Tuesday, January 5, 2010

Tak semiak

Elok le awok buat tajuk ni hari ini. Awok pun tak berapa semiak 2, 3 hari ni. Dengan batuknye, selesemenye dah le resdung pun ade sedikit. Tapi harap-harap seme tu tande kasih Allah pade aku Insyallah, ewah macam le baik. Bagus tak semiak ni, ustaz awok ngabo itu kifarah segale dedose kite dan kalo baik bebeno moh satu dose pun tak ade, Allah naikkan darjat nafsu kite. Kan nafsu ade 7 darjat. Moh lompat dari Ammmarah ke Lawwamah pun kire baek le tu. Tambah lagi tengkat lagi ke Mulhilmah, lajak lagi Muthmainnah dan seterusnye. Isy kalo doh sampe Muthamainnah pun dah bagus sesangat le. Pase Allah ade berjanji dalam Al Quran bahawe orang yang bernafsu Muthmainnah , masuklah ke pintu syurga yang mane kite suke, tak orait ke tu. Kalo itu pun tak mahu memang le tak semiak punye orang.

Mase kecik dulu awok selalu le tak semiak. Dedulu ape ubatnye, spital tak main le. Kalo tak salah aku ade 2 jenis ubat yang mak awok selalu bagi awok kalo awok bile demam. Pertame ubat 3 kaki dan yang kedua dah lupe tapi warnenye merah jambu. Kale demam tu le ubatnye, Alhamdulillah sehat sampe sekarang ni. Ngenangkan tak semiak mase kecik tu yang awok tak suke kale mase tido, mimpinye memang bage nok rak, siap meraco-raco lagi. Termasuk bab berubat care kampong ni. Kalo luke ditonyoh dengan daun seniye, elok je. Ponah dulu awok ikut emak dan apak nebas kat kebun di Talang Buaya, lutut awok kene piso nebas sampe nampak berbiji putih je darah banyok le. Bapak awok balun dengan daun seniye je. Lepas tu bawok balik lepak dulu baru gi spital jahit.
Tak semiak ni ade 2 maksudnye. yang pertame maksudnye tak sihat. Yang kedua maksudnye mereng ke gile ke, lebih kurang tu le. Kalo kite jumpe kekawan cakap bebukan kite tanye le die. kamu semiak ke? faham le die tu. jangan di maroh die, tanye je soalan tu. Tentu die faham punye. Kalo tak faham ape yang kite tanye , itu memang dah tak semiak betui tu. Elok le bawokkan die kat tempat paling bahgie di Perak iaitu Tanjong Rambutan (kat Hospitalnye le).



8 comments:

tinuj said...

Assalamualaikum tuan,
Terima kasih yop dengan loghat kualenye, Teman dah moler nak lupa loghat kuale, Nama jer ongahng kuale tapi duduk diluo daerah nya lame yop. Gamak teman mikani oghang Menora, teman pulak lahir di Kubang Pekan kira Menora jeger lertu.

Mamamat said...

Salam tuan
Cer mike ceghiter pulak pasei ngelenyor

sharouk said...

Awok belum datang lagi negelenyornye, kale tak awok cerite le nanti. Sedang dalam pembinaan

Sharouk said...

Hai tinuj, ape kabo. kenekan diri mike tu, boleh kene, tadi awok lawat WARIS KUALE tapi tak dapat cam lagi sape mike ni.

haji ahmad kamal said...

Bile sebut pase serbok cap tiga kaki, teringat bebeno teman pade Tok Mid, adik arwah orang tue mike.

Kalau teman ziarah ke rumah die, selalunye die kurang sihat. Bile tanye udoh makan ubat? die mesti jawab, "Tadi udah makan tiga kaki sebungkuih, adele rase lega sikit'

Sepanjang hayat, Arwah Tok Mid, teman rase memang tak pronah tingge serobok tiga kakinye.

'Al Fatihah' juge kepada beliau.

tinuj said...

Mamamat, mike kener tubuh satu klab blog untuk oghang Kualer (Blog Khas loghat Kualer). Tujuannya mempromosi, memantapkan dan sebagei penyambung loghat Kualer warisan kita. Penyudahnya... bila di sogheh-sogheh puak kite belake. keh..keh..

Hanz_Azdi said...
This comment has been removed by the author.
Hanz_Azdi said...

ape hei nih? o semiak? awok tak semiak 3 hari ni....tak berape sedap badan 2, 3 hari nih, sengei-2 badan cam nak demam pun ade, pening kepale pun ade ..tu yg takde 'blogging'..dah rase macam 1 koje pulak ber'blogging' ni..nak kate, seronok pun ye...hehe

eh mengkome soreh-soreh ler dulu ye, untung-2 kene sepupu sepapat, bau-2 bacang ke ape ke. Teman ade hei lain, jadi teman berangsor ler dulu ye.