Thursday, December 31, 2009

Hincit

Tok awok gemo beno gune kate hincit. Kalo die doh mete buat koje jangan le cube ngaco die, moh dihincitnye kite. Ate ngaco konsentrasi die. Tok awok ni suke buat kraftangan waktu senggang petang die, waktu tak ade bebendang ke, buat jagong kat Pulo Boye ke. Hincit ni selalunye penggunean loghat ini satu pakej dengan perkataan ini.

CE HINCIT KAMU KE SANE

Sekali lagi awok nok ngabo kat DBP, awok ni dege(e pepet awe nye) tak jemu awok kot pelawat blog awok le jemu nengo nye. Tu bebudak sekolah kaloh kat awok pase tu le, sebab awok ni dege. Kalo awok kate gunting, gunting le, moh ijak awok le nguntingnye. Tapi sekarang ni beranso kurang doh sebab dah terase di mamam usie. Kalau halo keras beno bunyinye, kalo berambus lagi le kaso bebeno weh. Tapi kalo hincit tu ngalo juge tapi lembut sikit bahasenye. Jadi gamoknye orang Kuale dedulu lemah lembut orangnye (epp bukan Mat Lembut ye). Kalo Mat Lembut ade kat kampong awok lame doh kene hincit dengan ade sorang kat kampong awok tu.

Tu le pase DBP, tak berape nok dengo cakap awok sampe mengelewo awok becakap doh telajak ke lain. Awok nak ngabo yang hincit tu patut masok dalam bahasa Melayu yang menggambarkan satu kate menghalo yang lembut bahasenye dari dua kate yang awok ngabo tadi. Jadi ade makne yang sikit beze dari kate bahase Melayu halau. Jadi saye (saye pulak) jadi awok berpendapat masokkan kate hincit sebage satu pengkayean khazanah bahase Melayu dalam konteks memperkasekan bahase Melayu sempene pengkebumian PPSMI sepenuhnye pade 2015 nanti.

Hincit = halau

Besit

Terima kasih le Hanz Azdi, tadi awok bace mike punye komen tentang Lecah tu, teman jumpe loghat tajuk awok ni. Terus le awok gune pake malam ni pukoi 1.09 am, tak mau tido pase tadi main badminton kat dewan. Awok rase mike mase kecik memang nyemedang kene besit dek mok bapak mike yak. Tu yang teringat kate besit tu. Awok mase kecik jarang le pulak kene besit. bapak awok garang taga juge tapi ade le sekali kene besit dengan tali pinggang. Dengan emak awok tak ponah dibuatnya asyik molot je le ngok ngek. Tapi mak awok bukan le rajin ngok ngek, kekadang je.

Tapi kalo kat sekolah rendah ade sekali awok kene besit dengan rotan. Bukan jahat ape pun , pase cek egu tu riso. Lantoknye waktu rehat awok dengan Mezah dan Hide mandi sunge Perak. Ate kene le kume besit kat bilik Guru Besar. Guru Beso mase tu arwah Cikgu Karim bin Mas"ud. Romah die bebetui dengan padang SK Kota Lama Kanan. Anok die ade awok ngajo mase kat SMK Sayong. Awok ngenang aje, anok die tu ade juge awok besit die sebab tak siap koje sekolah. Name die awok lupe le tapi come orangnye. Awok besit tu bukan balas dendam, tapi pase ngenang Cek egu Karim tu baik orangnye.

Dah awok jadi bapak bebudak pulak ni. Awok ade juge besit anok awok tu. Kerap ijak le, nanti deme report tele dera pulak kan. Awok besit anok awok tu kale tak solat, tu jangan buat pase, awok tak kasi can punye. Pase Nabi SAW pun ade beri hadis. Awok rengkahs kan. Mase umo 7 taun suruk solat, dah sampe umo 10 taun suruh solat, kalo tak mau solat haa besit. kalo tak besit doh jadi saloh pulak kite kan. tapi jangan le besit bage nok rak dunia ni. Besit sekado pengajaran, tapi terpisat-pisat juge le deme kene besit awok tu. Takkan le kene besit, sedap aje, tu bukan besit namenye, itu belai. Kan kan.

Tuesday, December 29, 2009

Muncah

Ranjang ni kecik je
Sedikit-sedikit lelame jadi bukit. Bagus peribahase Melayu tu, bagi peransang dalam kehidupan ago berdikit-dikit, istiqomah, Insyallah kemudian akan banyak le. Itu le yang awok nak ngabo maksud muncah tu. Muncah hanye akan terjadi bile doh ade usehe awe yang kite buat mase dedulu. Kate orang tempat aku, kalo doh ngangkang je ape dapat, mane nok datang muncahnye. Kalo doh usahe bebaik mase mude, mase tue adelah hasilnye tu.

Kalo mese memude asyik joli je, bukit tarah pun habis. Mase muncah lagi nok beringat. Pase duit ni berantu selagi di poket asyik nak keluo je die. Ye le kalo moh duit dok diam aje dalam poket , baik letak kat bank. Tapi kan bagus kalo yaang muncah hidupnya , dia bagi kat aku moh dapat RM100 000 ke(nak bayo hutang rumah). Rasulullah kate kalo derma ikhlas punye kerane Allah semate-mate, Insyallah dilipatkan 20 X gande, tak mau ke. Cube bayangkan kalo kome bagi kat aku moh RM100 000, lepahs tu Allah gandakan ke 20 X kan jadi RM 2 000 000 tu kan muncah tu. Jadi ade sesape yang nak bagi kat aku. Ngape tak caye cakap Nabi SAW ke?

Aku duit tak banyok tapi kalo hari tu buah langsat ade le muncah beno aku buah langsat. Sampe dah berterabo kat bawoh. Tak ade sape nok manjatnye, ate tinggi bebeno. Awok, sejak awok jatuh pokok langsat hari tu, kalo yang tinggi tu tak mau le aku manjatnye. Dulu semua aku panjat. Kesian buah terbazir saje, muncah buahnye tu. Orang nok manjat tak syior deme pase jue muroh bebeno. Dule ade serengget lebih sekilo, sekarang ni moh di balun 5 kupang je sekilo. kalo RM 4 sekilo, awok rase awok panjat juge, tapi pakai talipinggang keselamatan le sambil memanjat tu. Sehari boleh dapat 5 ranjang (bakul buluh). satu ranjang ada moh 40 kilo masuk sekali dengan buah lerui. Ce kire 40kilo x 5 ranjang x RM4 = RM800 sehari manjat. Tapi mane nok mandang rege tu sekarang ni, lain le kalo dapat import ke Jepun ke Kanada ke. Kalo sehari RM 800 tak ke muncah tu, ish, ish dalam mimpi le,

Saturday, December 26, 2009

Bedeah...semua e pepet.

Dulu awok ngaborkan kata ngecek ato kecek. isu ari ni serope je dengan ngecek tu. Satu pak satu mak maknenye. Ngecek tu bedeah le. Cume bedeah dengan ngecek, bedeah ni lagi kuat dari ngecek. kalo ngecek, sesikit je, tapi kalo doh bedeah tu lorat beno letu. Tapi dari segi hukum setahu awok baik ngecek, baik bedeah, baik tipu,baik bohong semuanye same dose.

Tapi bedeah ni tak le sehebat tipu ato bohong. tapi dose le juge kan, Biasenye bedeah ni di kaitkan dengan orang yang rajin menipu saje seronok deme je le. Maknenye bedeah ni tipu saje seseronok je. Mase kecik dulu kalo yang tere bedeah ni orang seronok pulak kawan kat die. Bukan deme tak tau di kuat bedeah, tapi saje je deme suke mendengo bedeah die tu. Tu le pase lagi nyemedang le deme kuat bedeahnye. Cube bayangkan die ngabo aku sunat pake gergaji, kan haru tu.

Namun begitu doh jadi adat dunia, kalo doh ponah bedeah walo sekali kat orang, Susoh orang nok pecaye. Tu le pase Nabi Mohd SAW dipangge Al Amin kerane tak ponah orang dengo die bedeah. Tu penting jangan kuat bedeah, susoh juge orang nok pecaye nanti. Pase orang yang nyemedang bedeah ni , muke deme bile buat koje bedeah ni memang nyadin je.Orang ingat macam betui je, sedangkan kawan tu tengoh bedeah tu.

Tu le pase sape yang jadi wakil rakyat jangan le pase buat bedeah sekali, mampuhs lepas tu pengundi tak pecaye. Buat bedeah pengundi tak tau tak ape. tapi moh pengundi tau sekali buat bedeah naya. Maaf le dalam pengalaman awok ade juge jumpe wakil rakyat yang ponah bedeah kat kumpulan keme. sampe sekarang awok tak pecaye, walo awok selalu tembung die kat mesejid. Belah mane wakil rakyat tu pade awok tak penting yang penting jangan sesekali bedeah, getik beno awok, walo pun nampok macam doh insap.

Thursday, December 24, 2009

Lecah ..... e pepet

Patut tuko Kuala Lumpur kepade Kuala Lecah. Pase orang kuale pangge lumpo tu lecah. Sekarang susoh nok jumpe lecah doh. Mane nok jumpe lecah, ate semua jalan doh beretar semuenye (kat daerah awok le). Bagus Samy Vellu buat koje kat Perak yang aku perasan le. Kome yang nyokong PR jangan le maroh aku. Aku rase aku ngabo yang beno, bagus Samy Vellu buat jalan kat Perak. Ate malu le die, sebab die dudok kat Perak, kalo jalan tak elok ape ke he nye. Tapi yang awok dengo kalo kat Saboh Serawak tu banyok le lagi tempat lecahnye. kalo nengok video kengkawan kat Saboh dan Serawok tu, kite kene tabik deme sebab mampu bertugas di situ atas dasar menurut perintah. tapi ade juge yang engkar perintahkan, lepas tu main kabel tak ade le kene ngajo sane. Awok teringin nok ngajo sane walopun lecah, sebab itu perkare biase bagi awok.

Ate kat kampong dedulu era 70 an mane ade jalan tar kat kampong awok. Bile pegi sekolah tu kekadang merandok lecah le awok dengan kekawan. Moh dibuatnye hujan mahu banjir jalan, lecah tak heran le. Bukan kume yang pake kasut, kasut yang pake kume. Sudahnye, merase juge nere kasut getah semue. Kasut ni kalo musim hujan begune bebeno, sampe sekolah kalo koto lap balik elok le die keringnye. Kasut ni ade jase kat awok mase naik Gunung Bubu dah 2 kali dah, pake kasut ni le. Kasut ni merandok yang basah atao lecah tak heran. Lepas randok, sampe kat kem kasi jemo ato diang sikit kat api elok le , tapi jangan diang dedekat nanti cayo kasut tu.

