Monday, November 28, 2011

Bebuku ( e pepet)

Normal le semue org mesti ade rase bebuku tu. Kot Malaikat aje kot yang tak ade rase tu. Nabi pun ponah bebuku kan tapi bebuku baginde tu ade fekdah kat kite bukan rope kite bebuku. Banyoknye kite bebuku ikut nafsu je kan. Lain beno dari maksud yang betulihs kan.

Kalo ikut kan kamus Mesia ni be maksudnye memliki dan buku semua almaklum le kan. Jadi maksud bacaan nye ialah memiliki buku. Tapi mun kalu bebuku  bagi org Kuale da lain sikit maksudnye kan.

Meh le kite ngelih ape maksud bebuku yang awok maksudkan tadi. Setiap orang maesti ponah mengalami rase gitu.  Kalo awok pun nyemedang je rase bebuku, tapi cume cepat rede dari bebuku tu. Tapi kalo orang pompuan ni bebuku nye memang le aje gemo memanjang. Kan gitu orang pompuan. ish mane keme tau maksud bebuku lagi ni kan. Gini le mun kalu ngajo kelas yang bising , mals tu, eii mok bebuku beno rase hati tu. Ate suruh deme diam ijak nye maunye deme. Suare deme le paling hingom sekali. Tu yang molot hingom. yang mals belajo lak, ish lagi satu yang buat hati bebuku. Jenoh le kite sampe bebuih molot ngajo, ijaknye deme faham. Kalo yang mental kurang tu aku tak le kesoh. Tapi yang awok bebuku tu yang otak boleh pake tapi tak gemo deme nak belajo. Rase nak sekeh sekehkan  selalu. Sudohnye bincut ; kepala deme nanti.

Itu kat sekolah . ini bab main pulak malam tadi tengok Mesia lawan Bahrain. Ish bebuku beno awok ade boleh menang kot kot kalah dalam masa 6 menet je . Ish tu la belagok pemain Meisa ni. Baru menang 2 - 0 da relaks nampak beno. Bile pemain Bahrain kene keluo sorang tingge sepuluh lahi deme belagok awok rase . Bebuku beno rase kalah rope tu. Ni lagi satu peel. kalo la aku jurulatihnye mahu aku sekeh deme seko seko. Kalao......ate bebuku beno rasenye hati nengok deme memain tuu macam  deme le paling tere, perasaaannn.

Lagi satu yang selalu digunekan perkatean bebuku ni iaitu menunjukkan bentuk. Kan bile buluh tu ade ruahs-ruahs nye. Penyambung setiap ruahs tu le yang kite pangge bebuku jugakkan. Lagi satu sape main bole biase le kene keting. So ce rase kat keting kaki kite tu tentu terase bebuku kat tulang keting tu sebab jenoh kene keting mase maen bola tu kan. Itu bebuku jugakkan. Ade bebuku laen lagi ke, ce kabo kat awok.

Bebuku = geram
Bebuku = bentuk keras yang mengelembung

4 comments:

Hanz Newman said...

Oh memang teman pun bebuku, bebulu, getik, menyampah dengan deme yang hilang fokus dalam saat getir! Dalam 1 permainan kompetatif antarebangse mane boleh kite main ghope tu...Bungkueh ler.. Bukan badan pemain kite aje mesti nak kakah, pergerakan pun nak bingkahs ligat macam lipah kudung, dan nak sentiyase kene pake akei pikior tu jauh sikit.

sharouk said...

Balun jgn tak balun

a.samad jaafar said...

udoh dapat puluh ghibu..mole le deme seghonok bebeno..main pun idok beghope jadik..bebuku juge ati dibuatnye yak..

MOH KEMBARA said...

Salam Yob, teman bebulu tak dpt tengok game tu. Masa tu teman kat airport di Bahrain, tak tau menahu team Malaysia tengah main kat Bahrain...bebuku benor rasenyer!