Tuesday, May 17, 2011

Sarok


Dia tu sarok je. Orang Melayu kan kuat perange hasad dengkinye. Jadi biasenye kate sarok tu adelah satu perlambangan perange hasad dengki tu le. Perkatean negatif tu. Kalo gune kate positif kan baguhs, tapi tu le perange yang kite selalu buat kan. Nasib baik awok Rawe he he, jangab marah ye orang Melayu. Pade dasonye kite serumpun kan.

Kalo main bola ke main badminton ke, main takero ke, selalu le kite tedengo kate sarok ni.

Ce kite tengok kat padang bola. Tetibe kite dengan begayenye kite menjaringkan gol. Ate datang le komen negatif . Ala die tu sarok je. Sedangkan punye le cantik jaringan kite siap dengan melengkung bola tu masok ke dalam gol. Sepak gunting lagi. Boleh deme kate tesarok kan dengki tu. Kannye deme nak puji. Ce bayangkan bukannye senang nak sepak gunting , siap melengkong lagi. ish ish.

Gelanggang takero pulak cammane rope nye tesarok ni. Awok cerite bab tekong le sebab awok ni tekong. Killer lawan punye le gulung, kite angkat bola tu dengan gaye badik lagi. Ate bayangkan gulung kan laju , sape nak pecaye tekong kampong je angkat bola tu dengan gaye badik je. Ish bukannye senang nak buat gitu kan. Mengkome tau ke badik tu ape. Okey la awok story le sikit gaye badik tu. iaitu mengangkat bola atau menyepak bola atau mengawe bole dengan kaki kiri atau kanan dengan menggunekan kekure kaki dengan kaki di hale kan ke keluo. Kan susah nak gaye badik tu. Tapi elok je bola tu kite angkat. Ate tentu le deme kate sarok. Sedangkan nak buat gaye tu bukan boleh sarok je. Mesti juge ade skil nye.

Meh ngelih kat gelanggang badminton lak. Kan semua pemain dunia boleh buat gitu. iaitu mengangkat bulu ayam ( shuttle) dari celah kangkang. Mamat tu semeh (smash) shuttle dan kite angkat bola tu celah kangkang je. Sah tentu deme kate ala sarok je tu. Dah kene smash bola tanggong pulak tu, angkat shuttle dengan gaye celah kangkang lagi, ish. Ce bayangkan. Tu belum angkat shuttle tu dari belah belakang, itu lagi le deme kutuk sarok punye. Sedangkan ape yang awok rase itu adelah skil yang Allah kurniakan kepade sesetengah insan Bukan semua boleh mendapat kelebihan itu.

Sarok = tak sengaje

3 comments:

D_08 said...

Naseb baek le awok ni melayu sarok..... Melayu zaman tun dr m.... Kalo awok melayu penoh mesti awok teghase.....

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob, amboi mendabik dada dia kata dia Rawa! Akak Banjor ye...campor Benggali kot. Ada penah dengor sarok ni, tapi tak ingat dlm konteks apa. Adik2 ada guna masa kekecik dulu. Bukan maksud dia 'sapu/amik' ke Yob? Contoh: Sapa sarok aku punya duit?! Tapi sekarang selalu orang sebut: SharokKhan suka tayang dada! Tak sama kan?

sharouk said...

Do8 usah le terase awok ni suke nyakat je....
Moh Kembara: Dasat tu plus benggali lagi wa....
Sarok tu bukan kepada amik lebih kepada curi pun ye juge.
Nasib baik awok sharouk One.