile kene cuak tu. Ate ade juge yang bile kene cuak siap menjerit. Ade yang bile kene cuak dengan ayo siap mengelupo macam nak habihs nyawe kate dek bini awok. Tapi kennagn mase bebudak mase kat Sunge Perok khasnye memang tak sah tak kene cuak dengan ayo. Hati selalu penuh dengan gumbira kan.

Tapi yang mak bapaknye kaki dere memang tak ngasi beno, kesian budak tu. Sepatutnye mase bebudak adalah Satu Kampong Yang Indah tapi dek kerane masalah emak bapak yang sakit jiwe, tak merase le deme merase mase yang indah itu. Bahkan bayangkan mereke merasekan hidup inilah adelah nerake bagi deme. Cian deme. Bersyukur bagi kite yang mak bapaknye bagus. Itu pun ade yang merasekan mak bapak deme tak baik la konon. Ish kale ade bebudak gitu patutnye cuakkan dengan ayo sampe lemahs.

Cuak = menjirus air dengan pantas.

Tuesday, February 15, 2011

Cuak 1

Ade ke rase cuak nengok awek ni.
Mun kalu cuak jangan pase jalan sesorang karang naye je. Mase memude dulu memang selalu le jalan malam. Balik dari menesah , makan lepahs makan mule le mengeleto nak bejalan. Bab cuak tak peduli punye. yang awok cuak beno nak bejalan mase malam ni ade 2 tempat je. Yang petame awok cuak beno nak lalu romah arwah Wan Jaetah (isteri arwah Pak Wok). Tau sebabnye? Ade ke bele dek deme anjing, ish jenoh le lari pecut bile lalu depan romah deme. Tu yang malahs tu. Bile nak sampe je romah deme datang le rase cuak tu.. Dah dekat tu memole inte dulu nampak anjing tau baring baru pecut. Mun kalo tengah berdiri ish jangan buat pase kot sempat dikejonye kite, mun dikokaknye kan naye.

Tu tempat pertame, mane kale yang kedue cuak pulak elok je sebelah romah arwah Wan Jaetah tu romah Mesra ( awok tak ponah ceroye ,pase ape dipanggel Mesra). Bukannye ade romah situ, cume ade dango doyan arwah Wan Lehah. Belah depannye, mun belah belakangnye ade lak kubo lame. yang entah ape pase awok tak ponah le tau ape sejarahnye. Ade awok nanyekan deme yang tue mase dulu, tapi entah pase ape tak dilayannye awok, tak le awok tau. Mase lain ijak le awok ingat nak betanye pun. Nanti le awok tanye. banyok tu. Mase lalu kat situ memang cuak abih le. Tapi yang ironinye nye ijak le awok pecut. Awok jalan biase je, cume yang tak biase degupan jantung tu je makin speed ha ha.

Kubo tu terentak sampe romah arwah Pak Jamid ( suami Wan Lebo). Kat situ ade le dua kubo lame. Tapi yang tu tak le seram sebab dekat dengan romah deme. Tapi kat romah Mesra tu sebab hutan banat tu yang rase cuak semacam je tu.

Yang lain awok tak le rase cuak. Tapi ade dedulu kan nak tengok TV cume ade kat romah arwah Pak Sehak je. Nak nengok TV kene bayo sekupang. Pake bateri aje pun. Dari Boye keme jalan le sampe Menora Hulu ( kat rumah arwah tu). Lepahs maghrib keme beranso le pegi berame-rame. Tapi ijak le keme cuak. Tapi yang awok heran tu mase balik lepahs habihs tayangan TV. Punye le cuak nak balik . Yang berani tu pulak rame yang menyakat. Keme mase tu beudak, Bile kene sakat mule le lari pecut dan berkumpul sesame berame baru berenti berambat. Sampe hilang cuak baru keme berenti berambat.

