Wednesday, December 8, 2010

Mengkome

Deme ni boleh ke cakap mengkome.
Mengkome tu kate jamak (sebut bebetui jamak, bukan jimak ye ) bagi mike. Mike tu sorang tapi mengkome tu rame tu je bezenye. Tapi awok rase rame dah tau maksud mengkome tu sebab bahase tu populer beno. Ate kalo kome dengo lagu populer Mr Os pun tentu ponah dengo kate mengkome tu: Mengkome Doyan dah berbunge..... haa ponah dengo kan.

Kalo malahs nak sebut mengkome sebut kome pun boleh. Ate kan rame orang malahs kan. Jadi awok rase loghat ni lebih fleksibel dan banyak boleh dipermudahkan. Kalo gune bahase standard kan payoh , sebab kene ikut tate carenye. Kalo tak ikut saloh pulak kalo masok pekse soh kene tolak markah. Biasenye pemerekse Bahase Melayu die akan bace secare impression dulu lepahs tu baru die tengok ape yang saloh. Yang saloh tu baru tolak markah impression tadi. Kan gitu cekgu BM. Ish awok lame doh tak ngajo Bahase Melayu jadi doh tak berape nak boleh pecaye. Nak lagi baek kome tanye le sendiri ngan cekgu BM kan.

Ni awok nulehs dalam loghat Perak ni pun rame yang bace secare impression dan nanye soklan kat awok. Betui mace gitu sebab kat tempat deme mace laen. Awok senang nyawabnye. Kan awok pande jangan le mengkome sangke gitu. Awok kate senang sebab ye le, ikut geografi memasing le. Kalo tempot rame sebut nade sengo jadi sengo le. Kalo rame sebut idhramnye tebe, aje tebe le sebutnye. Jadi tak ponah le awok nyalohkan deme, cume kalo awok tau saloh itu kene le bagi tau saloh kan.

Macam awok nulih huruf r rame yang nulihs gantikan r dengan gh. Jadi ikut suke mengkome le kan. Kan ape awok tu nak bagi senang orang macenye. Bagi orang bukan dari Kuale kalo banyok sangat huruf gh tu die agok mengelirukan bagi awok le. Tu yang awok muangkan huruf gh dan gantikan dengan huruf r atau keke dengan huruf r je.

8 comments:

DKosongLapan said...

Salam CHor.....
itu paseinye...awok lepaih je ade sebutan Perak ni....awok letak eje aseinye dalam kughungan.....tak paham lagi deme ni...awok tak tau leee...... mengkome ni saje le penyegan..... malehhh....hehhee

sharouk said...

Mike rajin awok malahs buat koje tu he he...

tinuj said...

Salam yop,

Pasei loghat peghak ni hentam le kut mane yop asei tecapei maksud dan tujuannye dan mengkome juge bahagiye, kalo takut nak nulihnye pakei bekubo le bahase kite. Masin2dengan versi masin2.. kan gitu. Bagi teman, yop Sharoukni manyak idea nye bukan labun2...

sharouk said...

Ish kembang jubo buat dek tinuj ni.Kang ade salah faham maksud kembang jubo ni. Kene buat N3 ni.Tapi riso kang tego dek Kak Limah sedangkan tak lucah cume istilah je...

a.samad jaafar said...

salam yeop..err yg ni ghamei nulih YOB..lantok deme yak.. teman tengok mike memang handei bab pekataan/istilah peghok..teman lebih pade caghe sebut..banyok istilah yg teman lupe..mungkin sebab teman udoh 21 tahun meghanto..

Aa said...

Ish ijak le awok hande loghat kuale , ni pase kat sekeliling ade nyakapnye ate awok taroh le bile nengo nye.

kelisa_samudera said...

huishhh, syok betui le blog mike ni. tak pasey2 awok jadi oghang kedah murtad pasey mike ni. alhamdulillah, sekoghang2nya awok dah dapat satu lagi bahase iaitu bahase peghak.

awok linkkan blog mike kat blog awok ye.

sharouk said...

Time kasih kerna sudi link kan blog awok Kelis Samudera.