Sunday, January 3, 2010

Dabe duit.

Kate ni kene sebut dengan duit, kale tak , tak jadi bunyinye. Bukan le tak boleh sebut tunggal tapi biasenye. Dari le kecik sampe le beso dah jenoh make dabe duit. Tapi yang aku heran dabe duit yang aku pake tak ponah deko, asyik kering je duit. Tu la pase, gamaknye malas solat Dhuha kot. Namun begitu ade satu dabe yang adik Ipo aku bawak dari Swizeland (ye kot awok dah lupe)semase beliao berkursus di sane. Dabe tu lame bebeno aku pake bayangkan sejak dari tahun awe 90 an sampe tahun 2009. Bebelahs taun juge awok makenye. Tu adik ipo aku bagi dengan ikhlahs le tu.

Tapi kalo dabe duit orang tetua memacam awok tengok. Paling biase dabe duit gune sapu tangan. Duit tu elok je bungkuh dengan sapu tangan. Ade juge awok nengok yang deme bungkuh dengan plastik. Tapi biasenye yang bungkuh dengan plastik ni, lepahs tu deme bungkuh dengan sapu tangan juge kendiannye. Tapi ini yang paling haru sekali , ni orang pempuan punye keh, lantoknye dibuboh dalam sarung coli deme. Tapi duit kotahs boleh le, kalo duit syiling cammane nok letak kat situ yak. Tapi bagi awok le yang ni sungguh kurang sopan deme ni. Bayangkan bile nak membayo dan dan itu deme nyelok colinye kan naye dabe duit gitu.

Dabe duit coli tu awok tak heran. Imaginasiku mule berjalan. Bayangkan mereka sedang mendukung anak dan memegang barang. Jadi kalo suruhnye sang suami die menyelok colinye kan haru. Tak ape lagi kot disuruhnye penjue tu yang nyelok nye laggiiiiiiiiiiiii haru.

Dabe ni banyak rupenye, cantik-cantik belake. memurah ade, mahe ade. Tapi kalo beli yang mahe aku rase ganje pulak.Bayangkan dabe rege RM120 tapi duit dalam dabe ade moh RM12.20 aje. Kan haru tu. baik beli dabe rege RM12.20 dan duit RM120 tu masuk dalam dabe duit. Kan masok dek ake tu. Tapi tu le orang Melayu ni falsampohnye bio pape ase begaye kan gitu Mr Os.

3 comments:

matsamankati said...

Ada juga mike berdabei , Yob. Teman apah tak mandang. Masa kekecik dulu..emak teman punjut duit sekupang kat hujung sapu tangan...takut hilang. Bila nak mbayor..punye le seksa. simpui mati.

Aa said...

Ganah beno memunjutnye weh.

Hanz_Azdi said...

hehe..a ah awok ingat dabe kite oghrang jantan kene semedang ade duit cash..ape bende pun pakei duit zaman skrang. Kot sape ade kad kredit ker debit tu, elok-2 ler,jage-2 sikit. Buatnye dabe kite ilang, naye ler. jangan buat pasei.