Friday, September 2, 2011

Mocun

Lepahs raye ni lagi le lebat deme main mocun..Kalo satu mocun kaso tu rege nye RM50 , mun kalu dah letup sampe 10 mocun maknenye bape ye.Wo RM500 wo, tu baru sari balun deme letup sepanjang sebulan raye ce kire, ce kire. RM500 kali 3o hari RM15ooo tuuuuuuuuuuu. Huwa. Tu baru tempat awok ni cammane pulak tempat kome . Mun ade 1 000  tempat kat Mesia buat koje rope tu ish dah jadi bape  ye. Ce kire . Woi gile betui dah jadi RM 15 juta , waaa. Ce bayangkan betape bodohnye tabiat itu sekadar nak memekak kan telinge dan ganggu orang berehat waktu malam dengan bunyi mocun. Kalo RM 15 juta tu kasi kat aku boleh aku kawin lagi 3 trus siap semua ade rumah sekali , mustaed semuenye. Belebih lagi tu. Tapi duit tu jgn faraid kat anak anak awe nanti diie jadikan kita Jutawan Fakir lak nanti.

Ate gamoknye deme tak ponah tengok gambo kat atahs tu kot Sampe bekece tangan tu kena mocun. Kalo sehari dua tangan diletupkan oleh mocun selama seperti kiraan tadi .Ce kire pulak , malahs le awok nak ngire je kojenye. Dah le kat sekolah pun kene ngajo math nyemedang. Kome kire yak sape pande jawab kat komen ha ha.

Dulu tak ade le mocun yang kuat beno letupnye ni. Mocun bola ape ke namenye. Dulu kat kampong paling tinggi mocun yang selalu hari raye Cine tu buat bako semasa sambut tarian nage tu. Yang meletup lelame tu. Yang panjang bejunte-junte tu.Tahukan tapi awok mase dulu suke main yang kecik tu kalo meletup baru takat kebahs je tangan ni tak le sampe bekece balun dek mocun tu kan. Eik tahu kebahs, ate ponah rase meletupkan tangan dengan mocun rope tu tapi yang kecik. Bayangkan le kalo mocun yang beso ish.

Mocun = Mercun


4 comments:

Hanz Newman said...

Entoh le ape nak kate lagi, chor. udoh budaye kite main mocun. Tak habeh habeh bako duit beli mocun. Macam ler takde mocun tu raye tak sah pulok? Yang teman heran, udoh rame yg main mocun ni raye tahun ni. Dari seminggu nak raye hingge ke 5, 6 raye ade saje mocun meletup kat angkase. Kaye raye le gamoknye yang beli mocun ni, pase, bukannye muroh rege mocun, bukan sekupang 2 tapi mahu 2, 3 ratus ringgit kut sorang beli untuk 'sambut' raye pose. Bangge ke kite rame Melayu-Islam boleh beli & main mocun yg meletup letup macam macam kaler tu hari hari? Tak membazir ker? Elok bagi aje duit tu kat bebudak anak yatim piatu ato (atau) orang-2 meskin kat keliling kampung kite. Ade jugak paedahnye. Entah ler... teman nengok aje ler. Tak kuase nak kate ape dah.

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob,

Dedulu kume adik-beradik main moyam buluh, poom! Pooom! Dentum! Tapi takde yg hancur jari Yob, heran pulak!

sharouk said...

Kaya yang tak tau guna duit ke arah jalan yang betui. Mun kalu bagi kat kite pun oraitkan kita kan org senang hi hi

sharouk said...

Moh kembara , kome uboh kabaid sikit je , Ce uboh banyak tak besepe moyam tu kan ha ha