Sunday, January 10, 2010

Selewen


Terima kasih kat Mak awok , pase mase kecik di jaganye awok elok elok, tak di bionye selewen. Sampe ade awek kampong tu dia ngabo, deme (adik beradik kami la) ni semat memanjang. Rasenye pakaian yang emak awok beli tak le tare mane, tapi dijage bersih dan elok je berlipat dan diletakkan di tempatnya. Agoknye tu pase kume tak le selewen sesangat. Tapi yang awok heran bini awok, nyemedang kate awok selewen. Konsep selewen die lagi jumud dari emak awok tu pase die cakap macam tu.


Tapi kale dudok kat kampong kalo dah nyemat je ape he. Kat kampong biase le selewen sikit. Ate bayangkan dedulu jalan mane ade jalan tar. Kalo hujan habis lecah jalan seluruh kampong. Kalo naik basike , moh nempuh lecah tak mocik ke ayo ke kain baju, mane nok nyemat je memanjang. lagi pun awok rase kalo dudok kat kampong baek ajo anok tu lasak sebab dah persekitarannye doh gitu. Kalo tak di ajo lasok kene bakteria sikit demam , kene kuman sikit lamah bebadan . Ape he!

Kalo anak pekan memang le susoh nok jumpe selewen, tapi rame juge. Selewen ni bukan berdasokan kampong ato pekan, tapi sikap. