Chat



Sunday, June 15, 2014

Cuak 2

                      Cuak 1 kome dah tau yak iaitu takut. moh kite citer pulak cuak 2. Awok teringat kisah cuak sebab baru semalam awok main cuak cuak dengan anak awok dan ada beberapa budak yang ade kat situ.mase dulu (maksudnye mase kecik le) selalu beno le main cuak cuak ni. Ate mene ke ijaknye doh nyemedang mandi Sunge Peghak.
                      Ade carenye baru boleh  cuak ayo tu bagi banyak tepat kat muke kawan baru le deme kaloh pase lemahs. tapi kalo semue nyuak kat kite kaloh le kite. deme cuak kat mate lagi kat telinge lagi memang lemahs le di buatnye. agaknye mengkome dah dapat tangkap ape maksudnye cuak tu yak.
                      Cuak mesti le gune ayo, kalo gune lain tak pangge cuak dah harus pangge tereban kot. Citer kat atas tu mase kecik suke beno le main cuak muke kat kawan tamboh lagi le kalo yang dilawan cuak tu yang lain jantine nye. Ajenye gemo he he.
                       Itu kesoh main tapi kalo buat koje pun boleh juge cuak, tapi ingat mesti pake ayo. Ate moh pokok bunge doh layu mesti le kene cuco dengan bunge. nak cuco kene pake cebok, tapi kalo cebok tak ade kene le pake tangan , so kene le cuak aje kan.. kalo lantai koto pun rope tu mesti le kena cuak denga ayo baru boleh buboh sabun ke. Baru le cuak dengan ayo.
 
Cuak2 = sembor ayo dengan tangan
.

Saturday, March 1, 2014

Menyeredak ( e pepet, e pepet, e taling)


Bagi tau awe le senang . Ape ke jadahnye menyeredak tu . Ala serope le macam tonggang langgang. Ape ke he kalo romah dah menyeredak je. Tu tentu ade sikit malhs tu. Cop, bukan sikit banyok malahs ne tu. Ate orang rajin pun ade masenye datang gak malhs nye. Tak kalo dah rajin tu kejap je datang malhs nye, Mun kalu yang malahs tu memang nyemedang le malhsnye. Ish jangan buat pase weh. Kalo romah dah menyeredak ropenye tak lalu nak duduk rasenye. Ate mane ke rope gayenye nak duduk. Pijka sini sampah pijak sane sependa. Pijak sinun menyeredak barang mainan bebudak. Tu agaknye tak ape juge mun dalam bilik menyeredak ape ke henye nak .tut.. ish mau meghoyan dibuatnye . Bebudak sekolah satu peel yang awok perati deme ni. Belah pagi kelahs deme okey le jugak . Mun masuk lepas rehat mo;e le menyeredak kelas. Kerosi meje senget benget. Sampoh bertabor kat lante. Kot suke deme je tereban sampah merate rate. Mun awok nampok depan mate sah awok sekeh kepale deme.

Saturday, August 24, 2013

Kute

Otai yang kute, itu da kire dasat tu. Kalo ade ptai yang begitu, neri gak orang lain nak ngaco kat situ, ate dah le otai, kute lak. Tak teghombin dek kite gamaknye. Kire kat otai pun segan, lagi le kute. Mau menggeligeh lutut ngadap otai tu. Kalo da kute usah diharap kite naak  ngomben kan deme.

Ate macam kat Malaysia yaag kute PAS lawan yang kute UMNO. Ish memang la memasing tak ngomben kan. Yang da kute PAS tentu kuat nyokong PAKATAN RAKYAT nye. Yang kute UMNO apelagi nyokong  BARISAN NASIONAL ( orang tetue kate kape layo).

Itu belum bab pegangan. Yang Syiah dengan Ali nya. Yang sekular dengan hubbun dunya nye (berbahase Arab le pulak keme ni). Ate kat sorat habo ngan TV asyik citer Arab je ( Mesir nye, Syria, tempiahs le kat Palestinye, Lubnannye, Arab Saudi dll yang sewaktu dengannye kan..Kalo yang da kute tu usoh le nak memande nak nuko pegangan deme, melainkan Allah jue. Ate cube kite bayangkan sanggup deme sesame arab berbunoh, \KALO SETAKAT BUNOH AJE IJAK HANDE, TAPI INI DA KIRE MAYAT PUN DEME SANGGUP SEKSE KAN KUAT KUTE NYE TU..

Kute=sikap dan badan yang sangat tegoh.

