Friday, January 21, 2011

Ngekek


Ini standard anok Lang Soyu aje kot sebab emak bapak Lang Suyo tak maunye ngekek. Koman-koman deme ngile. Awok nak gambokan tahap mane nak letak ngekek ni. Kalo ketawa itu gelak tahap biase le. Kalo ngile itu makam tinggi punye gelak. Jadi ngekek ni kire makam gelak tahap pertengahan le. Amacam kengkawan ade betui ke cakap awok ni. Nasib baik rame rakan blogger yang speaking same ngan awok. Kalo tak susoh juge awok sensorang nyakap Loghat Kuale.

Tapi istimewanye ngekek ni awok rase die punye ketawa ade rase tertahan-tahan sikit. Nak kate pelan ijak, nak kate kuat ijak. Orang ngekek ni die nak gelak kuat tapi terpakse le tahan gelaknye, tu yang jadi ngekek tu. Mun kalu die punye gelak lepahs je, itu ngile.

Orang ngadap internet, bile mace bab yang menjadikan deme gelak. Jadi takut orang lain heran nengok deme, jadi die tahan le gelak , tu yang jadi ngekek tu kan. Ato orang dok dalam bilik (ape deme buat awok tak tau) selalu beno deme ngekek. Ate ape denye buat mane le kite tau lain le kalo ade comin macam kat bale polis tu kan, boleh le nginte kan. Gamoknye deme mace komik kot. Ato kawan deme hanto SMS ke. Ate dah mace sesorang datang le ngekeknye denye.

Kat kelahs pulak kene cekgu garang ngajo nak ngile takut, ate mun kalu takut gitu tak maunye keluo semua suarenye. Jadi nak ketawa kuat tapi takut , sudahnye ngekek dalam hati le. Ce bayangkan guru disipelin garang tengah berjalan, tetibe die jatoh tebongkang di dalam longkang dalam keadaan terkangkang. Rasenye mau ke bebudak ngile nengok cekgu tu. Ish takut dek deme, mau tala dek cekgu disipelin tu kang. Sudahnye ngekek dalam hati le deme.

Tapi yang penting ngekek juge ade pentingnye ade juge bahaye nye.
Bab baguhnye: ade deme kate itu terapi ketawe, bagus untuk kesihatan.
Bab tak baguhnye : Nabi Mohd SAW mengatekan banyak ketawe mematikan hati.
Selalu awok jemput osetad bagi komen tak di sio dek deme. Oi Osetad ade ape ape nak komen nyakap awok ni ke.?

7 comments:

a.samad jaafar said...

teman jaghang ngekek.. ngilei tu keghap la.. gamoknye, tu pasei ati awok gelap sesikit yak.. ntoh bile le nok beghubah teman ni yeop..

DKosongLapan said...

ngekek awok bace entri mike kali ni.....tapi bile bace yang leh sekali tu ghase insap CHor.....alahai banyuak beno kughangnye awok niii

sharouk said...

Awok sebenonye nak nanye usetad. Awok bukan pande agama sangat lain le kalo usetad. Kan...

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Sharouk, teman selalu dok sorang jarang ler ngekek, tp kalau mace citer lucu atau tengok filem lucu, mau ngekek sorang2. Haa betoi kita dilarang kerap kah kah kah...!

sharouk said...

Baru hari ni awok masuk balik tenet. Bz bebeno weh.

kelisa_samudera said...

hah ni awok tau. atee moh le ngeteh. taim2 ngeteh mesti banyok bende buleh dingekek.

yee ke bahase awok ni. kikikii

sharouk said...

Ngopi le sedap kan... pase lai kuat ngekek nye. siap hitam je ngonyennye.