Mase main bole dengan kekawan pun awok bante kasut tu, mase main lawan 11 le. Pase awok pake kasut tu awok nak protes pasokan Mesia yang mase tu main tak meyakinkan awok. Tapi walopun menang doh awok masih akan pake kasut tu kerana baru sekali menang belum le meyakinkan awok. Kalo deme kalah balik lepahs ni baek suroh deme main bola kat lecah, kot moh mau pande sikit. Awok syorkan bebeno ni. Ni asyik belatih kat padang bole je, boring. Awok teringat geng awok yang ponah jadi Johan Belia daerah Kuala Kangsar tahun 80 dulu. geng awok main meredang-redang. Kekadang kat laman orang, kekadang kat bawaoh umah orang, kekadang kat sunge perak atahs pasho. Kekadang kat bendang, kan lecah kawasan tu. tapi nyadin je, tak ade pulak sakit kulit ke ape. Main le merate.rate tak jemu, skill ade tamboh kan. Okey.

Wednesday, December 23, 2009

Mete....e pepet belake.


Mase kekecik dedulu kalo gune kate mete ni awok ingat mase awok main gasing. Ade dua jenis gasing yang awok selalu main iaitu gasing pangkah dan gasing paku. Kalo nok tau gasing tu ligat ke ijak , tengok mase dia pusing, kalo mete je pusingnye tu, maknenye ligat le gasing tu. kalo lawan uri boleh harap le menang. Kekadang kene bawok tempat bagus sikit, pase kalo tempat mengerutu tentu kereti gasing tu. Tarik gasing tu tempat bagus jadi kalo lawan uri ade can dia punye pusing mete aje.

Gasing yang popular kat Mesia ni tentu le gasing yang digambaokan di Kelantan dalam iklan pelancongan. Tapi kat tempat awok mase dedulu ade perlawanan gasing antare kampong. Para pemain gasingnye pun masih ade lagi le sihat wal afiat. Sayang satu tradisi yang begitu unik dan baik sudah pupus. jadi sebenornye lawan gasing ni agok popular dulu kat tempat awok. Memacam jenis gasing pangkah yang awok ponah terai. Gasing buyung, gasing tempayan,gasing jantung dan berbagai lagi yang awok pun doh lupe. Bayangkan era 70 an masih ade gasing pangkah lawan antare kampong. Bahkan ade sahabat awok dapat pi ke Australia dengan gengnye kerane main gasing pangkah di sane.

Memole main kene lawan uri dulu antare semue pemain. gasing yang pusingnye mete tentu le boleh menang punye. Pasokan yang pemainnya menang dalam lawan uri akan memulakan memangkah pasokan lawan. Pasokan yang gasing urinye masih ade walopun telah dipangkah akan memenangi permainan dan mereke pule yang akan memangkah. Pangkah tu maksudnye membalingkan bola dalam keadaan hidup (berpusing) kearah gasing lawan untuk mematikan urinye.

Itu gasing, kalo manusie pun ade juge boleh buat kelaku mete ni. Ate moh lawa begetoh awek lalu kat depan kite mau mete mate merenongnye kan. Doh lawa tentu le tepesone nengoknye, tentu le mete kite di buatnye. Tapi tengok sekali je dan jangan lame, tapi kalo doh mete tu maknenye lame le tu. Mete ni khusyuk tahap tinggi ni. kalo boleh solat mete gitu, ish dah kira okey le solat tu. Tapi awok le, kalo solat tu mole le datang setannye nak mengelewo je kepale otak tu. kan bagus kalo dapat solat yang khusyuk @ mete.


Tuesday, December 22, 2009

Nguit

Die ni hidup ke dah mati. Ate ngape? Tak nguit aku nengok dari tadi. Ade aku tengok nguit juge. Mane ade. Ce ngelih kat jarum jam tangan je, nguit ke ijak?. Ish budak ni kang, aku kabo orangnye bukan jam nye. Kalo jam ade baterinye, nguit le die, kalo tak ade baterinye baru le tumpo jam tu. Nak aku sekeh dah beso panjang.

Sementare boleh nguit ni, moh le kite teruskan kehidupan dengan berame semaunye. kan susoh nok berame ni, tak boleh nguit pun boleh berame nikan boleh nguit seluruh badan. Koman koman kite ngonyen kat orang sikit je nguitnye tapi doh dapat ganjaran Allah swt. Tapi awok ni tak berminat cari pahale, awok nak cari mardatillah je. Bio le koje Allah je yang bagi pahale tu tapi yang awok cari koje tu dapat mardatillahnya.

Batu yang nguit pun dikatekan sentiase berzikio pade Allah ni ape yang nguit pade badan kite yang sihat wal afiat ni. Iklan minyok afiat yang popular kat Kuale Kangso ni. Kalo kaki doh tak berape mau nguit, gosok minyak afiat ni nguit le kaki tu , insyallah. Kalau a...u tak nguit haa , cari orang yang boleh bagikan a...u tu nguit balik, Insyallah ade, cume ikhtio je. Betuoh kite sebab Allah bagi semua boleh nguit,moh dibuatnye doh tak boleh nguit amacam? Jadi sementare boleh nguit ni, moh le kite buat baik bagi membangunkan Islam dan diri serte keluarge kite , Insyallah.

DBP dan pakar bahase awok nok ngabo lagi. Perkataan nguit ni ade beze dengan gerak. Kalau gerak momentumnya lebih beso , tapi kalo nguit tu menggambokan pergerakan yang sedikit je. jadi perkatean ini adelah keperluan dalam bahase, kerane menggambokan sesuatu yang lain daripade perkatean utame bahase Melayu iaitu gerak. kan boleh mengkayekan bahase di situ. jangan le bio tenggelam bahase tu. Sekarang ni pun dah rame tak menggunekan bahase tu, kalo tunggu sedekad lagi , bake hilang le loghat tu.

Sia (bunyi kat hidung a tu)

Sampe sekarang kekawan terai nok tulihs mangkok tingkat tu. Tapi sampe sekarang kekawan dan temasuk awok juge le, tak tau nok tulihs sia ikut loghat Perak. Kalo tulihs sia je macam nulihs name sejenis ikan iaitu ikan sia. Mase kecik dedulu nyemedang le dapat ikan sia. Tapi bukan awok nok cerite ikan sia, yang awok nok cerite ialah sia. Sia ialah sejenis mangkok tingkat yang digunekan untuk membawa banyak makanan yang biasenye lauk pauk dan nasi.
Sia sekarang doh makin canggih. kalo dedulu sia nye gune ayan je. tapi sia sekarang ni siap dengan plastiknye, dan yang sewaktu dengannye. Kalo pegi bekeloh memang begune beno sia ni.
Paling bawoh tu biasanye letak nasi, lepahs tu gule ikan ke, lupahs tu letak pulak gule sayo. baru le sambe ke ikan masin ke dan yang lelain.








Meh kite ngelih beberape jenis sia.






Monday, December 21, 2009

Ketit

Ni best sebab ade beze bagi setiap sebutan yang awok tahu. Sekali lagi awok menyeru DBP dan pakor bahase ago meneliti bahase loghat kerana bahase loghat adalah pemangkin kepade bahase Melayu. Kalau senyum pun ade beza dengan ngonyen dan nyongen dan songeh. Maka ketit juge ade beza dengan kokak, gigit, konyah. Ranking perkataan itu awok susun begini makin dikemudiankan makin ganas gayanye. Ketit, gigit, konyah, kokak, baham.

Kalo setakat ketit,maknenye baru bende yang kecil yang menggigit. Misalnye ketit dek kongge, semut, tebuan. Maknenye kecik je gigitannye. Kalau gigit tu dah peringkat beso sikit macam kite semua manusie le. kalo dah konyah tu manusie juge tapi makin ganas diikuti dengan kokak lagi le ganas. Tapi kalo dah baham tu itu bukan manusia doh lain le manusia yang makan manusia (karnibal).

Jadi hari ini kite bawok cerite bukan manusie le. Mase kekecik dedulu kan kite selalu kene kene ketit dek tungo, mempiras. Pase neyemedang jalan merate alam hutan, biase le tu. Bile kene ketit dek tungo ubat yang paling mujarab beri dek mak aku tak lain tak bukan, kapur makan. Ye le dedulu ade orang makan sireh kat kampong , le ni mane nok cokeh orang makan sireh. Kalo ade sireh tentu le ade kapurnye sekali.

Yang harunye, tungo tu suke beno le ketit tang anu. Ato koman-koman ketit tang ketiak, heran beno aku. Tak ade ke tempat lain. Mempiras pun gitu juge, tapi mempiras ketit lagi katahs kat telinge. Buatnye di ketit tang telinge, issh sakit weh.

Mase awok masok jawi dedulu ade le orang tetue ngabo, bile awok tanye. Sakit ke masok jawi tu. Kate dek die ala sakit macam ketit dek semut je. Tapi sape yang dah sunat tau le sakit macam mane. mane nok ngabo bagi yang tak bersunat.

Sunday, December 20, 2009

Gemas


Ceeee, dah nyamo N9 pulak, mentang le N9 johan Piale Malaysia. Tu seronok meneroke loghat ni. Memacam jumpe loghat nye. Tapi bini awok bile awok nyebut loghat yang ganje-ganje tu die meremang bulu rome mendengonye. Die ape yang tak digelinye. Nengok anok kucing pun mahu melompat die. Dia ade rase gemas kat anok kucing, tambah yang tak berape nok ade bulu lagi tu.

Awok pun jarang gune kate gemas ni, sebab sikap awok juge, susoh nak gemas-gemas ni. Pase awok selalu buat nyadin je, cume kot bini awok le gemas dengan sikap awok yang nyadin je tu.


Gemas satu sikap yang ade rase tak sabo, ade rase riso, ade rase geram. Lebih kurang makne umumnye ade rase tak selesa dengan sesuatu tu maknenye gemas le tu. Tapi tahap gemas ni tak melampau masih ade rase sabonye masih terkawe tu je le. Kalo dah melampo rasenye tu , kume tak pangge gemas doh ganas kot. Itu dah jadi lain le, ikut situasi. Jadi agoknye orang kat Gemas tu ade sesuatu rase yang tak selesa pade diri deme agoknye le, kalo tak ape pase name Gemas. Ade orang N9 yang boleh bagi tau ape maksud pekan Gemas tu,


Bukankah Gemas ialah pekan yang paling kering di Mesia dan Tepen (Taiping) ialah pekan paling basah di Mesia. Jadi dok sebab pekannye selalu kering jarang hujan jadi orang sane selalu rase gemas terhadap sesuatu. Bukankah bile kite rase panas kite rase lebang libu atau tak selese. Awok tak sampe lagi Gemas secare memijak tanah Gemas, sebab nyemedangnye lalu je. Jadi tak berape nok petia macammane rope Gemas tu. Kalo tak ade hujan tentu bukit buko jauh kot. Jadi moh ade bukit kat Mesia ni yang nok di runtuhkan untuk membine kondo ke rumah hehebat ke, baik anto tanah tu kat Gemas . Kite buat projek membine gunung kat Gemas, Orang daerah bando membangun doh tak gemo gunung ato bukit jadi moh kite ambik tanoh tu. jadi tak ade le orang Gemas , gemas doh.