Wednesday, August 14, 2013

Jenoh

                                                   JENOH BEPIKIO
Jenoh le memikiokan masalah ni. Kan ape , awok pi le kenduri kat Manong romah Tn Hj Damanhuri yg dibuat kat dewan Sekolah Menengah Sultan Tajul Ariffin. Pegi sane awok mawok kete anok awok kerete Viva. Tengok lampu dah lop lap lop lap ngabo minak dah dekat nak habeh. Awok singgoh kat Petronas Manong nok ngisik minyak. Bile sampe sane jenoh awok tecari cari punat nak mukak tangki minyak. Ijak awok nyumpe. Yg awok nyumpe ade satu punat kat tengah. Awok tarik le tapi yg mukak cume bonet belakang je. Sudahnye awok gi kat kaunter , awok nanye deme mane punat nak mukak tangki minyak. Ngonyen le deme kat awok pase tak tau mukaknye. Jenoh awok mikionye, ropenye punat yg kat tengoh tu juge tapi kene tekan ke bawoh, baru le buleh dibukak tangki minyok tu . Ish kanje awok dibuatnye.

Kekadang bende ni mudoh beno tapi dek pase tak reti jenoh le kite nak menyeleseikannye. Tapi tu le kalo dah sesat jalan, jenoh nak cari haluan yg betui, senang je. Rajin le betanye kan.Awok perati, anok murid awok yang rajin betanye memang le ade kemajuan deme bile belajo ngan cek egu mane sekalipun. Tapi moh sombong bodoh, kot makin tengin le deme. Kekadang masalah soklan matematik tu bukan le susoh tare mane. Tapi dah bodoh, sombong lak tu. Habis le. Tapi ade juge yg jenih pemalu yang amat. Jenoh ngabo kat deme tapi dah tebeat deme gitu kan. Ape kite boleh buat.

 Sepatutnye selepas Ramadhan ni kite dah makin okey le kan. Sebab kite dah kembali kepade fitrah. Kan ke Aidul fitri bermaksud kembali kepade fitrah kan. Dah jenoh ustaz bagi tau gitu. Tapi kalo amalan mase bulan puase okey le kan. Mun kalo dah nyemedang monteng ibadat asas ape toh lagi ibadat sunat. Tak mandang le kembali kepade fitrah kan. Patutnye kite dah jenoh beribadah, baru l
e ade can kembali kepade fitrah. 

Wednesday, July 17, 2013

Ngegoh ( e taling)

                                                              Ni bukan ngegoh ni joget
Jarang dengo org cakap kat bende, selalunye kat pelakuan orang. Tapi rasenye tak salah gune kat bende. Name lagi bahase, tapi yang paling sesuae.

Misenye Mat Dali jalan pun dah ngegoh, ate asyik dok ghomah je kan. Tapi Mat Dali kampong awok kuat lagi jalannnye, cume jarang beno nampak kat luo kan. Dekat dengan romah Mat Dali  ( ni sepupu awok belah abang bapak) ade seorang tukang besi ( ade da awok citer kat kampong awok tu ade 3 oarng tukang besi, tapi semue da tak ade) namenye Tok Rendah. Mule awok kene Tok Rendah tu pun da awok nampak jalannye ngegoh. Koje die awok selalu tengok. Rasenye kalo awok disuroh buat parang yang buruk tu boleh le nak kasi seni entah le dak ponah le terai lagi. Tapi walo pun Tok Rendah jalan ngegoh tapi die steady je jalan kat kampong tu. Rasenye, die mane ade moto ke kete ke. jalan aje le die.

Dulu ade le kot tapi sekarang ni tak ponah le awok jumpe lagi. Dulu moto kan selalu kene gune bawak getah so memang le berat. Getah punye le berat sampe ngegoh le moto tu. Biasenye jejari riim motor tu longgosikit, barang pulak berat. Ate ngegoh le .

Friday, July 12, 2013

Selut

         Tak ngasi beno betine dan jantan yag humban baby kat selut.
Kalo awok saloh kome bagi le tau. Kalo tak mane awok tau awok saloh kan. Kan ape dalam idup dalam berblog pun manusie takkan lepahs dari saloh dan silap kan. So jum kite masuk dalam selut nak! Seronok masuk selut tapi lepahs tu jenoh le nak membasuh dan menghilangkan kan kesan tanah selut tu. Nak tau selut tu ade kesan ke ijak lepahs mandi bile badan da kering . Ce garu kulit tu kalo ade berjalor putih je sah kesan selut ade lagi kene gosok badan lagi ngan sabun dan gosok ngan sabut ke ape ke yang sesuae.

Ate kome tau ke ape ke bendenye selut tu. Jom ngelih lagi. Kalo awok nak cari kijeng sah kene cari dalam selut baru mandang. Kalo tak tak usah harap le. Nak cari remis senang cari dalam sembe je. Tapi selut memang le tempat kijeng. Lagi pi jauh lagi kalo nak nanam padi tentu kena main selut. Kalo care tradisi le. Kalo naik trakta (traktor) tak kene le selut ' Ate dok ates trakta je kan.

