Saturday, February 26, 2011

Cico

Ade ke gambo seaape yg cico PMM MPSI 82/84
N3 ni awok teruhs posting balik dari Ipoh, ade bisness sikit ngan kengkawan. Pasenye , mase balik dari Ipoh tu memacam le ceriter buat pelagut mase jalan, yo dreba tak ngantok kan. Ceriter nye bab cico le. Ngekek kume mase labunkan kesah cico ni. yang molekan labun kesah cico ni Lan laki Shida Yun ( anak murid awok kat SMK Sayong harus ade yang kene Shida ni).

Cico yang memole Shida le ngesohkannye. Kan kat Kuale dulu rame kerete sapu (teksi haram la kata senang). Jadi ade satu kereta tu biase le uzo le sikit pintu pun tak berape kuat. Ade sorang makcik nyewe le kereta sapu tu. Ate mase tengah nuron bukit kat sebelah SMK Raja Perempuan Kalsom tu. Mase tang lap tu gamoknye yang memole cico le pintu kerete tu. Kalo setakat pintu kerete cico tak ape le juge. Ni sekali dengan Makcik tu juge cico. Dah le makcik tu tue , patah le tulang punggung makcik tu. Kesian le makcik tu. Kalo ade insuran bole le makcik tu klim kan, tapi kereta sapu mane nak cokeh insuran.

Mane kale awok ceriter kat deme bab cico ni. Dulu kat kampong awok tu yang ade van, rumah awok aje le. Jadi bile ade kenduri kendara, deme makat awok le nak mawak rame orang. Ce bayangkan Econovan, kan rame boleh isi. Ate kebetulan pulak yang awok bawok tu sedare belah Rambe 7. Jadi isteri Pak sedare awok lahs sekali naik. Awok dengan penoh keyakinan, ingatkan deme dah naik belake, teruhs le awok jalan. GEDEBUK awok dengo bunyi dan yang pempuan satu van nyerit. Awok berenti, nengok-nengok tergolek ropenye makwe awok cico, tergolek atahs jalan. Kesian awok nengokkannye, nak teglak juge rasenye, tapi ape kan daye saloh awok. Nasib baik tak ade le berlaku kecederaan. ish buatnye patah ke ape ke, mau nyese awok seumo hidup

Kendian Kak La pulak ngesohkan ba cico ni. kak La teringat arwah Ustaz Halim dengan Mak Ustaz Halim. Dah arwah belaka deme tu, Al Fatihah. Ni memang real cico punye. Ate bayangkan ustaz tu dengan penuh keyakinan menongkatkan motornye kat kelenek Padang Rengas dan bile menoleh ke belakang tempat dudok motornye, tidak kelihatan ibunye. Make baliklah beliau ke rumah emaknye dan nasib baik le emaknye masih belum sempat naik lagi tapi dah cico. Punye le riso ustaz tu akan emaknye, tapi jenoh juge le emaknye melaungkan ustaz pase dah mencicokan denye.

Itulah serangkaian kesah cico yang dapat kume kesahkan semase dalam kerete keme dalam perjalanan balik selepas kali ketige nak cube marase Nasi Goreng Pad Kerapaun tapi tak dapat juge sebab belum disediakan perkhidmatannye. Sedangkan iklannye jelas terpampang kat dinding restorennye. Belum ade rezeki le tu, insyallah lain kali le tu.

Cico = getak, cicir, tertingge.

7 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Sharouk, adoiii apa mende Cico ni? Ni bukan citer anak penyanyi 70an tu. apa nama dia, haa Uji Rashid? Atau nama sekor kucing? Issyyy...

sharouk said...

Lebihkurang le tu Moh kembara.
Ate ape kabo Rosmah kat Turki, dengo ngalongkanbunga kat Kubo Malaon tu.

kelisa_samudera said...

asey daghi perkataan cicir le ni ye. awok ingat cico tu maknanya cicah.

a.samad jaafar said...

aduihhh.. keghah peghut teman mace kesoh mike ni.. idok beghakei beno mike yak.. sian oghang tue ta.. ate, yang cico kat nughun RPK tu ape plk kabonye.. iskk.. susoh teman nok mayangnye sharouk wehh..kihkihkih..

sharouk said...

Ye gitu le Kelisa Samudera.
ASJ : Awok bukan sengaje,takkan le awok sanggup buat gitu aih hi hi hi tapi ngennag nak gelak pun ade.

Hanz Newman said...

Ape he nye gambo tu itam putih, chor? Tu ambik tahun bile ke? Kot '62 tu awok paham le takde kamera kaler mase tu. Kan ke '82 semue kamera dah bekaler? Kut gambo kalernye yang cico gamoknye nih?

hehe

Sharouk said...

Lama menghilang, ingat tak sudi dah Hanz Newman. TQ coz masih sudi ke blog aye. Biile nak main badmintonnye. Ade jumpe geng Talang main badminton dewan Tsung Wah ade le.
Gambo dah ade kaler tapi duit macun beli kamera nye.