Wednesday, January 27, 2010

Jerait

Gambo kat SM Tekinik Ipoh (kelas 4Binaan3)
Deme gebang dekat bilik guru doh le deme labun loghat Perak. Ate deme ngabo kat awok kate jerait ni, tu yang awok nok story sikit bab jerait ni. Tap (kasi sound effect sikit) tangan tetibe tepegang bande basah dan melekat le bende tu kat tangan. Tu le yang awok faham yang di katekan jerait. Amacam betui tak Cikgu Jamaliah (yang sebut jerait ni). Cikgu Jamaliah ni dah 3 kali tembung. Pertame kat Sekolah Menengah Teknik, Persiaran Brash, Ipoh, Perak (belajo kat sane). Yang kedue tembung mase ngajo kat Sekolah Menengah Sayong, Kuale Kangso , Perak dan yang ketige ngajo kat Sekolah Menengah Sultan Tajul Ariffin, Manong ni. Bilik SPBT (BOSS) sebelah pulak kat bilik Stor Sukan. Jadi nyemedang bertembung.

Kalo dah bersokan beriye-riye aje peloh le badan siap berjerait lagi pelohnye. kalo tak disente peloh yang berjerait tu mahu betepek daki. Kalo dah berjerait tu rerajin le menggonyoh segale daki yang bertepek kat badan tu. Kalo tak mahu berpano kulit nanti kot, koman-koman berkarat rope kulit. Ade juge bebudak perempuan kat sekolah aku tengok ish berkarat kulitnye. Tu le pasenye malahs ngonyoh daki le tu. Agoknye mandi koboi aje kot. Kat kampong awok kalo mandi celum , celum, celum sabon dan celum , celum, celum bingkah. Tu kume pangge mandi koboi. Memang soh tak gonyoh daki punye.

Kalo bini awok moh awok dah berjerait tu mole le datang ngenyi deme. Nok dekat pun deme tak syior. Tambah awok ni banyok beno asid kat badan. Mase belum kawin dedulu badan awok pun jerait juge tapi asid tu tak le banyok. Lepahs je kawin asid menjadi beno, entoh pase ape awok pun heran. Bukti jerait awok tu kuat berasidnye. Mase belum kawin tuala boleh tahan moh dua taun paling koman. Tapi bile doh kawin 5,6 bulan doh le habihs tembok tuala. Agoknye ade hormon yang teransang lebih lepahs kawin kot tu pase kuat jeraitnye. Yo dilantaknye jerait, jangan parange lalok okey le yak.

8 comments:

Hanz_Azdi said...

hehe..yer sungguh...tapi yo lantok jerait peloh pun, tapi masih rase selesa make baju tu. Mane nak salin baju lain, bende takde bawak. Memang ler orang tak sior dekat. Berlengas, tengit bau, boleh pino orang keliling dibuatnya. Dah rupe tu, tak reti-reti lagi ker? Kumbash ler, ape lagi? Pegi kayor, mandi.

hehe

kakLuna said...

kume mandi cerum ceram

tajnur said...

Salam!
Kume pun biler baca blog citer novel panjang2, jerait mata dari duduk tegak, mengelensor sikit, meneghap sikit teguih mongkam lelap!

Ein MatRodi said...

Salam..
Bepino mate teman mbace labun peghak ni..mane idaknye base peghak teman dh cayor bebenor..
teman haghap cg sahruk boleh usahakan kamus base perak.. bior ghiuh sikit bunyinye loghat kite..
tak gitu yop..

MakCikPah said...

mengkala berjerait ghope CekOk nie kner mandi kat telaga CuNik (ade lg ker telaga ajaib tu) peh tu lumor pulak satu badan ngan sabun cap kapak begosok dengan sabut nyior, abeh semue segala asid tangge, tuala CekOk leh lama lg tahan jangke hayatnya

Sharouk said...

Hanz Azdi:Tak kumbahs tahan le bau pengit tu yak Azdi
kakluna: Jadi le lebih kurang le bunyinye tu.
tajnur: sipa melelh ayo lio yak.
Ein Mat Rodi:ape le awok nak buat buku kamus. bagi awok awok nyumbang kot macam ni. tapi yang nak copy paste balun le awok tak marah.
MakcikPah: kalo doh mangge CekOk dan CuNik ni tentu rapat beno deme dengan awok ni. Bole awok tau sape makcik Pah ni (orang Senggang ke)

Anonymous said...

mmmmm....bila baca blog ni..teringat arwah onyang jantan dan betina...deme asai Kati...kuale..bebudak sekarang tak faham...anak teman bila balik Perak..terkebil2 mata bila dengor opahnye berlabun ... cakap Perak...teman puji blog nih!!pekat betoi!!!..tak terikut teman...tambah lagi adik ipor orang Manong!!anak arwah Hj>Naim..kampong Guar...kenal ke???

Sharouk said...

Awok belah hulu lagi kat Kg Boye Menora, jadi tak cam le tapi ade le anok sedare Ciggu Damanhuri kat situ kene ke?