Monday, July 5, 2010

Kokak

Nengokkan tembike ni rase nak kokak sekarang juge.

La ni aku sempat tulih tajuk je dulu, nanti la aku sambung tengah malam nanti.


Kawan ajak maen badminton kat Dewan SRJK Tsung Wah kat tengah pekan tu, jadi balun le sedas due. La ni baru aku nak sambung lepahs kasi kemas sikit rumah sementare nunggu badan sejuk (peloh). Dan juge awok kokak(tak ade le sampe tahap kokak, herop je) jelly kelape dan satu jelly ciptaan baru isteri awok. Ate surirumah tangge itu le pendapatannye. Dulu ade kejap buat MLM Zhulian tapi kokak (simbol)dek kawan sudahnye tak larat nak bangun.


Kalo sekali lalu kokak tahap bahase Mesia ni maksudnye laen iaitu orang Kuale pangge Koman, lekeh, low class. Tapi bukan itu maksud kokak keme kat Kuale ni. Maksud keme lebeh korang gigit le. Tapi kalo gigit, bagi kume tu manje sikit ni kasi ganas sikit, tu yang kume pangge kokak tu. Macam orang kampong dulu ponah kene kokak dek berok. Ate nyemedang le mase kecik dulu ade aje orang kampong bele berok. Tapi kokak berok tu tak le parah, tapi jenoh awok mikio sape le yang kene kokak tu, lupe le. Rasenye macam En anak Pak Hamid Balong. Gamaknye Pian Nyah Umi kot, entah le tapi ade le orang kampong yang kene kokak dek berok.


Awok ingat kesah seeko berok kat kampong awok, berok sape tu lupe le pulak. Rasenye berok tu terlepahs. Lari dekat pokok buahnye buat asam yang campor laksa tu, ish ape ke name nye. Ape ke he awok lupe nyemedang ari ni. Gamaknye temakan semot kot. Die lari dengan anaknye. Jadi berok tu tembak dek arwah Ayah Nyah Wok (suami arwah Wan Jaetah). Berape das juge nembaknye, pande pulak die ngelakkan tembakan senapang tu. Sudahnye kene juge, yang ironinye, dan die meletakkan anaknye kat dahan lalu gedebum jauh kebawah. Sayu hati nengok drama menyayat hati tu.

Mase kecik yang awok teringat beno bile cerite bab ngokak ni bile awok pegi kat Pulo Boye. Mase tu tengah musim orang kampong bertanam Jagung dan sewaktu dengannye termasuk le ubi keledek merah. Kalo kume pegi pulo tu kalo tak singgah makan ubi keledek merah tu tak sah, kokak mentah gitu je kume. Budak sekarang gamaknye tak dapat le deme merase nekmat mengokak ubi keledek merah mentah tu. Ijak pulak keme sakit perut ke ape ke, sehat walafiat sampe le ni, Insyallah. Kalo yang merah tak ade yang ubi keledek putih pun jalan juge, tak kesah punye, habihs kume kokak mentah je.

4 comments:

tinuj said...

Jangan pulak mike berdue berkokak laki bini udah le taghe nak dapatkan idea kokak. Kekadang kokak mengokak bawak bahagie dalam ghomah tangge...

Sharouk said...

Itu aje gemo.

Hanz_Azdi said...

ye sungguh chor kokak tu 1 makna...gigit, ngunyah sebaginya.

1 lagi makna kalo teman tak silap le..maknanye teruk bebeno. Misenye, Argentian main kokak betui sampe habeh tumpor dibalun Jerman 4 kosong.

Tak gitu cek egu?

Sharouk said...

Patut mike pun jadi web master juge ni