Saturday, January 16, 2010

Meracun.


Ini bukan kat ladang tapi peristiwe ni mungkin belaku kat ladang. Seperti yang awok posting dedulu yang awok kurangkan penggunean huruf gh mengantikan huruf r . Ini bagi memudahkan pembace baru mengenali loghat Perak memahaminye. Jadi doh le rupe koje kat ladang bunyinye. Sedangkan ini bab mengabokan dah habis dah tak ade, elek.

Gamoknye awok dekat dengan arwah Wan Kayah, jadi loghat meracun tu awok rase banyok dari arwah Wan Kayah le. Tapi kalo datang penjue roti benggali dia pangge Kaya je. Rasenye orang daerah Menore kene beno penjue roti yang bername Kamaruddin tu yang menjue roti benggali kat daerah keme. Yang heran nye jue roti tak ponah le nengok rotinye meracun, ade nyemedang .Lame doh tak jumpe penjue roti tu, ape kabo die agoknye.

Yang awok selalu meracun, rase semua orang tau, al maklum le koje gomen. Kalo koje sendiri kalo duit meracun boleh le carikan. Koman-koman tojun sunge tangkap lampam moh 4, 5 eko doh boleh belanje ari tu. Nabi doh kabo business adalah 9 per 10 dari rejeki, tapi tak berape nok sedo, terhegeh-hegeh koje gomen. Padan muke aku. Duit fulus wang itu le yang nyemedang meracun. Anok semua asrama, bini baru satu itu pun nyemedang meracun, kalo moh ditambah lagi satu kan haru, harus ngelupo awok. Bini awok nyampok sebelah ni ha, bukan lagi ngelupo sesilap ningge. Die tak ade kat sbelah, awok nambah, sape yang ningge?

Tapi walo awok nyemedang duit meracun tapi awok syuko bebanyak pade Allah SWT setakat ini Alhamdulillah tak ade le ngobak lagi. Terime kasih pade emak dan apak awok dan tak lupe juge cek egu cek egu awok semue. Deme le yang memungkinkan awok meneruskan kelansungan hidup di bumi ni. Emak awok cakap kalo gaji dapat 4 angka okey le. Kalo awok ajo anok awok tentu le mesti cari gaji kekoman 5 angke. Kalo anok awok pulak nanti ngajo anok deme pulak mesti up lagi 6 angke. Jangan nyemedang je meracun macam bapak die dan tok ni, ish lambat lagi kot. paling cepat awok kire 4 tahun kot baru jadi tok.

Meracun = tak ada , hilang, habis , elek.


14 comments:

tajnur said...

Salam!
Memang ler teman poghonah dengor pekataan meracun tapi belah2 leghah bota/parit, mun idak ler silap nyebut `merasun`! Atau pun mmg tok ki teman ni pagor dia dah tak mandang, bila nyebut meracun, angin byk yg lempiyeh!Gamaknya ler

orang lempor said...

Salam,
Sejak jumpa blog mikeni rajin pulak teman datang betandang walaupun tk diundang..bila nengok vocab perak yg mike postingkan teringat teman akan masa doelu-doelu di kampung.

Nama wan kayah tu macam perasan-perasan aje teman..atuk teman orang menora..mase kecik nyeberang makey sampan ikut kelebo

Sharouk said...

Orang Lempor terima kasih kerane sudi datang ke blog awok, bukan tak diundang bahkan dijemput tetambah orang kite kan. kalo Wan Kayah ponah dengo tu sebelah romah awok kat Kg Boye tu. Anaknye Nyah Mamud, Yup Dolah, Yang Konek, Bang Hamid, Kak Ha, Kak jah. Amacam ade yang kene kot.Semua dah arwah kecuali Kak Ha dan Kak Jah al fatihah.

Sharouk said...

Awok rase pagao Tok Ki mike dah meracun le tu.

tinuj said...

Sharouk,
Teman ponah dengo perkatan meghacun, teman dengon daghi mulut pah teman sendighi. Teman cadang nak gunekan perkataan meghacun ghiso kut tak valid dengan engkorang. Ade beberape perkatan yang ponah pah teman sebut segan teman nak keluokan takut tak ujud ato sengajer pah teman gheke2 jer.Nampak nye ogahng lempo dengan oghang Boye dah nak besogheh. elok beno lertu..

Zuhairi Manong said...

Contoh ayat meracun...
Pegetua: Adakah pelajar yang datang latihan sepak takraw?
Cikgu Takraw: (mikele) : Meracun...

Sharouk said...

Kalin ni okey le pulak datang cume semangat tak berape tinggi. nak kene bediang deme ni kasi hangat sikit.
lok beno kalo besorehkan mengeratkan silaturrahim kan tinuj.

kakLuna said...

ate...orang kite juge...

Hanz_Azdi said...

mak teman kabo 'meracun' takde..dier tak penah ler tawu..kot 'mencun/mancun' tu, dier kate ade ler...hehe

Sharouk said...

Hanz Azdi tu kes angin lebih keluo dari molot kot atao masalah Geografi.

paloibinmulau said...

hahaha memg arwah mak teman atau abah teman biasa guna perkataan meracun ni. memg teman pun tahu maknanya. tapi mula2 maca posting ni ingatkan meracun rumput hahahaha

teman tak tahu tempat lain tapi di parit memg ni le perkataannya. teman nak tanya agak2 meracun ni sama erti ke dgn tak mandang?

Aa said...

paloibinmulau tak mandang dengan meracun ni lebih kurang le. Sharouk maap le memande dengan mike .

Sharouk said...

Aa awok rase mike bukan memande tapi mebantu terima kasih

asiah zambri said...

meracun ke cek egu..org bendang kering sebut "macun"..udah abih tahap kering..idak dpt diselamatkan lagi..