Mase tu taktau base rase cuak. Asyik bante je ape nak buat. Ate bayangkan le, kume pegi nyelam kat Lubok Batu Boye. Mase tu nyadin je kume. Ijak tau base cuak. Sedangkan name kampong keme kampong Boye. Tentu le ade suku sakat Boye tu kat kampong keme. Tapi yang awok heran, tak ponah le awok jumpe boye kat kampong awok. Gamoknye Boye tu segan kat kume kot... Boye yang cuak kat keme, sebab keme apoh tak hajap mase tu. Kot sekarang ni ish awok nengokkan tenpat lubok Batu Boye tu pun awok seram. Upah RM10 awok tak syior aih. Tapi kalo upah RM sejuta boleh le dipikiokan. Kot kokak di Boye pun ade le anok bini awok sejuta rengget kan.. harap-harap kot rajen deme doa kan awok pase mati kokak dek boye dapat moh sejuta kan.
Cuak = takut

Wednesday, February 9, 2011

Juah

Wahe anokku jangan la ko jadi anok manje.
Macammane nak ngeje buah tu le gayenye nak nyebut juah ni. Tak awok tereje kan nye, lain le gune ilmu fonetik tapi rame yang tak faham nanti kan. Rame yang juah ni, tu pase yang awok teringat nak ngesohkan nye. Juah kalo laki bini elok beno le. Tapi juah kalo dah melampo tak le elok lare manenye. Mase sayang kot laki bini tengah juah , aje le deme gemo. Mun kalu tengah maroh gamaknye ... ish tak tau le nak ngabokannye.

Tapi dengan anok pun rope tu. Elok juge kalo juah, tapi ka dah belebih juahnye, tak nye elok. Mudah cakap buat ape saje kalo melampo tak elok tare manenye.Jadi mudah cakap jangan le buat bende ape un melampo. Cakap kat orang begitu yak, tapi kene batang hidung sendiri baru tau yak. Awok teringat kat tempat memole awok menyewa romah dalam hidup awok. Tak boleh le awok ngesohkan detail nye, nanti orang tau le pulak orangnye kan.

Ade orang kampong tempat awok nyewe tu punye le juahkan anak angkatnye merangkap anak sedarenye. Mudah cakap ape yang nak di anak sedarenye semue di tunekannye. Mase tu susoh juge nak pake moto RXZ tapi budak tu dek pase juah dapat moto RXZ sedangkan tak koje pun. Agoknye bile dah jemu naik moto mintak pulak moto , bagi juge dek mak angkatnye. Sudahnye ape yang nak di anak angkatnye semue di bagi. Kalo tak bagi mengamok sakan (haa ini bukan kede sakan kat Kuale tu ) le anak angkatnye. Sudahnye anak angkatnye tu bejinak pulak dengan najis dadah . Bile dah tahap gitu sudahnye, mak angkat yang lari keluo dari romah kerane tak tahan. Terpakse menyorokkan diri kerane tak mampu menampong segale permintaan anak angkatnye yang juah tu , ape lagi le melantak najis dadahnye tu le. Itu kesan juah melampo le tu.

Sebenonye rame awok perati kat sekolah kes anak juah ni. Biasenye anak juah ni tak menjadi manusienye, jadi setan mau. Paling koman rame terjebak dengan dadah. Macam mane kes anak juah senang nak tau belaku kat sekolah. Senang je, bile mak bapak masok campor kes anak kat sekolah bile anoknye buat salah mak bapak yang pertahankan anoknye. Kalo setakat mempertahankan pun dah salah, ini sampe tahap cekgu tu pun di cepok dek deme, kan dah melampo gile deme tu. Biasenye cube perati le anak yang mak bapak juah ni. Biasenye anak itu akan menghadapi masalah dalam kehidupannye sekeluarge.
Moral of the story : JANGAN JUAHKAN ANAK.

Juah = manja. mue

Friday, February 4, 2011

Galak


Kalo yang gemo lawan ayam lage tu gamoknye tentu deme name kan ayam tu Galak. Tapi gamaknye glemer lagi kalo name kan D08, ASJ ke MKembare ke, DangoMama ke, Yob Kider ke kan glemer gitu. Yang tak sebut name jangan marah nanti kene jue ha ha. Tak pase pase awok dapat 10% nanti ha.

