Wednesday, August 10, 2011

Dan

Ini bukan Hamdan yang biase orang panggil Dan.
Ini bukan juge dan dalam bahasa Melayu ( ish Melayu ke Malaysia) .

Tapi ini ialah dan loghat Perak. Dan ini maksudnye sempat.
Kan ape  , kan kite selalu kecoh sahor dalam bulan pose ni kan
Gerak di orang  (biase  nye bini gerak laki die le) apoh deme tak hajap suroh bangu sahor. Sudah nye dah dekat habihs waktu. Ate mole le tanye, ate dan ke lagi makan ni. Tu le pase suruh bangun awe tak hajap bile dah lambat heboh tanye dan ke tak dan, Ate telan aje cecepat. Tapi rasenye yang paling selamat makan  je korma moh 3 biji dan ayo susu rasenye dan bahkan juge cukup. Tapi mane le kume tahu perot kome kan.

 Cume awok mase ni tengah mengadap satu kes tak dan dan dah. Ye le ape ke he nye entah le, pase ape deme dah tak dan dan tu. Awok tak leh cakap sekarang sebab belum kompom, nanti le bile mase sesue nanti.
Entah ape ke henye entah le awok tahan kan juge tapi dah tak mampu rasenye awok menahankan nye. Awok rase ni kesah spiritual sikit ni. Tu yang dah tak dan dan ni. Ate dah bante deme mandrem agaknye, mane rope deme nak tahan. Tapi kalo le deme sabo sikit kan boleh di ubat. Sebab bagi awok bab mandrem ni semue boleh di ubat . Yang tak boleh diubat cume mati dan tue je kan. Cume nak hati yang kuat dan sabo je. Tapi deme dah tak dan dan dah . Ate nak buat cammane. Sudahnye awok ikut aje le kesah deme, awok pun tak mampu nak nahanye dah. nak kate lantok deme , tak wajo lak rase gitu, tapi hati tu kekadang bekate juge. Ish lantok le kome, haa tu die.

Lagi satu rame orang kat dunie ni mengamekan sikap tak dan dan. Moh lambat sikit mawok kete di hon dek deme. Ate mane ke ropenye nak buat. Bini pun kekadang satu he, bile laki lambat buat ape yang deme suruh mole le tak dan dan deme nak marah kite. Karang kalo laki tak dan dan cari awek lain kang marah pulak. Ate tak dan je memandang kan... ha ha ha













5 comments:

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob,
ari ni teman masak apa yang dan jer. Lebih mone makan ayor tangan kita, ye dak?

a.samad jaafar said...

hambuihh...udoh beghumoh baghu mike yak.. dan je la pun mike ngeghojenye.. nampok pro bebeno belog mike ni..ni yang teman gase idok dan-dan nok nuko muke belog teman nih..

err... selamat pose la yeop weih..

sharouk said...

Kak Yong aje nye beno, makan ayo tangan sendiri lagi mone . Tambah kalo ngajak kume makan sekali heh heh

ASJ : Muke blog baru ni anak awok yg kat Jordan tu yang mbuatnye, kalo awok awok lantak aje yang lame tu

Hanz Newman said...

Ape nye yang dan, tak dan ni?

Awok tak dan dan nak dengor berite yg tengah hangat sekarang ni. Ala pase demontrasi yang-tak-berape-Bersih kat London tu hah. Kut sesape tahu, cer cerite kat awok ni?

Weh ler cikgu kite ni, dan dan nak raye ni, denye pun sibuk ler nak serba serbi baghu... rumah (blog) pun baghu jugak.

ho ho ho

sharouk said...

Hanz Newman nak raye le katekan....