Saturday, December 19, 2009

Bak

Terlupe nok ngelih filem Ong Bak 3. tajuk tak kene mengene dengan filem ini ye. Cuma teman minat beno dengan Tony Jaa ni. Pade teman le, antare semua aktor martial art yang teman minat Tony Jaa sebab seninya memang amat ketare dalam bidang ini. Kalo ade sesape yang ade VCD ni bak le teman nok pinjam, kalo bagi terus lagi tak ape. Kalo yang dekat tu teman datang romah ambik pun tak ape.

Kan elok kale ade orang buat satu persatuan VCD khasnye VCD ceramoh. Pase yang utamenye boleh kite bertuko-tuko VCD. Tak salahkan, mane ade cetok rompakkan. Teman tak tergamok ambik lagu artis-artis dan simpan kat lap top teman, rase bersaloh je. Kalo ade yang doh tak nok VCD lame tu jangan buang , bak sini bagi kat teman ni. Teman malahs nak membeli, tapi memake aje gemo. Tak salohkan, ase yang memberi tu membenokan. Rasenye banyok simpanan VCD kiteme yang terperosok dalam simpanan masing-masing tanpa ade manafaatnye. Kan elok di edo kan ago pahalanye sentiase mengalio selagi VCD tu beredo. Ni pahale VCD tu terperap je kat romah rugi bebeno. Bak sini boleh awok bukak satu laman VCD nanti yang berupaya mengedokan VCD yang bebagus le

Tapi bile hanto VCD tu jangan pepase pulak hanto yang haru, check dulu mane le tau kot teranto yang haru. Tak mau teman nyimpan VCD gitu, nanti naye teman dunie akhirat. Ce ngelih bebeno VCD tu yang bagush bak sini yo teman edo kan kat kekawan. Jadi dapat le kite kongsi sesame. Pase teman teringat mase teman mule minat agame tu pase ade kawan teman yang bername Kamaruddin Mokhraji (Kamalito) yang bagi teman mase tu kaset yang popular. Bile teman dengo kaset tu, mule timboi keinsafan teman nok meneroke ilmu melalui kaset dan kuliah dengan lebih berkesan Toche Kamalito.

Kalo ade kome nok bagi VCD yang bebaik kat teman anto kat alamat sini:

Sharipuddin bin Jaafar
No 7 kampong Buaia, Menora
33000 Kuala Kangsar
Perak Darul Ridzuan.

Thursday, December 17, 2009

Sudut lain kemenangan Mesia 1 - 0.

Ape-ape pun tahniah dengan kemenangan pasokan Mesia. Saya belum boleh berpaushati, melainkan mereka selepas ini boleh mendapat kemenangan lain. Setakat Sukan SEA boleh la.

Sudut pandangan 1:

Tahniah kepade Aidil kerane memake pakaian yang lebih Islamik. Agor gaye pemakeyan beliao menjadi contoh kepade anok mude, sebagemane Nor Saiful Zaini pemain hoki negare. Main dapat pahale, bukan main dapat dose kerane membuke aurat. Jelas pemakeyan begitu tak menjadi masaalah untuk main dan menang.

Sudut pandangan 2:

Dan juge pemain Mesia mengorat amoi Laos tu yang aku nampok No. 3 tu sape ye Mahali ye dan Guru siap siul gaye Nabil lagi. Deme awe-awe doh menampakkan tak berdisiplin berbanding pasokan lain. Gayenye perlu check disiplin di situ. Dalam upacare tu yeop, kalo kat luo tu lantok kome le. Dah tak dan dan kome ni pun.

Sudut pandangan 3:

Harapah mereke ni jangan lambung tetinggi nanti jatuh berdebab. Pemain Mesia ni jangan lambung tetinggi nanti naik tocang deme ni, selalunye gitu le. Kalo jurulatihnye K Rajagopal puji tetinggi tak ape, itu bagus. Kerana kalo dah puji tetinggi belaio kene sentiase jage prestasi pasokannye dan meningkatkan bbeberape kelemahan pasokan Mesia.

Wednesday, December 16, 2009

Kebek........e taling

Lepahs ni kalo ade huruf e kalau e taling awok tak sebut ape-ape, maknenye e taling le tu. Awok tak nok gune cadangan awok supaye e pepet di buang pengguneannye kerane kot ade pembace yang tak ikut blog ini lagi pening die nok bace. Awok ingatkan kalau e pepet dibuang kerane dalam penulisan pun hanye ade satu huruf bertulis e. maka kite gune satu je. Saye rase saranan ini boleh di terime kerane semase penukaran perkatean chari kepade cari lagi kite boleh buat. Inikan pule ade seperti gaye tulisan jawi.

Opss tersyaroh bab bahase pulak. Okey balik bab tajuk kite ari ni. Ikan Ebek ni pun aku rase suke koje kebek ni. kalo die tak ngebek mau tak mamam die ari ni. Paling leceh kalo kite nak cepat tapi kite kene kebek barang yang kite cari. Nak pulak barang kite cari tu halus. Nak gi solat Jumaat tentu dah biase pake baju Melayu siap dengan butangnye. Tetengok butangnye pulak dah getak satu. mane nok kebek? Sudahnye kebek balik lemari yang kite selalu letak bebende halus macam butang baju Melayu ni.

Orang jantan pulak kalo bab kotahs ni gemo sangat kene kebek bile nak cari semule. Entoh ape pase barang orang jantan geme kene kebek. Itu pase sekretari kene pilih orang perempuan agoknye. Jangan pilih sekretari betine doh le (ini awok belajo dengan P Ramlee dalam Musang Berjanggut). Ate kat pejabat pun banyok beno le kotahs nye. Kate doh era IT le alam syber le, mikro le nano le. Sudohnye nano di buat dek teknologi yang tak terurus dengan baik. Kalau ade pemikio yang mikiokan tentang mengurangkan penggunaan kotahs dan gune komputer kan bagus,selamat le sikit pokok kat dunie ni. Ni, nok buat kotahs tebang pokok. Dan orang barat konon nok selamat dunia ta nok gune pelasetik doh, bile ke kede gune kotahs bawok barang. Kekadang rase bodoh ke deme ni. kalo gune kotahs tak rosak ke dunia sebab banyok pokok kene tebang, jadi tak ke rosak alam ni.

Kebek barang sendiri tak ape , jangan di pase kebek barang orang. Kalo kebek barang orang tak ape juge, lantoknye dikebek orangnye lagi haru. Tapi lame beno awok tak nengok orang ngebek kutu kat kepale anoknye. Sikat kutu pun doh lame awok tak nampok. Kutu pun doh pupos ke, gamaknye.

Kebek = selongkar

Tuesday, December 15, 2009

Deko.....bace e pepet.


Bile nok main mase kekecik dulu, gemo cari bende yang deko. Kepercayaan karut ni, tapi saje buat sesuke. Kalo nok teget guli, mesti cari guli yang biase teget kene. Kalo nak ngael ikan macam cerite lepahs mesti cari yang deko. Kalo main bola mesti cari port yang deko untuk menyeko. Sebenonye deko ni lebih kepade rase dan kot ade sedikit petua orang lelame. Mesi menang dengan Laos sebab deko kot.

Jadi moh dalam kehidupan biase pun kite terpengaroh juge nak cari bende yang deko ni. Kalo tak ade bende yang deko rase tak yakin le pulak, perasaan je tu. Mise nye mase nok jumpe awek kali pertame mesti pake baju yang deko bagi die syok kat kite. Tapi kalo doh pake minyak senyoyong tak main le deko ni (ni orang Lombok suke ni). Kalo perokok pulak bende deko deme tak lain tak bukan memang rokok le kan. Kot cume jenih aje berbeza kot. Kot rokok 555 yang deko atau CRAVEN A ke rokok GOLD LEAF. Saje aku taip name rokok yang dah pupus kat Mesia ni pase tak nok iklan rokok kat blog aku. Orang baru tau ke name rokok aku ni. Pah aku dulu suke buat Sange gune kotak rokok cantik woo. Bayangkan deme gune rokok ARDATH buat sange.


Jadi kalo mengkome beli batu cincin , aku tanye ko orang beli yang deko ke cantik je. Mau tak mau mesti ade unso deko sesikit kan. Beli rumah, ade pake beli je ke, mesti beli yang ade sikit berkaitan dengan unso spritual kan, ate tak ke ade unso deko secare halus di situ. Macam orang lame kate le jangan berumah kat area tanjung, pase itu tempat hantu berkumpui. Macam kat kampong awok tu, kat area tanjong sungai Buaye tu doh banyak rumah dah tak ade kat situ. Dulu ade 7 buah rumah sekarang ni doh tingge 4 je. Itu pun entah le, berape lame boleh tahan pase due daripadenye milik orang tue.


Deko = orang Cina kata ada ong, ato lain perkataan feng shui.


Monday, December 14, 2009

Jelebo


Kure-kure, penyu, tuntong dan termasuk le jelebo. Ni semua satu spesis. Rope dedekat same, jadi awok pun tak reti nak ngabo bezenye. Yang awok tau mase kecik dedulu, smue aku pukui rate panggel jelebo. Sedangkan ke empat-empat tu ade beze.

Kalo setakat ngesohkan jelebo, ape sangat le kesohnye. Nangkap jelebo, tak ponah, ngael jelebo tak ponah. Setakat nengok kat Sunge Perak ade le, mase kecik. Ni tadi awok nebahs kat kampong dengan anok awok, nebahs kat dusun kampong awok le. Dah lahs tu mase nak ngabis kan minyok awok bagi terang jalan , lorong kat paye tu. Tengoh-tengoh nerang jalan tu awok nyaris tak ter tebahs jelebo (pukui rate punye cakap). Awok bukan jabatan jelebo, jadi mane awok nok kene jelebo ke, penyu ke, tuntong ke ato kekure. Jadi anok awok ambik bawok balik, bantenye jelebo tu berak kat kete awok. Nasib baik le idong sumbat sikit. Anok awok ngabo busuk je. Ade deme simpan dalam bilik ayo belakang. Kume bagi jelebo makan kobihs, makannye kot. Ade sesape yang tau.

Yang awok nok ngabo kan kesah jelebo ni, pase anok murid Melayu lelaki kat sekolah banyak perange macam jelebo. Mane tidaknye bile tanye je tekenyut le kepale deme, tak ke rope jelebo. Bile kite marah, nak sekeh kepale dah terkenyut lagi. Kalo pangge deme jelebo kang maraoh.