Belum lagi awok labun bab Galak ni yak. Gini la awok ni dah tak galak menaip kat blog, entoh pase ape datang beno malahsnye hati awok ni. Awok dah le tak berape rajin. Tapi sebab awok rase nyakap loghat Kuale dah jadi tangongjawab awok (ish perasan le tu yak) jadi awok balun kan juge labun kuale ni. Ropenye galak anok murid datang melawat blog awok maksud awok anok murid yang lame-lame. Tapi deme tak bagi salam , jadi ijak le awok tahu deme melawat. Kekoman deme komen ke, kalo tak nak komen deme shout ke, ato lagi bagus kot deme add kat guest book tu kan. Ini ijak..... ish

Belum juge labunnye. Okey kite molekan. Sekarang ni awok galak beno kene rait buku budak sekolah, pase tahun ni moh sampe 4 kelahs awok kene ngajo kelahs matematik. Selame ini paling banyok 3, biasenye 2. Dah sampe 4 kelahs , ish asyik merait je le koje awok. Abis rait , tengok dah menambun balik. Awok tak suke bawak koje kat romah. Semue awok pulun kat sekolah je. Kat romah ialah mase untuk keluarge kan gitu. Awok ade anok-anok, ade bini-bini ( ish tertaip due lak), cop ade bini. Awok ade bisness sikit nak nampong rege barang naik mencanak macam nak gile. Ate kat rumah le masenye kan. Jadi awok tak galak le bawok koje balik ke romah.

Kat romah lak ade lapang je galak layan FB jap. Bab tenet ni awok galak juge. Blog jengok juge tapi tengoh ni rase malahs beno le nok buat N3 baru. Gamoknye sebab downline asyik nanye laman web replika deme. Macam yang awok buat gambo kasut tu (sila klik untuk nak join). Galak jugak melawat laman web bisness online ni, jumpe yang ni baru awok bekenan. Tapi dah ade hasil juge le. Insyallah sikit tapi awok yakin akan makin banyok. Bahkan dah ade buke peluang bisness memacam kat sini. Dah dapat free sim kad bertop up RM100 yang bakal jana income, Insyallah. Ish kan mudah yang amat, tak yah jue barang hanye iklan je..Tak lame lagii galak le duit masyuk, insyallah, kengkawan doakan le yak. Tapi mase ni jangan nyuroh belanje tak banyok lagi, kalo nak suruh, suroh Pak Ngah Yob KIder, die galak noreh tento kaye ooo.

Selame ni pun awok galak bukak tenet ni belajo juge cari peluang dah jumpe awok balun le kan. Awok ni lambat nak menerime sesuatu dan juge lambat bertindak. Tapi sekali awok dah mule insyallah awok pereh laju laju. Tak ade sampe tahap rempit heh heh. Salute le polis kuale sebab jarang dengo budak merempit kat pekan ni. Kite bagi tepokkan buat polis kuale. Pap pap pap ( 3 kali je tau).

Galak - selalu, nyemedang

Friday, January 21, 2011

Ngekek


Ini standard anok Lang Soyu aje kot sebab emak bapak Lang Suyo tak maunye ngekek. Koman-koman deme ngile. Awok nak gambokan tahap mane nak letak ngekek ni. Kalo ketawa itu gelak tahap biase le. Kalo ngile itu makam tinggi punye gelak. Jadi ngekek ni kire makam gelak tahap pertengahan le. Amacam kengkawan ade betui ke cakap awok ni. Nasib baik rame rakan blogger yang speaking same ngan awok. Kalo tak susoh juge awok sensorang nyakap Loghat Kuale.

Tapi istimewanye ngekek ni awok rase die punye ketawa ade rase tertahan-tahan sikit. Nak kate pelan ijak, nak kate kuat ijak. Orang ngekek ni die nak gelak kuat tapi terpakse le tahan gelaknye, tu yang jadi ngekek tu. Mun kalu die punye gelak lepahs je, itu ngile.

Orang ngadap internet, bile mace bab yang menjadikan deme gelak. Jadi takut orang lain heran nengok deme, jadi die tahan le gelak , tu yang jadi ngekek tu kan. Ato orang dok dalam bilik (ape deme buat awok tak tau) selalu beno deme ngekek. Ate ape denye buat mane le kite tau lain le kalo ade comin macam kat bale polis tu kan, boleh le nginte kan. Gamoknye deme mace komik kot. Ato kawan deme hanto SMS ke. Ate dah mace sesorang datang le ngekeknye denye.

