Thursday, December 15, 2011

Ngangkit

Ish lame beno doh awok tak buat koje ngangkit ni sebab deme tak nyakap rope tu. Sebenonye hampir selang sari awok buat koje ngangkit ni. Tapi bini awok tak berape sio cakap Perak ni. Ate patut cakap ngangkit ate deme bante cakap angkat je . Mane ade angkitnye kan.

Sebenonye selang sari awok ngangkit kain baju yang dah kering. Ate kalo bio kot hujan habih basah lenjun. Mun kalo bio mase panas , habis bulo baju tu. Awok suke merap kat rumah je tu pase neyemedang kene laung ngan bini. Kekejap abang, kekejap abang. Awok komplen juge, ate ape ke henye asyik abang je. Ate jawabnye , Aa ade abang. Ye jugak ye. Naye kat awok ish.

Tapi yang memole awok cam kate ngangkit ni mase kecik juge le. Ate takkan mase tue , awok belum tue lagi he he. Mase kecik dulu selalu le ikut mak ke kebun nolong mak motong getah ( ape ke he getah di potong ye). Istilah tempat awok ngabokan deme pegi noreh pokok getah le tu Ate memole memang le kene toreh. Lepahs toreh, keme rehat jap. Mase tu makan beke kat kebun best nye. Selalunye makan nasi goreng, makan behun, makan cuco ish mone beno ngenangkannye. Kalo mak lehe sikit mole keme ngail ikan bocat, pake mate kail buatan.. Sebab keme tak makan ikan bocat, entah pase ape tak tau. Rasenye ikan bocat bole makan kan.

Udah rehat keme mole le angkit susu getah tu. Mak bawak tong beso, awok bawak tong kecik. Ate awok kecik lagi mane boleh yang beso. Proses angkit ni. carenye senang je. Memole curah kan susu getah dari pot ke beledi tu lepas tu raup jari kat pot tu yo semuenye susu masuk dalam beledi. Itu le kojenye dari satu pokok ke satu pokok. Mun kalu ade 300 pokok make 300 bahagi due  le keme angkit susu getah. Tapi biasenye mak awok lagi laju. Mase kecik tu nak cube juge lawan mak angkit susu,  tapi die lagi tere.

Habihs angkit tu. mak pun kando le dua beleldi tu kat bahu bawak balik ke tempat mesin getah.  Awok kecik mane larat ngando lagi jadi koje awok angkut barang yang lain le. Nasib baik le babi tak sio nak nagco waktu ngando susu tu kan. Buat je babi nyondol keme, ape he . Kalo awok gamaknye habihs susu tu awok mandikan babi tu. Yo dilantoknye he he.

3 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yob,

Teman paling tak gemor ngangkit baju. Angkit susu getoh lagi tak penah!

a.samad jaafar said...

dulu kalo bab ngankit getoh..awok la oghangnye.. idok dibagi di arwoh mok awok nogheh.. habih tumbang pokok nanti kamu buat, kate di die..

Hanz Newman said...

Aje nyer yer... Ngangkit ngangkit ni koje oghang pompuan deme kate. Entoh ler teman tak ler rase rope tu. Sape dulu sape dan ngangkit baju kat ampei nun buat aje ler. Teman tak kisoh yo lantak ape oghang nak ngate. Ape nak dimalukan?
Mengkalu udoh kite berkire sape nak ngangkit, ato, betolo tolo, ape heinye, karang ujan udoh turun lebat tak dan ngangkit dah! Habeh ler baju elok kering tadi udoh lenjun. Nyesei, bebei ler pulok. Ate sape dan ngangkit ler, tak payah nak besuroh suroh.