Kalo buat perange jelebo tang malu tu okey juge. Ni tak perange nyorong nyentap bile buat sesuatu. Kejap mau kejap tak mau. Kejap baik kejap jahat. Kejap rajin kejap malas. Tak istiqomah lansong. Ate mane nak maju kaol tak istiqomah perange tu. Awok nok ngingatkan awok sendiri juge tu, ago tak nyorong nyentap macam jelebo.


Sunday, December 13, 2009

Cadangan: Buang e pepet / e tanda


Cilok ke lain sikit.


Awok peratikan dalam Bahase Melayu ade satu huruf yang rupenye same, tapi bile sebut die ade beza bunyinye. jadi awok nak cadangkan kat DBP ago huruf e tu dibuang terus pengguneannye macam kite menulis huruf jawi yang bunyi e pepet macam tak ade.


Moh kite tere nulihs tak ade e pepet dalam bahase Melayu:



Pnanaman buah mmplam akan mningkatkan ekonomi pnduduk stmpat krana rakyat Malaysia masih mngamalkan anak yang ramai. Skuarang-kurangnya trdapat sramai 5 orang anak bagi satu kluarga. Jadi ini mnunjukkan buah mmplam amat diprlukan krana ramai prmpuan mngidam suka makan mmplam masam.Skian trima kasih.

Smua yang branak agar dikurniakan anak yang soleh dan mudah branak.

Saturday, December 12, 2009

Kobo


Kat kampong awok kalo kobo ni ta ade dibela semua nye di bio lio. Dari Kg Kledang kat Ghotak Iskando sampe le ke Senggang, setakat yang awok tau. Sepanjang awok ade kat Kampong (ade dan bermusafir ade beza kan) ade 3 kali awok deno jase kobo ni. Pertama kat Bukit Comin van Tok Ki (tokeh buah tu) di balunnye langgo kobo, sampe ganti lain le van die. Yang kedua mase tengah menunggu solat Isya di Surau Ehsaniah gedegang dengo satu b unyi kuat di jalan sebelah suro tu. Reropenye mat moto dah telanggo kobo kat paye sebelah rumah awok. Yang ketigenye kawan awok naik moto ketempat koje kat bendang kering tapi dilanggonye kobo pendek (babi le)


Kalo nak cari kobo lio ade banyaok kat hutan antara Kg. Bendang Kering dan Kg. Kuala Bukit Comin atau kat hutan kawasan Kg.Rambai Tujuh. Name je kobo lio tapi ade tuannye memasing. Kalo daerah kat Bendang Kering kalo tak saloh awok le antare pemiliknye Pak Asmat Ainu orang kuat Kg Sayong Tengah dan anak-anak lelakinye. Kambing pun deme ade bele kalo nak akekah ke korban ke, boleh la. Kalo belah Rambe Tujuh awok suke tanye anak Arwah Pak Jamik je sameade Bang ato Dik.

Kobo lio kat derah sini biasenye deme sembelih dan lapah kat sane je dan bawe balik daging yang doh di lapoh je. Itu kalo buat kenduri kendara le kalo nak kekah ato korban biasenye bile doh tangkap baru pangge orang yang nak kekah ato korban. Yang kobo suke jumpe kat sunge kat daerah sini biasenye kite akan jumpe kat Senggang ato kat Kula Cermin je. Mase kekecik dulu ade juge kat belah Sayong . Mase mudik ke hulu naik bot dari kampong kami tu. Nampaok le orang yang mandi tepi sunge sekali dengan kobo.

Friday, December 11, 2009

Bao......bace 2 suku kate.


Memang le deme anok sunge Perak kalo deme tau ape itu bao. Tapi kalo bao pun tak tau, baik pi ke Sunge Perak dan minum dulu ayo sunge tu baru boleh soh anok Peraknye. Mane ke rope dudok tepi sunge Perak tapi bao pun tak tau. Tapi le ni lagi le susoh nak tau bao, pase jarang beno orang sekarang ngune bao bile pegi ngael.

Mase dedulu nyemedang le gune bao bile ngael kat Sunge Perak. Awok mase kecik gemo cari bao botam pase boleh tengok deko ke ijak. pangke daun botam tu bile selari je , maknenye bao tu deko le. Kalo ngael gerenti balik bawok ikan, kate dek orang kampong dedulu bagi nyedap cite. tapi kite yang doh belajo takdir ilahi ni, tentu lain sikit bunyinye kan. kalo ade rezeki pake bao tak deko pun ade ikannya. Kalo pake bao macam sekarang ni gune kili berputaR laju tu pun tak tentu ade ikan sangkut kat mate kael.

Tapi bab deko ngael ni, aku jeles kat kawan aku ni ase ngael ade je ikan di bawok baliknye. Serope juge dengan Pak Sedare belah isteri aku le ni. Kume pangge Cu Mie, asik gi nyale ade je bawok ikan balik kekoman baung. kalo nok nengok yang bebeso pi tengok dalam handsetnye semue di rakamnye yang bebeso le. Tapi di nyale dengan tahan bubu. Awok tak nyale dan tahan bubu mase kecik. Awok rajin ngael dengan nyelam je. Ikan paling beso awok dapat ikan kerai , ade le moh dua tapok tangan orang dewase, panjangnye due jengke. Yang paling awok geli kalo kene ikan tilan, moh macam ulo ropenye. Tapi ade juge awok pake bao lain, buluh, kayu biase dan pake yang moden ni. tapi paling kerap awok ngael, dengan bao botam tu le, pase cari yang deko.

Tapi paling banyak awok dapat ikan, mase awok ikut Pah (nenek)awok ngael. Mase tu awok dapat 7 eko, siap dengan lampan , seluang beso, lagi lupe le namenye. Bile ngenangkannye baru sedo lame beno dah tak ngael. Ade awok pakat dengan anok ngael, sampe sekarang tak ponah jadi pegi ngael. Cadang nak pake bao je, kendian nok ngael kat Batu Buaya (batu yang berbentuk ekor buaya tu). Tu le ase name kampong awok. kalo mengkome tau Tanah Lepan, tepat kat hujung simpang Tanah Lepan hale Sunge Perak.

Thursday, December 10, 2009

Soreh


Tadi bawok anok kecik tu berjalan kat tepi Sunge Perak kat Taman Rekreasi Satu Kuala Kangsar(ala kat bawoh rumah rehat Kuala kangsar tu). Kemudian saje le pegi ke tambatan bot (orang Kuale pangge Tambang Bot Sayong). Cadang nak pegi rase balik nyeberang sambel bawok anok kecik tu berjalan dengan bini dan anok sulong. Lame beno dah tak naik bot.

Kami tunggu bot punye le lame tak ade. Jadi mase nunggu tu kami rehat kat Tambang Sayong belah Kuale. dah lame nunggu tak ade botnye jadi rame le jumpe (takkan kobo kot). Yang awok gelak tu dua kali ari ni awok bersoreh. Soreh yang pertame sebab Bang Mat Felda Lasah tak ingat sape Li Ghani ato lebih dikenali dikampong sebage Li Ghana (tang mane dapat gelaran Ghana tu aku tak tau mengkome tanye le die). Yang keduenye awok bersoreh dengan Anak arwah Pak Ye, Kak Ani, deme doh duduk kat Sayong Lembah dengonye no 142. Dulu deme duduk Tepen (Taiping), gamoknye dah pencen. Awok nak cepat pase ade call kate orang kede nok anto kolah come kat umah, tak sempat gebang lelame.

Ropenye penting beno bersoreh ni , kalo tak berlage bahu pun apoh tak hajab. Tapi nok bersoreh ni, orang lame tau le, kalo orang baru mane deme nak tau suso galo adik beradik kat tempat deme sesangat. Macam kat kampong awok kalo sebut Yup Mat Dali, mane orang memude boleh kaitkan dengan Cu Nun Ipoh ato kaitkan dengan Arwah Bang Abu Sayong Lembah (Mawar Elektrik). Kalo orang lame tau le kait mengait sesuatu keluarge tu. tapi ape he pun mau tak mau kite kene kenel rame orang baru boleh bersoreh kalo tak termongo je le.

Wednesday, December 9, 2009

Jerombab


Paling kiteme tak suke bile jerombab. Ate kalo doh jerombab mesti sakit bebadan kite tang mane yang kene bende yang kite jerombab tu. nmenariknye seme orang ponah jerombab. Dari sekecik kecik jerombab sampe le sebeso-beso jerombab. Jerombab ni jatuh yang buruk gayenye. Kalo cantik gaye jatuhnye kite sebut jatuh je.


Bab jerombab ni kalo kite pikio sejak kecik doh kite jerombab. Cube ingat balik (mampuhs kite takkan ingat punye)mase kecik mase memole belajo bejalan, kejap-kejab jerombab. Memole baru nak bangun dah jerombab. Dah bangun tu pulak baru melangkoh dah jerombab. Kalo dah melangkoh tu pulak baru nak tuko gear due dah jerombab. kan nyemedang je jerombab tu.


Itu mase kecik, doh mole nok beso sikit belajo pulak besika, jerombab lagi. kalo setakat jerombab boleh tahan lagi, tapi awok le yang awok tak tahan tu bile mase nok jerombab tu terentak anu kat galang besika, punye le senak. Dah makin beso lagi, mole pulak nak terai memanjat. Yang ini orang tepilih je le merase jerombab. Tapi adik beradik lelaki merase le jerombab ni. Adik awok jerombab pokok manggis sampe sekarang redat kat pinggangnye. Awok dah kawin merase jerombab dari pokok langsat. Sejam jugak susoh bernafar, nasib tak kolu. Dah beso berduit pulak merase pulak jerombab motor, awok le tu, mau 10 ari kat spital.


Jadi jejage le jangan jerombab.

Tuesday, December 8, 2009

Ape cokeh


Awok teringat mase kecik dedulu ade abang-abang kat kampong ajo satu ilmu mengunekan kerabat cengkih iaitu lade hitam. Lade hitam yang hendak digunekan itu mesti di curi. kalo dapat bace die punye manderam (jampi) gentel-gentel kan lade hitam itu. Perempuan yang ade kat situ terutame yang kite tuju pasti naik birahi. Tapi sebab awok tak ponah ngamenye jadi, ijak le awok ingat ape manderamnye. Ade juge pikio nak terai, tapi dalam kepale otak awok banyak pikio ape ke cokehnye nak buat rope tu. Sudahnye sampe tue tak buat.