Kat kelahs pulak kene cekgu garang ngajo nak ngile takut, ate mun kalu takut gitu tak maunye keluo semua suarenye. Jadi nak ketawa kuat tapi takut , sudahnye ngekek dalam hati le. Ce bayangkan guru disipelin garang tengah berjalan, tetibe die jatoh tebongkang di dalam longkang dalam keadaan terkangkang. Rasenye mau ke bebudak ngile nengok cekgu tu. Ish takut dek deme, mau tala dek cekgu disipelin tu kang. Sudahnye ngekek dalam hati le deme.

Tapi yang penting ngekek juge ade pentingnye ade juge bahaye nye.
Bab baguhnye: ade deme kate itu terapi ketawe, bagus untuk kesihatan.
Bab tak baguhnye : Nabi Mohd SAW mengatekan banyak ketawe mematikan hati.
Selalu awok jemput osetad bagi komen tak di sio dek deme. Oi Osetad ade ape ape nak komen nyakap awok ni ke.?

Friday, January 7, 2011

Belada (e pepet)


Dam belada dam beledi
Cik Wada Cik Zedi.

Gamoknye itu lagu orang kampong kot, pase awok mase kecik ade le ponah nyanyi lagu itu. Lagi pulak Cik Wada tu name Pak sedare awok belah bapak. Manekale Cik Zedi ni bapak kawan awok namenye Oni koje kat sekolah Mazwin.

Tapi lagu tu jauh maksudnye dari belada tu. Sape ponah naik besika, naik moto biase le bab belada ni. Ate mase kecik dah ade besika, mun kalu pecah ( sebenonye bukan le pecah tapi kempih dek lubang pun deme kabo pecah juge) jenoh le keme polek belada tu. Ish keme dulu rasenye kreatif beno bile taya besike keme pecah. Kalo setakat kempih pam aje le. kalo pecah kalo gam besika tak ade tau kume tampenye. Tu le datangnye daye kreatif keme. Kalo taya keme kempih, keme tampe dengan gam getah je (ala getah yang keme buat noreh tu le).

Tatacare menampe belada besika boco.
Memole keme potong belada getah lame ikut saiz secukup untuk menutup lubang. Lepahs tu keme kikio kan getah itu bagi menggerutu sikit. Tapi kikio yang belah nak tampe aje. Lepas tu bahagian yang berlubang tu juge kene kikio tapi tak boleh le kekuat nanti tembok le pulak belada tu. Lepahs tu kume sapu dengan getah cayo yang keme toreh pokok getah yang ade sekeliling kampong. Kume sapu kat getah yang kene potong tu dan kat belada tu. Getah tu keme layo kat api pelite sampe hilang warne putih getah tu. Bile dah rope tu keme tepek le kat belada yang bocor tu. Keme tekankan kekuat sampe puahs hati. Dah elok, memang tahan beno le belada tu macam taya yang tak boco juge. Amacam kreatif tak.
Tapi kalo taya moto tak ponah le awok nengok deme nampe dengan getah. Deme nampe dengan getah tampe yang bebeli juge nampaknye. Tapi awok rase kalo dah tak ade dan darurat, rasenye lepahs juge nampe belada moto rope tu kan. Tere le kalo nak tahu tahan ke ijak.

Tapi sekarang ni dah ade taya tak payoh pake belada. ish senang beno le rope tu. Ade awok nere make taya rope tu. Dah senang beno le rope tu. Pecah pun kurang berlaku.
Belada ni kalo pecah ijak awok nak bagi tokeh taya tu. Biasenye awok bawok balik. Mane le tau nak buat sesuatu, banyok gunennye. Ate belada lame , boleh buat ngikat piso kat pengait. Boleh buat mako kebun untuk merun. Boleh buat ikat beg kat besika. Banyok gunenye, kalo kome tak andak, bagi kat awok.

Belada - tiub besika