Sunday, January 10, 2010

Ngenden

Banyok beno loghat Perak yang mole dengan ng kan. Gamaknye hidong pembawe ase loghat Perak ni sengo kot. Lepahs tu awok tengok kalo huruf r aje tak berape nok ade. Lain kali awok bicare tentang huruf r tu. Ari ni yang awok nak postingkan ialah tentang perkataan ngendeng.

Kat dunia ni memang banyok beno orang suke ngendeng, lagi le kalo kite ni kaye raye ato punye kuase. Ate kalo kaye deme ngendeng duitnye. Kalo ade kuase deme ngendengkan pengarohnye. Kalo pande deme ngendengkan ilmunye. Kalo cantik ato hensem boleh ke orang ngendeng. Rase tak boleh ko etrase jeles ade le kot. Tapi tu orang yang tak beriman, kalo yang beriman kite sepatutnye redho dan tak heran pun ngendeng-ngendeng ni.

Biasenye orang yang kuat ngendeng ni diri deme ialah kedekut dan tak berkarisma atao berpengaroh, jadi deme terpakse mengendeng kat orang lain ago diterime oleh orang rame. Sedangkan yang kuat berwibawa tak perlu koje ngendeng ni kearana kite adelah mempunyai jati diri yang amat kuat. Bukan kite terpengaroh dengan orang tapi orang yang bake terpengaroh dengan kite. Bukan kite menadah tangan tapi kite yang sentiase menghulo tangan kat orang yang mengendeng ato pun tak mengendeng kite.

Kendian ni awok pulak selalu ngendeng ngan kekawan lepahs main badminton belah malan kat Dewan SRJK Tsung Wah. Saje nak tengok ake sape yang kedekot macam awok ni. Kume kendian ni selalu makan roti banje kat Restoren Kak Bitah sebelah JKR Kuale Kangso. Tapi yang awok perati semuenye tak kisoh nok bebelanje ngan kekawan. Cume ade seorang yang lesen die lepahs main kene balik jadi tak merase le belanje die. Nasib baik bini awok tak kesoh, Alhamdulillah, TQ darling (jangan jeles awok ngendeng bini awok ni, mane le tau kan kot bagi nye nyenden perempuan lain). Jangan bagi tau kat bini awok ye. Kan ape takot di kokaknye awok kan naye.

2 comments:

kakcikseroja said...

lepah ini mike buat le pulak catatan pasei SELEWEN.. :)

Sharouk said...

Time kasih, nape sape yang selewen beno tu