Saturday, March 12, 2011

Tak mandang

Jage kome, ni pandang berbahaye ni.............

Jangan pandang-pandang, jangan pegang-pegang. Lagu Cikgu Shida miming tu kan. Sampai penyanyi asenye pun saye lupe. Tapi tu le pasenye loghat Kuale ni kene hati hati. Ini bukan bab pandang-pandang. Tapi kene le juge gune kan sedikit pandangan.

Kate ni memang kene gandeng due, kalo satu je tak jadi. Situasinye cammane ye. banyak situasi boleh gune tak mandang ni.

Situasi 1
Pak Usop tak mandang le kat ko Mat sebab ko tu keje rendah je, gaji pun kurang. Baik die bagi kat Dolah tu sebab die gaji pun bagus sikit dari ko kan gitu Mat. Maknenye dalam kes ni Mat tu bukan pilihan Pak Usop bahkan tak sudi pun Pak Usop tu nak bermenantukan Si Mat ni.
Mane nak buatnye rame orang pandang gitu kan. Ate ce kome pikio kalo datang berato minang tentu yang jadi pilihan yang boleh jamin mase depan anak deme kan. Awok pun ponah kene, awok cekgu je kan, kiu le ade hati kat seorang tu, lahs-lahs Pensyarah potong kiu, nasib le badan kan..

Situasi 2
Balik dari main badminton tengah malam, kawan ajok le makan kat kede Kak Bitah (orang Kuale tau le ni: ex isteri sepupu awok pun) tapi malahs le nak join kekonon jimat le. Balik pegi le nginte bawoh sange. Apoh pun tak mandang, sudahnye terpakse le jerang ayo nyangat sendiri. Takkan nak gerak bini masak ayo kot. Kawan dah lame megholoh dah. Jadi le dapat le cicoh teh dengan biskut lutut. dari tak mandang jadi le kan. Situasi ini kan maksudnye meracun (dah ade dalam posting awe). Tengok bawoh sange apoh pun tak ade ate dah dibersih dek deme habis. Kalo ade kodaknye ke boleh juge buat cicah roti gardenie ke kan. Maksudnye dah habihs ato tak ade.

Situasi 3
Ce kome, ce kome lak kasi situasinye , asyik awok je mikio kan nye penin le jugak kepale mikionye. Ce cerite, ce cerite sape nak cerite dulu ni ha......awok tunggu yak.

5 comments:

a.samad jaafar said...

hihihi.. ade lagi ke sharouk ?? ghasenye memang itu je.. pandei la mike tu..muat teman ngaghu kepale mikio yang lainnye..

D Awana Design (Aku-Ida) said...

teman ingat nak pergi tgok wayang hari ni... tapi tak mandang ler pulok duitnye

Sharouk said...

ASJ: ate tak aci le, asyik awok je mikionye...
D Awana: korek la poket abang tersayang tu tu Ida.

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob, isyy pepanda jer Yob ni mintak maksud yg lain, maksud dia 'tak der' jer. Yong selalu dengor deme guna frasa ni bila nak kata 'tak der' terutama di kalangan warga veteran. Bebudak jarang nyebutnyer! Kalau nak dengor deme guna, memang tak mandang ler!

DKosongLapan said...

jenoh awok mikio nye Chor......gahse amcam udah takde......udah tak mandang dah ......