Yang suke gune bahase ni , yang kisah orang yang tak sunat dan lari sambe bergebo tu le. gemo beno die gune ape cokeh kamu ni, sambel isap curut dan berjalan tangan due-due kat belakang.
Sekarang ni tak ponah awok dengo lagi perkatean tu melankan ade seorang orang mude kat kampong awok name nye Puji anak arwah Pak Ye. Sebuta tentang Pak Ye ni pulak awok teringat semase Madey tuko jam cepat setengah jam. Semue orang pakat tuko. tapi arwah Pak Ye ni ade satu jam utame (jam antik) kat rumah die, tak ditukonye mase tu. mase die masih keke lewat sejam. Gamaknye die kate ape cokeh tuko mase ni.

Gamaknye sekarang ni kalau ade arwah Pak Ye tu tentu banyak ngomel dalam hatinye tentang perubahan-perubahan yang berlaku kat Mesia ni. Ape ke cokeh beruboh aje.Agok awok aje le, tapi awok pun tau kite ni boleh berubah. Sedangkan pante boleh berubah, inikan pule hati maknusie. Ye le maknusie telah berade di zon selese kan senang nak berubah melainkan diberi kejutan. jadi kejutan tu baguhs, ase kite ambik iktibor. Awok teringa bab ambik iktibor ni. Ade kesoh tsunami di Aceh tu. Mase sebelum tsunami saf kat masjid yang tak jejas tu 3 saf, selepas tsunami banyak saf. La ni balik 3 saf, dari ape yang awok bace le, Aceh belum sampe lagi, walo pun ade penyanyi Aceh yang awok minat. Ni lagu die.


Ape cokeh = ape ke hal, apa ke benda, apa ke jadah.

Sunday, December 6, 2009

Joben

Awok dikurniekan Allah SWT telinge yang tidak joben, tapi sayang kurang pendengaran. Tengok dari luar kelihatan okey le, tapi sebenonye kurang pendengaran. Tapia de le mamat yang gate mulut, nyebut awok pekak. Pade awok saloh tu, pase kalo pekak maknenye tak dengo lansung. Tapi awok masih boleh mendengo, cume perlu dibantu oleh hearing aid, supaye dapat pendengoran yang optimum.

Jadi pengalaman awok menderite kurang pendengaran ni, kekadang sayu jugak. Kalo di pikio baik joben dari kurang pendengaran. Joben, pendengaran mungkin lebih baik dari orang lain kerane cupingnye lebih capang macam pereng astro le. Cume awok ijak le rase awok tu OKU walaupun awok ni OKU pun. Awok layak masok paralimpik sebab ade sijil OKU.

Pemilik sijil OKU ni untung, pase akan dapat beberapa keistimewaan. Yang awok dah dapat antarenye,bayaran bil telefon sewanye awok kene bayo singgit je. Naik bas trans nasional bayaran cume separuh, Cume kaedah tiket tu yang awok tak berkenan. Bayangkan bile awok tunjuk sijil OKU tu die bagi tiket bebudak 9Tang ni awok terase le deme ni ikhlas ke tidak ni). Sepatutnye tiket tu ade labnel OKU atau koman-koman cop le dengan perktaan OKU. Nitak, mentah aje tiket bebudak di bagi dek deme. Yang terakhir awok rase nikmatnye mase buat passport harge RM300 mase tu, awok dapat free je.

Jadi moh sesape yang OKU pi le daftar kat Jabatab Kebajikan Masyarakat agar dapat sijil OKU dan dapat memiliki beberape keistimewaan. Kat spital kite boleh dapat giliran cepat tapi setakat ini awok tak ponah le gunekan kat spital lagi.


Joben = cuping telinge capang.

Masok Jawi


Ni musim kawen pun ye, itu bagi yang doh sampe seru. Yang belum sampe seru ni pulak musim ape pulak ye. Haa ni ade lagi satu istilah yang biase kite dengo iaitu bersunat ato berkhatan. Tapi dedulu le kat tempat awok deme tak pangge sunat ke , khatan ke tapi kume pangge masuk jawi. Entah macam mane istilah datangnye masuk jawi aye pun tak faham. Ade sesiape yang tau ke, kasi le awok tau!

Cerite masuk jawi ni ade memacam cerite nye. Almkalum le satu peristiwe beso dalam hidup seorang lelaki. Ia le mule nak masok kea lam dewase ato nak jadi lebih jantan.

Kalo kat kampong awok le story yang paling menarik ialah seorang budak yang nak di masuk jawikan tapi melarikan diri dengan gebonye. Make terpakse orang pangge name die dengan ……gebo. Bahkan dengo kabonye sampe tue die tak masuk jawi.

Kesoh masok jawi yang tak sepatutnye pulak. Kesah sedare belake ni, mase nak dikerat anunye die punye le maki . Maaf tulis kot difikirkan bersame. Die maki, adoh gampang babi sakit nyeeeeeeeeeeee..

Yang sedae aku seorang lagi tu die punye style lain macam sikit. Ni kire kelako le. Sedang budak tu nak di masuk jawikan pakcik yang memegang die sebut baca fatihah. Memole die bace elok je, mase kene cucuk anunye die bace makin kuat, Bile mule aktiviti mengerat anunye die bace dengan fatihah denga suare meneran dan kuat hinge le selesai. Bile selesai terus bacaannye elok je.

Yang kawan kau pulak pegi mandi sunge. Kat Sunge Perak, ikan bunte le ganti ikan Pirana kat amazon tu. Jadi mase mandi kawan aku hujung anunye disunatkan oleh bunte. Darah banyok le, dan terus pegi spital, di spital doctor suruh sunat terus, tapi kawan tu tak nak le pulak. Tak le jadi masuk jawi.

Banyok cerite sunat ni. Tapi yang awok nak focus satu, kan rame orang bukan Islam mengamekan bersunat mutakhir ni. Bermakne amalan masok jawi tu satu amalan yang betui le. Tapia pa pase deme tak pecaye dengan satu amalan yang baik dari agame kite. Tu yang aku musykil tu.

Friday, December 4, 2009

Ronjang

Ape ke jadahnye lubang kat Digital Multimedia Terminal yang terdapat kat Astro tu. Ni awok nak share le ni. Awok tak tahu ade ke lagi program bende Allah ni kat Astro. Sebab kawan awok lame doh beritahu gunenye, tapi taka de kesempatan mengunekannye. Mesti melakukan aktiviti ronjang.

Kat decoder Astro tu kan ade 2 lubang smart card. Satu dilabelkan dengan Smart Card 1 (SM1) dan satu lagi dengan Smart Card 2 (SM2). Lubang SM1 satu dah memang kene ronjang dengan kire Smart Card semua decoder Astro. Tapi lubang SM2 biasenye terpongo je. Reropenye lubang SM2 tu ade gune nye. Kalo kite tahu gunenye kot ade lagi., kan bagus.

Tapi maaf le awok tak ingat semuenye. Pase doh lame beno weh. Sejak tahun awe Astro lagi. Mase awok gi PSSekolah kawon awok tu gune IC (Kad Pengenalan) dan ronjang kat SM2 tu dan tekan kat remote control tu nombor 800 dan selepas itu awok lupe…..maaf, maaf….. Tapi awok rase mengkome boleh cube pandu terai, macam mengkome explore hand phone mengkome mase beli dedulukan. Itu aje awok ingat jadi kome cube le sendiri. Kalo tak leh juge meh kite pakat sekeh Annnaaanda Kriiishnannn.

Wednesday, December 2, 2009

Perak....bace e pepet (e tande)

Yang ni ganjil bebeno. Ate mane tak ganjilnye, taku salah bace. Tu pase kene post sekali dengan arahan bacean nye. Perak kalo dib ace dengan e taling ialah negeri Perak Darul Ridzuan. Manekale kalo dibace dengan e pepet ato orang dedulu sebut e tande, make ia dah lari beno maksudnye. Perak dengan e pepet bermaksud ketinggalan ato macam tak ponah jumpe.

Moh dedulu awok selalu kene marah dengan kakok awok , pase awok selalu rope tu , bebuat perak. Kakok awok ni lame dok KL jadi bile bawok awok orang kampong ni ke KL cube kite bayangkan awok mase tu, tu dalam era 70 an tu. Bayangkan awok nunjuk bangunan Parlimen pun moh dijelingnye awok. Punye le segan nampok peraknye tu.

Tapi sekarang ni awok nyadin je kalo buat perange perak tu, pase awok rase awok tak peduli awok di cop perak. Pase awok kalo tak tau tak pernah tengok ke, awok memang excited nak ambik tau dan kelihatan perak. Kte bukan buat dose, cume kite memang tak tau dan perak so kenape pulak nak malu. Rame lagi orang tengin pun orang tak peduli pun, ini kite yang hidup sejujurnye, tidak berlakon dan tidak berlagak pun orang nak heran.

Macam kat kampong awok tu ade seorang tu die pegi ke Ipoh pase nak merase beno. Tak ponah pun die pegi Ipoh. Bile die sampe kat Ipoh die pun pegi meronde kat pecan Ipoh. Sudahnye tak tau nak balik ke stesen bas dan lantaknye die ngobak kat tengah pecan Ipoh tu. Akhirnye ade orang tolong die balik ke stesen bas, bayangkan le punye le perak. Tapi die ni lurus bendul orangnye, baik.

Sunday, November 22, 2009

Jobe

Awok ade belajo silat rimo dengan arwah Cu Taib (Tukang Besi kat kampong awok le).Cu Taib ade ngabo kat seme anok muridnye, kalo belajo silat rimo ni tentu jobe dek rimo punye. Jadi balik tu awok jenoh mikio, macam mane nok ngelak jobe dek rimo. Pikio punye pikio (mase tu awok darjah 5) awok ngajak Mak awok ke zoo Tepen (sekarang ada safari night, best gak). Wat ape kate mak, awok nak ngelak jobe dek rimo kate awok. Awok story le kesah silat kume tu kat mak. Esoknye dikabonye kan isteri arwah Cu Taib(Wan Cu Sariah),deme kamcing. Pakat le ngekek deme dengo kesah awok pase rimo tu..

Yang suke main jobe-jobe ni bebudak, tapi orang tue pun ade juge. Tapi janga pase jobe orang melatah, pakat melatah le deme. Kalo yang melatah tu tangan kosong tak ape, tapi kalo yang melatah tu ade golok, mahu di cantasnye orang kelilingnye. Kalo di cantas yang menyucoknye tak ape juge, Ni kot dicantasnye orang lain kan naye je. Jadi jangan le cari pase jobe tak tentu kira.

Kalo dijobe semua peluang yang ade dalam kehidupan tak ape le juge. Ini yang dijobenye peluang yang tak elok. Di jobenye dadah ke, arak ke, betine gate ke.

Jobe = terkan, terpa secara tetiba, cuba tetiba boleh juga.