Mase  dulu pegi sekolah pun kekadang kena lalu dalam selut. Ate dak hujan lebat bebeno ngan banjir sekali. Habis le lembut tanah tu kene pijak lak dek orang yang lalu lalang. Lagi le cepat jadi selutnye kan.  Tapi mene nak jumpe selut le ni. jalan semue dah kene tar abih. Kot belah Malaysia Timur tah le, ade lagi kot

Thursday, July 4, 2013

Katok

Ish dah bejaman awok tak update post kat sini. Mintak maaf le yak. Semua rase ade, malas, sebok dan sewaktu dengan nye. Ini kira orait la awok balun gak katok komp ni he he.

Kalo jumpe India dengan ulo , kate dek deme katok india dulu. Awok ijak nak pecaye kate demem ni. Pase pade awok manusie ni serope je. As name manusie ade le le perange ngalohkan ulo, baik india baik melayu baik cina baik negro dan seknike manusie le. Tapi kalo yg rajin mace FB rasenye macam perempuan lak yang rame perange macam tu. Ce petie ape awok kate ni. Tapi bukan le semua yang layok kene katok  baik laki mahupun perempuan kan. Tapi moh kite tahu deme ropem ulo. Memang elok beno kene katok.

Kalo mase sekolah dulu nyemedang bebudak kene katok dek cekgu, besit dengan rotan apatah lagi. Itu biase le kan.Tapi awok rase, awok sendiri le. Nyemedang je nagtok kepala budak sekolah awok. Tapi kate dek deme bio cekgu katok kepale takpe jangan dicubit kopek, ish perit beno kate dek deme. Epps, awok cubit kopek yang jantan je yak. Yang betine awok tak usik tau. Ish jangan buat pase. Kang kepale awok lak yang kene katok kan naye awok.

Aje nk ngesahkan tang katok ni. Satu hari tu ulo masuk romah awok.Awok takut ulo, ish geli lagi. Mahu demam kalo awok pegang ulo ape pun. Tapi kerane deme dah nyolak awok kedepan. Ate mase tu, awok je jantan kat umah mase tu. Awok cari buluh dulu, sebab deme kate ulo ni katok dengan buluh baru tegobe. Bile ade buluh tu baru awok konfiden sikit nak katok ulo tu. Mati awok katok ulo tu sampe lunyhe.

Friday, March 22, 2013

Kapok

Ade le kejap awo belajo main gitar. Masa tu gitar yang popular gitar kapok le kan. Dan le merase kematu7 hujung jari dek main gitar punye pase. Tau le juge buat lagu satu due. Tapi dek pase lame doh tak main lupe le doh. ape not nye. Tu le rope gitar yang awok gune mase belajo main dulu.

Tapi biase le awok nganje kan ceritte sebeno kan. Kan awok nak cerite bab gitar, pase awok lebih minat bab muzik tiupan. Kapok ngan peluk same je fungsinye, cume gune bahagian mane je yang lainnye. Direngkahs kan citer. Peluk gune tangan manekale kapok gune kaki.

Mun kalu laki bini, aje nyemedang le kene kapok  ato peluk kan. Tapi aje le kene galakkan selalu , yo rame rakyat Malaysia. Boleh hanto kat Lahad Datu bagi mempertahankan negare. Mase tido belah molenye aje jarang kene kapok pase panas sikit. Tapi bile pepagi je sesedo dah kene kapok, samaade bini kapok laki atau laki kapok bini. Jangan sesedo kapok orang lain kat sebelah dah le, Ish simpang malekat 44.

Kot situasi lain bole gunne kapok denggan baik dan betui kot mase manjat pokok, apatah lagi pokok nyor. Mun dah lame tak manjat jangan buat pase memanjat, mahu krem  kaki. Mun kalu tengah manjat krem mahu jerongkang bawah pokok nyor tu kan. 

Wednesday, November 21, 2012

Beru ( e taling )

                          Bunyi macam kala biru je kan. Tapi jauh nyimpang nye weh. Bukan kala tapi kat beru pake kala tu harus boleh kot terutame yang menyokong kala biru kan . Mun kalu yang nyokong kala hijo harus tak sio deme kan, he he.

                          Cume dah kurang kite jumpe beru ni. yang ade selalu jumpe lemari (almari). Doh kire hamper le ni kan. Tapi kene k=sikit pencerahan. Sebab lemari ngan beru ade sedikit beza . Ade sesape yang tau . Ce jawab.

                          Kat umah mak ade satu beru tapi letak kat luo, su hujan panas, hujan panas sudahnye abis reput situ je. Sayang gak beru tu. Tapi nak letak kat mane rumah dah sempit almaklum rumah come beno he he. Pake beru ngan pake lemari lagi senang pake beru. Pake lemari banyak protokolnye. Pake beru lempo dari jauh pun bole kan.

                          Awok teringat perkatean beru ni mase kenduri tunang anok sedare, tengoh gebang  ngan Che Nor bini abang Lan Siam. Anak Kak Midah dan Arwah Bang Ali.

  Awok tak ponah jumpe da beru ni, mungkin da pupus da kot. Tengok yang tengah tu, tu ala beru la. Tapi ni pun bukan la beru lagi open punye. Cuma da cari tak jumpe dan nal photo kat mene ye.