Tuesday, January 12, 2010

Yo

Lain macam mamat ni killer. Yo dilantaknye ase masok.
Orang Perak doh lame doh buat koje hip hop ni. Ate ce kome bayangkan nyemedang nyebut yo. Ni bukan juge bab memain yo yo tu. Abih ape ke jadahnye yo tu? Awok tak abih lagi baru nok cerite le ni. Yo tu bahase yang tersangat ringkas bagi menggantikan perkataan bio (biar). Yang boleh tekeluo loghat yo ari ni pase anok murid awok le. Awok tengah latih takero tadi tecakap le loghat yo tu. Pakat deme ngekek dengonye. Awok balun le, tu le kome kalo dah murtad Perak tu dok dediam. Cek egu jangan le gitu. Awok dengan bebudak bahase tersangat le telusnye, tanye deme le, awok segan nak cerite sini.

Ade yang gune bio, ade yang gune yo, tengok situasi le. Biasenye situasi nye bile gune di awe perkataan kite gune yo, bile gune di lain tempat kite gune bio. Yo le deme lagut nengok keme main takero tadi. Awok buat pemilihan dan tadi awok murnikan kepade 10 orang sahaje. last sekali nok pilih 8 orang je. Kalo tak ade ape halangan awok nampok tahun ni boleh deme mencabo kat MSSD Kuale Kangso nanti. Yo le deme serasi dulu, nanti boleh le terai lawan dengan kawasan sekeliling. Dapat 3 kali lawan friendly rasenye okey kot. Yang awok geram , rame lagi boleh main tapi punye le meram je koje deme. yang rajin datang tu kerahs sikit kaki deme susoh le aku nok bentuk. Lame doh awok ngabo kat deme, rajin le main petang-petang dengan otai-otai takero kampong, pande le kome nanti. Macam awok pun bukanye ade bakat takero, tapi ade je main jadi boleh le, nak main bagi peloh. Tapi jangan le lawan dengan Adnan Saidin, naye le awok.

Kalo awok doh ngabo buat itu buat ini tapi deme apoh tak hajap, yo dilantak deme. Ate degel bebeno. Awok tu nok deme pande, kalo deme jadi Johan, deme juge seronok, bangge dan boleh menaikkan semangat sekolah kite juge kan. Awok ingat mase kami jadi Johan Daerah dulu, naik semangat sekolah keme dulu. Tu yang awok berie beno melatih mole pukoi 4 dan balik pukoi 6. tak balik ke romah pun. Supaye kale menjadi johan naik semangat semua dan bangge deme jadi anak murid sekolah SMKSTA tu kan. Yo bebeno yob, ade ke tak beno, semangat ni weh.


8 comments:

Mamamat said...

Salam tuan
Haahler. Temanpun tak peghasan akan YO ni. Lehe nulih BIO jer. Betui, YO pade mule ayat. BIO di tengah atau di hujung ayat.
Tima kasih.

kakcikseroja said...

Salam sedaghe...

doh deme tak kose nok main, mane nak mbuatnye.. yo dilantoknye le.. mun kalo dighotan kaghang, datang pulok bapoknya mbawok paghang! :)

apam said...

teman mungkalo main takero nih asyik main rogol jer..
janji menang..
bio lantok ler deme nak kater aper

apam said...

salam tuan umoh

--hehe.. tluper beri salam tadik-- sori ek

oghang lempor said...

Salam,

Itu hari teman balik kpg dan singgah kat parit.. adeke patut cakap teman dibalaeh deme dgn BM..

Sharouk said...

Tu Perak murtad tu

Hanz_Azdi said...

yo bebeno labunnye chor..ade ke perkataan barat hip hop dlm loghat perak? idok le teman tawu.. hehehe..yo lantok le ase kome bahagie.

kakLuna said...

sampei blog ni baru ler kume dapat tangkap perkataan 'yo' tu....ooo yo..bior....

maaf ler kumer ni asei org peghak tengah tp udah jd org utaghe parit buntor, jd byk ler vocab yg tercicior. apa pun kumer masih selese berbahase peghak berbanding utaghe.