Friday, November 20, 2009

Joren

Kalo uboh gambo keluarge, nanti kate angkat bakul lak, jadi aku cari gambo awek mane toh, awek ni jangan marah sebab kamu ni joren mukenye.
Ni mau perasan Nina Juren ni. Tapi memang la ade sikit berkaitan Nina Juren ni dengan loghat joren ni. Pase muke Nina Juren ni memang joren mukenye. Pade satu mase dulu, bayangkan sendiri le mase dulu tu. Muke joren ni memang le orang minat beno, dah le joren pipi pauh di layang pulak, mate bage bintang kejora, hidung mancung bak seludang nyor. Kalau imaginasi kita melihat perumpamaan tu rasanya tak jadi gi nengok gadis tu. Kalo di kasokan bahasenye, cube bayangkan pipi macam mempelam, mata macam bintang berapi-api, dan hidung macam seludang, seludang nyor tu, ce bayangkan.

Kalo tak nak gune joren make kite gune le bahase lame iaitu bujo sireh, lagi le ce bayangkan daun sireh. Tak kene juge gune tu, jadi awok bekenan beno le gune kate joren ni. Bile sebut je muke joren nampak le comel muke tu. Sebab bile orang Perak sebut muke joren ni, die mesti termasuk same dengan pakej lawa, kalo tak lawa tak mahu gune perkataan joren tu. Tu la kesitimewaan loghat joren ni.

Mase memude dedulu deme kate muke awok joren juge, ish mule le perasan tu. Ingat deme kate , bukan awok yang kate , awok posting je. Tapi le ni , badan nak naik embak yang ke tige dah ni, mane nak datang jorennye lagi dah. Tapi kalo nak joren balik pegi le masuk The Biggest Loser Asia tu, mane le tau kot-kot mau joren balik. tapi kalo dah joren balik nanti, riso pulak orang romah. Rope ni pun deme riso, ni kan dah joren lagi le lebang libu deme nanti.

Thursday, November 19, 2009

Nuge

Ni aku nak saran satu bahase kat DBP ni. Ce ngelih kat loghat kat Mesia ni. banyok yang boleh di gunakan untuk menggambokan perilaku kat dunie ni. Nape tak caye. Okey kalo rase nak muntah ape perkatean yang sesue nak digunekan. Ha jawab DBP jawab, jawab pake pantun pun tak pe , ate orang DBP mesti pande bahase kan. Haa tu pase gune loghat kat Mesia ni. Banyok yang boleh menerangkan sesuatu yang lain maksudnye. Nuge ni maksudnye rase nak muntah, tapi belum le lagi muntah, baru rase nak.

Kan bagus gune bahase tu,ingat awok bukan suroh pilih loghat Perak aje. cari dari loghat Kelantan, Melaka, Pahang, Ganu kite, Utara dll. Kekadang rase nuge bile nengok banyok bahase bombastik dari bahase Inggerihs di gunekan. Sayang bebeno deme kat bahase penjajah tu. Aku sampe sekarang geram kat penjajah tu, sebab banyok dirosak deme kat negare kite dari segi spiritualnye. Biasenye kalo banyok makan pun akan datang rase nuge tu. Tu pase Nabi ade pesan perut tu bagi 3, satu untuk makanan, satu untuk minuman dan yang lagi satu udara. Kalo mengamekan gitu, tak ade le rase nuge perut tu.

Kalo dah nuge tu tentu tak mengamekan satu lagi hadis Nabi Mohd SAW iaityu. Makan bile lapo berenti sebelum kenyang. Ni kite ijak , baru lepahs sendawe dah nok melantak lagi. mane tak nyemedang sakit perut sampe cirit. Bab nuge ni awok rase boleh juge kite gune dalam bab perasaan kite. Bile tengok anok dare gedik bebeno ke macam ni sila klik rase nuge juge kan.

Wednesday, November 18, 2009

Songeh


Semue orang runsing dengan perange macamani, banyak songeh. Tapi mane nak buat kat alam ni gerenti ade manusie banyak songeh. Tapi kalo dipiko balik kalo tak ade orang banyak songeh ni tak jadi koje dunie ni. Allah dah ator elok je alam ni, setiap yang dibuat ade fekdah nye pade alam ni. Bayangkan kalo tak ade orang banyak songeh, agaknye sunyi sepi dunie ni. Kalo pelawak sah memang banyak songeh die kan.


Blogger semua biasenye banyak songeh, tak caye kite bace le blog deme, ade je die punye songeh, temasok aku le tu. Tu le yang memeriahkan dunie ni. Jadi okey le songeh ni kan. Memang le dunie ni semue bende ade pasangannye. Baik buruk, pande tolo, lawa hodoh, jauh dekat, benci sayang dll. Jadi songeh ni pun tak lepas dari ade yang suke, ade yang tak suke. Pilihan di tangan manusie untuk memilih mane yang kite suke. Tapi kalo dapat bini banyok songeh, ato laki banyak songeh amacam. Buat itu tak kene buat ini tak kene, ape yang kene.


Tapi tu le dikabo oleh agame kite, sabo je le. Dapat laki banyak songeh, tentu anaknya pun ade DNA itu. Doh le laki banyak songeh, anaok lak banyak songeh. Jadi yang bini tu tu jadi le Mak Songeh nak bagi balance sikit. Apa hal pun kalo dah takdirnye dapat kaum banyak songeh, yang penting belajo memahami songehnye tu, moh di lawan mau kene sekeh tu. Mudah cerite, doh tebeat deme macam tu , ikut je le. Lain le kalo belum kawin boleh le putus tapi kalo dah kawin tak baik le pulak cere mere ni.


Songeh = kerenah

Tuesday, November 17, 2009

Kiro

Dah bunyi Jepun le pulak. Sesue tu pase kan Tanah Melayu ponah di tawan dek Jepun era 40 an dedulu. Jadi gamaknya orang Perak terikut sikit bunyi Jepunnye tu. Oke kite masuk alik cerite loghat kite tu. Tengoh ni musim bebuah menambun. Tapi banyak yang masih kiro lagi. memarin awok gi balik kampong dan pi manjat segale pokok yang aku rase dah boleh. Antare pokok yang awok manjat semalam , pokok menia, pokok langsat. Buoh menia sikit je, dah le kiro lagi, tapi semalam awok bawok kat stor sukan (port awok le tu) habihs balun dek bebudok aje, ceegu pun tak sempat nok merase buoh menia awok tu. Buoh meni awok tu spesel sikit, pase beso, deme orang kampong panggemenie telor, pase beso dari menie biase.

Mase meninjo pokok langsat, awok tengok banyok yang tinggi, tak ade dahan nak berpaut, 2 kali tinggi awok baru ade dahan nok bepaut. Tetengok nampok ade 2 pokok yang masih rendah, buoh pulak tak le kiro sangat. Kan ape, pase pokok langsat ni ade jase kat awok. Tahun 2005 merase le jatoh pokok langsat, reropenye pokok langsat tu mereput kat dalam, buumm ke bawah bile kene pijak. Mase jatuh teringat nak pusingkan badan tapi kat bawah pokok tu banyak sampah sarapnye. jadi ikut aje jatuh. Sejam juge awok susah nok benafas mase jatuh, nasib baik ade suami anak sedare mase tu yang pande mengurut. Kalo orang belah Banting Selamgor boleh le hubungi beliau ni kalo nak mengurut (Sham : 012 3689491 ) nak bebekam pun boleh. Dapat le merase sikit buah langsat tu walaupun agak kiro.

Seminggu selepas itu awok cari tukang urut profesyenal kat Kg Trosor, Sg siput (U). Name beliau Cik Timun (ni lelaki lah). 3 kali berulang alik Alhamdulillah, sampe sekarang dengan izin Allah tak ade le ape sakitnye doh. Die sebenonye tak ngurut dah, tapi bile nengok awok datang die tolong juge. Tapi bagus die ngurut, terase baiknye. Badan pun lame doh ta servis urut ni. Seknike angin ade rasenye kat badan aku ni. nasib baik tak naik angin. Tapi kalo makan buah yang kiro , harus naik angin juge kot.

Kiro = buah yang tak berapa masak

Monday, November 16, 2009

Molok = Binga

Ranking kat dunie bagi nyusun hairaki manusie mesti lebih kurang gini. Memole, mesti yang paling baik , pertengahan dan yang ranking paling bawoh tentu le yang paling koman punye. Tapi ranking tu bukan menentukan kemuliaan manusie. Tu sekado hairaki ciptaan manusie je. Tapi untuk menghadapi kehidupan kite kene le pake ranking manusie tu. Jadi ranking yang awok posting ni menggambarkan manusie kat dunie le, bahkan termasuk kat planet Marikh kot.

Kate le kite susun hairaki macam ni. Yang atahs sekali Paling pande, ranking bawahnye Pande idak, binga idak dan yang paling bawah yang Molok ato Binga. Rasenye terus tahu le ape maksudnye kan. Bahase ni lebih kepade yang berhampiran dengan Parit, Perak, bukan Parit longkang tu. Susun tu pulak kite susun macam Piramid jadi nampak le yang pande tu sikit dan yang molok ato binga tu punye le banyok.

Jadi sape jadi ceegu tau le rasenye bile ngajo. Dalam kelahs tu kalo ade tige kelahs maknenye. Yang atahs kelahs pande. Yang kedue kelas yang pande ade binga ade dan yang kelas ketige tentu kelas paling binga. Tapi bile kite lihat dalam hairaki rajah piramid, sebenonye cume sepertige je kelas pande tu yang pande dan yang lain tu bukan kategori pande tapi binga ato molok. Dan sekali lagi bile kite melihat dalam rajah piramid hairaki yang binga atao molok, make kite dapat melihat bahwe yang binga itu telampo banyok.

Saturday, November 14, 2009

Ayo nyangat



Kate tu mane boleh tungge, mesti ade pasangannye. Pasangannye ade lah ayo, jadi selalu kite sebut ayo nyangat. Mase bebudok dulu awok gemo lagi ayo aes. Kalo nyangat tu biasenye orang tetua je. Tapi mase beralih bile dah tetua ni kalo tak kene nyangat sehari rase tak selese bebeno. mesti nak kene nyangat, dan yang paling awok gemo nyangat tea le. Deme kate minum tea ni itu le, ini le. macam-macam le, kalo di pikikan mahu tak minum dibuatnye. Cume yang hati kalo minum ayonyangat tea ni, awok tengok tea tu dan doh pesan kat bini doh. Kalo tea tu masuk dalam ayo nyangat terus tuko warne dengan cepat, tu tea ade pewarne le tu. kalo masukkan tea, lambat je tuko warnenye, insyallah memang le tak ade warnenye.

