Wednesday, June 29, 2011

Renyah ( e pepet)

 Renyah nak make rope ni kan...
Orang perempuan suke beno le koje rope tajuk posting ni. Tapi banyak lelaki tak suke beno koje renyah ni. Koje renyah ni kena sabo bebanyak dan tekun. Tapi bagi orang perempuan koje ni memang le sesue. Tu pase kat kilang koje bahagian renyah ni bagi kat perempaun. Koje yang tak renyah di bagi kat jantan. Itu le gunennye dibagi laki ngan jantan.supaye dunie ni seimbang jalannnye. Mun kalu tak ade yang suke koje renyah ni kan susah dunia nak berjalan lanco kan.

Meh le awok bagi beberape koje contoh yang renyah. Lipat kain baju  renyah, satu satu kene lipat pas tu kene susun lak. Ngunting tepung lempeng buat pengat, ish  ajenye renyah. Ngemahs romah pun satu he, memole sapu lantai lepahs tu kene mop pulak lepahs tu sembo minyak wangi. Itu baru lante.Ate dindning, comen tingkap, bilik ayo , sinki ish renyah nyebut nye pun.

Masang langsir pun satu he, cume kalahnye deme sebab masang langser ni kene manjat sudahnye kene juge laung laki dia , koman koman anak jantan deme. Lagi ape ye. Mun kalu laman beso beno, satu he pulak kene le sapu hehari. Ate sampah dari pokok tentu getak je. Dah sampah tu di sapu kene le pulak di bako. Tapi kene juge jantan buat satu lagi koje renyah sebab tak mampu dek orang betine biasenye iaitu  motong rumput kat laman. Ish renyah beno tu kan.


3 comments:

Miscellaneous Smiles said...

mula2 aku trfikir renyah tu apa..

renyah tu renyah lah..hahaa~~

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob, teman koje2 renyah ni buat bila ada mood. Kekadang suami tolong buat sebab teman tak suka. Memasak teman buleh, walaupun renyah, perut kenyang!

Angah said...

koje renyah ni memang sinonim ngan pompuan. org laki tak gemor deme koje rope ni..

contohnye mase bujang dulu, org pompuan kalo masak beria ngan gulaei bagei, mun kalo si bujang lelaki ni abih-abih deme goreng telor je..