Sunday, October 30, 2011

Gonyoh

                                                       Bakal menggonyoh Yahudi , Insyallah.
Yang awok ingat ade due bab aje yang melibatkan gonyoh mase awok mole mengene kate gonyoh ni.

Gonyoh 1
Pase dulu mane ade mesen basoh, make aktiviti menggonyoh baju ni wajib le setiap romah melakukannye. Ate ape he kalo tak menggonyoh baju mane rope nak melawa kan. Jadi terpakse le baju digonyoh hari hari. Sementelah pulak dulu mane ade baju bebanyok macam orang sekarang . Kalo tak ade baju selemari agaknye tak soh le deme sekarang ni. Itu kire okey le. Moh dilantoknye macam bini Marcos dulu ape ke namenye haa Imelda  moh kasut satu bilik , beg tangan sau bilik, baju sebilik. Agoknye coli sebilik, sependa sebilik. Tak tau le kot Imelda tak pake sependa he he, ijok le awok petia kan. Kang kot gonyoh dek Marcos mke pase  petia sependa bini die he he.

Gonyoh 2
Dah awok taram sikit maksod gonyoh yang kedua yang awok kate kan tu. Mase kecik kan kite selalu bergonyoh adek beradek dengan kemgkawan dengan madu memasing. Ase ade masalah sikit mole le nak bergonyoh, pantang le cuit sikit. Ate madu mahu ijak begonyoh, pase awok tekenangkan emak awok ponah dah dekat le nak begonyoh dengan madu ke 2 nye ( ni rame tak tau sebab yang ade tu madu ke 3 apok awok he he). Kuat bemadu apok awok ni yak . Jangan maroh itu apok awok, awok, entah le belum le lagi nampak gayenye. Awok tak ingat ape kesahnye tapi madu kedua mak awok tu ponah le rase pelempang mak awok. Tapi citer kat orang sape pun tak caye Nik( kengkawan pangge mak awok) tu rope tu, sebab mak awok ni baik orangnye.

Gonyoh 3
Ijak awok tau ngabokan lagi. Ade sesape tau ce tulihs kan bab gonyoh ni.

Gonyoh 1.- memberus kain baju
Gonyoh 2.- Bergasak @bergaduh

3 comments:

Angah said...

angah tahu 'gonyoh' yang pertama je, berus kain.

sebab dulu masuh kain kat sungei, pakai sabun cap kapak je, daki tak mau tanggei kalo tak digonyoh..

Hanz Newman said...

Gonyoh mate bile mate awok rase gatei masuk habuk, tu kire aci tak? hehe

sharouk said...

Rindu pulak kite kat sabun cap kapak yang warne hijo tu kan Angah.
Ha a la Hanz Newman lupe pulak jenoh gonyoh taik mate mase bangkittido kan..
Tambahan Gonyoh ni boleh juge gune gocoh kan.