Sape naik Gunung Bubu rasenye tak soh kalo tak merase nyangat dari tea lopak. sape naik Gunung Bubu tau le penangan Tea Lopak tu. Ye lah bile doh keputusan ayo kat atahs tu, takkan nak turun kebawoh ambik ayo. kalo tak salah nak turun dan naik ambik ayo tu mahu sejam masenye, kalo awok le, orang mude entoh le. Pase awok tengok deme naik gunung tu berambat pun sanggup lagi. Jadi kalo ayo dah terputus balun aje ayo lopak kat gunung tu. Kalo moh di masok ayo tu elok-elok rasenye okey je. Tapi tapis le dulu, kalo tak masuk sekali dengan berudunye kang. Kene pulak tuko name Tea Berudu.Sape yang naik kesane mesti minum tea tu kale tak tak sah naik Gunung Bubu (tu awak saje cakap je). Tapi itu kan satu pengalaman tu.


Jadi bile masok ayo nyangat ni awok di ajo oleh satu syarikat mesti bio die mendidih selame 10 minit. Awok pikio balik kalo doh moh 10 minit ape yang tingge ayo nye. Taktik syarikat kot, tapi kot ye ilmu ni ambik le. Ayo paip kalo dah dimasak mesti die akan jadi trihalometana dan itu ialah ibu kanser. Tapi kesannye akan berlaku dalamase 20 hingge 30 taun. Nak jadi cerite, kampong awok masuk ayo paip pade tahun 1985 dan pade taun 2005 baru awok dengo kampong itu ade mati kerane kanser. Sebelum ni tak ade pun, tu yang nok pecaye tu.


Gemo

Moh musim doyan ni rame le sedare balik kampong. Mane le tau kot dapat mgemdeng doyang moh sebji dua yak. Elok juge ade doyan ni kalo tak sedare malahs nak balik nyenguk kampong. Ate ye pun kampong ape ade. Jadi elok beno le musim doyang dijadikan musim silaturrahim antare keluarge. Gemo le sikit orang balik kampong.



Tapi yang buruk pulak mase musim doyan ni, banyak pulak le belaku begaduh adik beradik dan sekampong. Bende sedap, ate laku bebeno le. Make belaku le sepak doyang , istilah curi doyan kat kampong. Itu belum masuk bab berebut jage doyan. Mau tak berebut, satu tanah name berpuluh orang. Jadi jenoh le menggiliokan. Kalo diikut gilio tu okey le, tapi kale dapat kat tangan bebudak, mane deme tau gilio sape. Moh di balun aje gilio orang

Wednesday, November 11, 2009

Lanco....eps ni bukan orang Cina ma....


Awok masukkan posting perkatean ini pase bunyi macam lucah, tapi ini hanyelah loghat Perak bukan kelas bahase Cina. Jadi becakap dengan orang Cina perkataan ini baik berhati-hati. Mane le tau, kot timboi salah faham. Rasanye semua tau ape orang Cina maksudkan lanco ni yak. Bagi orang Perak tu cume bermaksudkan lancar, urusan tanpa ganggu gugat, line clear kate orang sekarang.


Doh jadi amalan awok kalo lepahs solat Suboh salah satu wording dalam doa awok ni tu le. Ya Allah ya tuhanku lanco kan segale urusan pekerjaan ku hari ini. Kan dalam kaunseling ade ceegu kaunseling kabo mase pepagi tu tulis ape nok di buat hari tu. Tulihs kat kotahs , lepahs tu tampe kat meje koje ke, comin muke ke dan mane-mane tempat yang kite selalu jenguk la. Senare koje tu menjadi checklist koje kite ari tu.. Jadi bagi awok awok malahs koje tulihs-tulihs ni baik awok mase doa waktu solat Suboh tu awok rancang semoge lanco ape nak buat ari ni sampe ke malamnye. Doh le koje kite berancang berkat pulak kan. Tapi kalo rajin tulihs lagi le baek. Insyallah lanco koje kite kalo ame begitu berkat le pulak kan. Nape tak caye, tak caye cube le.

Tapi kene le solat dulu.


Lagi satu kalo nok lanco koje, badan mesti le ok kan. Jadi kalo badan nok okey, pepagi tu minum le dulu ayo bile bangun pepagi. Ayo ape pun tak ape. Dulu orang tetua kate ayo suam elok, tapi sejak tau ayo suam dari ayo paip lagi tak elok pase banyok klorin yang akan betuko kepada Trihalometana (pengerak sel kanser yang kalo kite amekan ayo gitu kesannye akan kite lihat dalam 20 taun) bile dipanaskan. Jadi awok sekarang minum le ayo penapis terus je dari penapis tu. Tapi kalo beli penapis ayo jangan beli yang RO pase tu macam ayo bateri je. Bile doh minum tu baru le rase lanco je seluruh bebadan. Insyallah.


Tapi mane nok dapat seluruh hidup kite lanco je. Mesti le Allah SWT bagi try test kite. Ye ke kamu orait ni ke kamu belakon je. Jadi tahan le sesekali tentu akan dapat jalan hidup yang tak lanco. Cume jangan le ngaloh pade keadaan tu, sabo aje le dan teruskan, insyallah lanco le balik.







Tuesday, November 10, 2009

Ngamboi

Ade ke sesape kene gambo ni, tak kene mengene denagn tajol.
Tengoh main sofbol tadi belatih pase esok nak lawan dengan pelaja sempene Hari KoKu esok. Tekeluo pekataan ngamboi mase main bola sofbol.Pase kan main sofbol kene le pukoi bola tu. Jadi ngamboi le bola tu bile kene pukoi. Susoh juge nak pukoi bola tu pase bebudak tu dah biase main, jadi bile baling bola tu laju le. Tapi pase mase kekecik dulu jenoh main randas jadi boleh le juge membalun bola tu. Tempat paling popule main randas mase dedulu ialah kat laman arwah Cu Taib (tukang besi kampong awok tu) kat Kampong Buaia.


Ade sikit ilmu ngamboi awok nak kongsi besame dengan rerakan pelawat blog semua. Ni M. Karathu yang ajo ni mase die bagi kursus bolasepak mase kat MPSI Tg Malim dulu. Kalo nak test bola tu cukup angin ke tidak selepas pam. Lambong bola dari kepale kite dan tengok die punye ngamboi. Kalo ngamboi sampe had lutut okey le angin bola tu. Kalo ngamboi tinggi ato rendoh kene le kurang ato tamboh angin sewajonye.


Lagi satu die (M.Karathu) ajo ilmu main bola, die ijak le ngabo kate ngamboi, tetapi gune idea ngamboi le. Kalo pemain bolasepak tentu tahu istilah wall pass (kalo tak tau ko orang tak layak main bola). Wall pass ni dilatih dengan menendang bola ke dinding dalam keadaan bersudut dan mengambil kembali bile bola tu mengamboi ke hadapan. Jadi kalo depan gol dapat buat gitu dengan baik dan kemas tentu boleh melepasi benteng pertahanan. Tapi menjaringkan gol kite perlu orang macam Mokhtar Dahari, kalo macam pemain Mesia sekarang ni, ampun la. Kot aku respek sikit Adi Putra Mahyudin (betui ke name nye ni).


Tempat palin seronok main ngamboi-ngamboi ni kat mane ? Gerenti puahs ngamboi punye. Kalo nak puahs ngamboi, main kat Trampolin, gerenti puahs ngamboi punye. Lagi satu kalo numbok orang gemok tentu ngamboi punye, pase die punye lemak patut kene buang kat The Biggest Loser (minat awok nengok siaran tu). Jangan maroh orang gemok, tapi awok syor je ago mulakan operasi membuang lemak, oraiiiit.

Monday, November 9, 2009

Ngereng


Kalau tak kerane ngereng sikit hari tu dah awok hentak lampu sisi kerete tu, tak ngasi punye tuan punye kerete. Awok tak kene pun tuan punye kerete tu, tu yang awok hamput tu, dalam hati aje le. Pade awok kale doh selamat tu malahs le nok marah ke saman ke hon ke, jerit ke. Cari pase je wat pe..... baik ngucap syukur kat tuhan dah selamat. Tu kekadang bile isteri awok hon balik kat yang buat silap tu awok tego die. Kalo tak kene samseng jalanraye tak pe , tapi kalo tekene samseng jalanraye macamamane? Kene balun dek samseng jalanraye nanti ngereng pulak jalan nanti. Ngereng tahan lagi kalo mereng haa....

Mase kecik dulu kekadang kene bawok besika lori (besika beso). Tapi kite kecik mase tu, jadi kene le bawok besika tugaye ngereng. Tangan kiri pegang henda dan tangan kanan peluk galang besika. Ade yang boleh imejin balik gaye tu tak. Bile ngona tu tak payang kona henda, hanye ngereng je. Tapi baru belajo bawok besika jadi nyemedang le jatuhnye, Tang jatuh besika awok tahan, yang awok tak tahan bile a...u terentak kat galang besika tu. Punye le senok rase, sakitnye ngelupo juge di buatnye.

Kat kuale (bukan Kuala kat Johor tu) ni ade seorang ceegu, awok heran nengok gaye die. Pase bile die jalan kepalenye mesti ngereng. Ceegu tu ase orang Sayong Tengah, name awok lupe. Ntah ape pase kepale ngereng ijok awok petie kan. Awok rase deme manyok beno mikio masaalah dunie kot. Tu la kekadang awok pikio alangkah mudahnye kalo idup kite ni dipermudahkan. Ini ijok memacam gaye idup kite nok cube, sesudahnye jalan ngereng. Kalo ngereng tahan lagi kalo dah ngengkang lagi naye.


Ngereng = senget


Sunday, November 8, 2009

Kona

Ade ke yang kene, orang kampong awok tu.
Haa itu bahase Inggereh yang di loghat Perak kan. Cube mengkome teke, ape ke maksudnye dan ape kate asenye. Dapat, kalau dalam memperkayekan bahase Melayu banyak perkataan bombastik dimasukkan ke dalam bahase Melayu same ade untuk memperkasekan ato gah tak tau le awok. Pase masih ade spesis kat KL tu yang mau bahase Inggerihs. Seolah-olah bahase Melayu akan menyebabkan kite seme akan mundo. Madey mole-mole buat bahase Inggerihs kat PPSMI ni pade era millineum . Tapi Mesia bahkan meningkat maju juge mase era sebelum mllenium lagi, tak ade le pulak tak maju nye. Bahkan yang awok respek kat Madey ni pase die le yang bejaye membuang rase rendoh diri orang Melayu (kecuali orang macam Mak Datin tu).

Entah ape ke sikap orang Melayu, bangge le sesangat kat bahase orang putih tu. Pade awok, baek kite inte balik hadis Nabi SAW yang mengatekan TUNTUTLAH ILMU WALAU SAMPAI KE NEGERI CINA. Pade awok Nabi bukan cakap sesuatu tu untuk keadaan semase, tapi Nabi telah pandang jauh ke depan melebihi idea semasa. Kalo kite tengok sekarang ni Amerika pun takut kat China kerane deme nampok bahawe link orang China ni ade kat seluruh dunie.

