Friday, July 29, 2011

Mone ( e pepet )

Pengalaman awok mamam Tom Yam yang awok nak citer ni. Tom Yam yang memole awok mamam semasa awok di bawe oleh cekgu Zul semase kami melawat Kelantan (geng cekgu bujang SM Felda Lasah Sg Siput (U)). Kat sekolah cekgu Zul dikenali sebagai Cekgu Wak Sir sebab Wak Sir mase tu poipular sebage pelawok TV..

Tapi mase memole makan Tom Yam awok ijak le gemo ape ke jadahnye Tom Yam tu. Agaknye mase tu awok bukan vegeterian jadi sayo tu tak le minat beno kan. Kan dalam Tom Yam banyak beno sayo nye kan. Tapi mole dari hari tu nyemedang le mamam Tom Yam kat merate alam nye sebab dah dikenekan oleh cekgu Zul.

Sepanjang awok makan , eh makan ke minum ye. Sebab mase makan Tom Yam ni yang awok rase awok selalu mengherop kuah Tom Yam yg lebihnye kan. Belum juge keluo kate mone tu yak, ha haha.  Ni nak masuk kate mone le ni. Mase makan Tom Yam yang sedap sekali yang awok ponah rase masse awok makan Tom Yam kat Betong Selatan Thailand. Mase tu ikut rombngan  ngajak melawat kat tempat kubu beso komunis tu. Punye le mone rase makan Tom Yam kat tengah pekan Betong tu. Kede tu pulak letak kat tengah lorong yang kecik je, rasenye kede orang Patani. Ish penye le mone rasenye. Kalo ade mase pegi ke sane mahu awok cari lagi tempat tu kalo awok ingat le tempatnye.Tapi diam tau jangan citer kat orang ade pulak kawan awok cari mone bab lain, ish.

Rase mone makan Tom Yam yang kedua ialah mase awok makan Tom Yam di sebuah Hotel di Puau Pinang area Pantai Feringhi. Ish punye le mone rase Tom Yam kat situ.Mase tu pi kerusus ape ke da lupe le pulak. Lepahs dari ari tu tak ponah le awok dapat rase Tom Yam yang awok gemo baik bini buat sekali pun (bini aku jangan maroh yak). Ade deme kate kat Restoren Benteng kuale tu sedap awok try juga tapi tak le awok minat beno tak suke ijak pulak. Ade ke sesape yang tau kat mane Tom Yam yang mone rasenye kat sini. Kalo ade bagi le awok tahu, dah meleleh ayo lio awok ngingatkan rase mone Tom Yam tu kat Betong dan Hotel (;upe le namenye tapi Hotel tu awok cam beno ropenye). Kalo pi sane awok tau le hotelnye.Gamaknye Chef die pun da belah da kot ate dah lame bebeno.

Mone = rase nikmat yang amat sangat.   

6 comments:

Hanz Newman said...
This comment has been removed by the author.
Hanz Newman said...

Entah ler tak pronoh pakei 'mone' ni.. Buah none tu tahu ler ape rasenye. TAPI..Alahai..mike pun nyemedang bubuh gambo yg 'menarik'.. Cer bubuh aje gambo tomyam.. Bukan ape, teman nengok gambo amoi tu dah boleh teman bayang/rase 'mone' nye ... Astaghfirullah ...nasib belum pose...kuatkan ler iman teman Ya Allah!

hehe

sharouk said...

Aiya manyak soli la gua letak itu amoi mahu kasi faham lagi satu makne mone tapi tak leh citer ooo manyak malu wooo

D_08 said...

Uiii chor...pekene tomyam yang di hidang amoi dalam gambo tu...tambah2 mone le..... macam kate oghang Parit...sempeghuneeee je ghasenyeeee........

sharouk said...

Aje beno D08

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob,

Tak mone boh gambor amoi tu. Teman jarang dpt rasa Tom Yang yg mone, tapi ada satu kat KLCC teman gi dia letak rega RM25 semangkok, hampehhhh...dahlah tak mone! Bab ke Betong tu, teman ponah gi sensorang naik teksi. Teksi drebar dok riso, dia tunggu teman ronda pekan tu. Pastu dia jadi travel guide bawok gi tengok kubu komunis tu dan ke kampong orang Patani. Balik ikut naik teksi dia jugak. Teman bayor dia RM25 samapi ke sempadan! Mone jalan sorang masa tu! Apa makna mone?