Adek awok pegi China hari tu, die cakap orang China kat negara China sangat bersungguh-sungguh dalam kehidupan ni. Bahkan setiap tahun berjuta lepasan ijazah dikeluaokan oleh unibesiti die orang, diploma tak heran le. Jadi mereke mempunyai rakyat yang amat efisyen dalam membantu negare China mengalahkan Amerika kalo die orang mempunyai pemimpin negara China yang berupaya menyatukan China seluruh dunia. Nape tak caye hadis Nabi ke. Patutnye kite belajo bahase Chine, pase pegi mane pon kat dunie ni kite akan jumpe bangse China. Geram kat Mak Datin tu, sekeh kat idungnye sepatutnye.

Doh lain beno awok kona cerita dari tajuk hari ni. Bio le lepahs geram ssesikit, tebuku kat dade ni ngenangkan orang Melayu nak kona ke bahase Inggerihs, dan tak punye jati diri sayangkan bahase Melayu. Brape kali nak kona, dah kona baring dah ni. Jangan jatuh tekangkang pase kuat sangat mengona dah le. Mane orang lain nak respek kat orang Melayu kalo sendiri punye bangse yang tak beminat kat bahase sendighi. Patutnye Mak Datin tu kene buang negare pase tak menghormati lansung perlembagaan Mesia.

Kona = corner (bahasa inggeris)

Friday, November 6, 2009

Sadin ato Nyadin


Tidak salah pandangan anda itu. Memang sadin tapi bukan ikan sadin. Sangat belain beno maksudnye weh. Kalo ko orang ponah dengo dan baca posting awok yang lame tentu terbaca ato terdengo apoh tak hajab, ha serope le tu. Tapi biase juge orang sebut nyadin, same le tu. Ni perange seseorang tapi tak le seteruk apoh tak hajab. Nyadin ni lebihkurang cool le kate dek Mat Saleh. Tapi kurang lebih le tu.


Bunyi same dengan ikan sadin tapi tak ade kaitan dengan ikan sadin. Jenoh juge le awok nok kaitkan dengan ikan sadin. Ade sesape yang tau perange ikan sadin yang boleh dikaitkan dengan tingkoh laku sadin. Entah-entah ikan sadin suke buat perange apoh tak hajab kot. Tu pase senang kene tangkap dan ditinkan dalam tin. Awok tak kaji ikan ni tapi yang awok makan ade le.


Baiknye perangai sadin ni sebab dia buat he die je, cool tak ngaco orang. tapi lebih kurang apoh tak hajab juge kekadang tu menyakitkan hati orang juge. Kat kampong awok antare yang nyadin je ni awok teringat Pak Mael. Awok teringat die selain dari perange die ni, tapi tak ade le orang marah kat die, sebab Pak Mael ni baik orangnye. Tapi sayang setakat umo 56 aku rase masih belum diketemukan Allah jodohnye, sebab cool sesangat. Tapi yang lebih awok teringat kat Pak Mael ni sebab kehandalannye main gitar. Aik main gitar pun heran. Ni kalo setakat main gita belambak yang pande main gita kan. Tapi Pak Mael ni main gita tak tau kod gita tapi semua kod kad jari die. Kalo setakat lagu 60 an semua die punye lagu le. Die pemain gita utama, gita lead (gita utame) ape ke yak.


Bab gitar awok tak heran pemain gita, bahkan dah macam menyampah pulak. Pase kalo budak mude Melayu macam tak ade lain le alat muziknye selain dari gita. Seolah-olah gita le saje alat muzik budak mude Melayu Melayu. Tu pase awok tak minat main gita dan lebih suke alat muzik lain. Tak caye muzik budak mude Melayu tu gita. kalo pegi kelah kat mane-mane ke, tepi jalan ke, ape alat muzik yang bebudak mude Melayu tu bawok, gita kan? Ade ke die bawok biola, gambus ato yang sewaktu dengannye Melainkan gita gita gita, gita aje ke? Ce sadin je main biola ke, gambus ke, saksefon ke, ini ijak gita gita gita. Menyampah la ai. Maaf pemain gita yang punye kelebihan selain permainan asas.


Sadin = selamba, cool, apoh tak hajab.

Thursday, November 5, 2009

Getak


Ponah tak berak tak getak-getak(gegetak). Isk kamu ni pengoto bebeno. Koto pename kan nampaok najis nye. Awok labun aje, bukan lakonkan najis tu tak gegetak. Manusia kuat dipengaruhi minda nye sampekan die boleh imagine najis tak getak. Tapi ade sesutu yang tak rasional di dalam situasi ni. Yang ni awok respek mok awok, beliau le ngajo awok nyadin je bile kene situasi imaginasi menguasai diri.

Situasi getak bukan boleh di semua situasi, jadi ini bermakne getak ini adalah satu ciri khas dalam bahase yang patut diketengahkan. Macam juge awok ketengahkan kekata kembo tu. Memang getak same maksud dengan gugur atau jatuh, tapi getak cume berfungsi bende yang jatuh dari badan ato kenderaan yang kita bawe saje. Jadi ini bukan bahase merapu tetapi pengkayaan bahase yang patut dikaji oleh pare pemikio DBP tambahan pule Bahase Melayu nak ganti nalik penggunean Bahase Inggerih dalam PPSMI.

Rambut getak, bulu mate getak, bulu mate tak mahu gune luruh tapi getak juge sesue. Belum taik idung getak, ha...ha....jangan tinggikan kadar imaginasi. Okey kalau nak ssesangat imaginasi, cube bayangkan cacing getak semase berak selepas makan ubat cacing RIDTO. Ade lagi ke ubat cacing tu agoknye. bab cerite cacing ni ade awok cerite satu kisah cacing kat anok murid awok kelas 3 Amanah tahun 2009. Kalo tanye balik kat deme tentu ngekek deme.

Kalo dari kenderaan, macamane ye. Misal kite membonceng kawan kite kat belakang besika. Tengah-tengah membonceng tetibe getak kite ke bawah pase kawan bawok laju bebeno. Ato tengah bawok barang kat moto, dalam rage, sesedo barang dah tak ade pase doh getak kat mane toh. Agaknye kalo boleh digunekan getak sewenang-wenangnye. Boleh le kite tulis SMS kat awek macam ni: Joyah aku getak cinte pade mu! Amacam orait?

Wednesday, November 4, 2009

Jenoh

Jenoh awok ngabo kat bebudok jangan pake seluo ketat, tapi deme apoh tak hajab. Awok kabo, nanti pake keketat , kome mandoi. Tapi deme nyongeh aje bile awok kabo gitu. Deme ngabo kat awok fesen baru ceegu. Awok kabo kat deme, fesen baru jadah pename. Awok doh pake seluo ketat pade tahun lewat 70 an,(tapi tak le ketat bebeno ,takut mandoi) bahkan seluo ketat tu fesen pade tahun 60 an lagi dah, mase zaman ago go lagi. jadi baru pename.

Tentang fesen ni lagi diikut lagi tak terikut sebenonye. Kalo kite naok dipandang orang jangan ikut orang lain tapi kite yang patut mendahului fesen. Kalo fesen dah serope orang, orang tak heran pun kan. Yang orang akan perati bile kite lain dari orang, baro orang perati. Awok menyedori situasi ini pase awok dah nere memacam gaya. Jenoh dah memacam gaya awok buat gaya seluo ketat awok dah terai, gaye, seluo kembang kat bawah, awok dah pake, gaye rambut David Arumugam awok dah pake. jadi faham (karang awok upload gambo awok macam David Arumugam tu, terime kase....). Biasenye awok ote sikit gaye tu, tak tiru bebulat.

Dah jenoh juge nere gaye baru yang orang tak buat. awok dah buat Jadi yang amat pasti gaye baru tu pasti menarik minat rame. Jadi yang gile ikut fesen tu lupekalah, tak pandang dek orang. macam bebudok betine sekarang suke pake seluo gaye pelikat siap ketat lagi. Tu seluo gaye 60 an juge. bahkan awok pun maseh ade simpan seluo tu, cume awok ote bagi longgo. Kan elok kalo mulai hari ini kite menggayekan pakayan era baru gaya Islamik. Gaye dapat pandangan orang dapat, pahala dapat, kan molek gitu.

Jenoh = selalu

Monday, November 2, 2009

Nyongket


Papan jongkang jongket kah? Kain songket kah? Jengket kah?
Semue kat atahs tu ijok, jongkang jongket alat permaian bebudok kat tetaman, yang kain songket pulok aje pakaian ornag lelaki buat sampin. jangan silap dengo bukan lampin yak. Moh di tarohnye buat lampin kain songket tu karang. Jengket perlakuan berjalan perlahan-lahan dengan kaki biasenye hujung kaki.

Ate nyongket tu ape ke jadoh bendenye. kalo moh kuat berjalan tu orang ngabo le die tu nyongket. Biasenye le pekataan nyongket ni dikaitkan dengan kelaku negatif. Kalo bejalan tu biase le, tapi kalo ngune pekataan nyongket tu dah belebih le tu. Maknenye orang tu doh suke sesangat merayo merate alam. kalo nampok die je , tentu tengoh bejalan (takkan merangkak kot). Tapi ironinye perkataan ni jarang dikenekan kat orang lelaki. Tu yang aku heran, selalu yang kene orang perempuan. Gamoknye deme jeles orang perempuan tu rajin dan bepeluang bejalan kot.

Ye le pun kalo setakat nyongket gitu he tak pe le. Ini nyongket biasenye dikaitkan dengan bersame dengan perbuatan yang tak elok. Dah le nyongket, dating pulak tu, kan tak elok tu. Jadi loghat Perak bukan mengade-ngade tapi mengadakan satu lagi istiloh yang tepat dan sesuai untuk membezakan dengan perkataan berjalan dan nyongket. Bejalan tu sesatu yang lumrah le, tapi bile doh nyongket tu, dah lebih le tu jalannye. Awok layak cakap nyongket tak buleh, kerane awok tak ade buat koje dating-dating ni.

Awok dating pun pegi ke romah tok die. Bukan die yang ngadap pun tapi tok die ngadap awok. Kot ngadap pun mase anto ayo nyangat ade le. Jenoh le nyeling ke dapo, sekali sekale nampok le kelibat die , sejuk hati awok, ate ape he ngadap muke tok die je. Ade bawok kat romah awok sekali tapi itu pun ade Mak sedarenye teman, ngeko kulu kelo. Deme ngabo awok ni kolot. Awok nanye balik , kolot ke awok ikut perintoh Allah SWT. Tu le deme tepengaroh dengan derama Melayu kat TV, aje le gitu kan. Ase becinte je, mesti beghambat kat tepi laut, lepahs tu tojun laut same-same basoh dah tu kene tangkap basah. Ase becinte je mesti makan kat restoren dan nyatekan cinte dengan bunge, getik bebeno awok nengoknye.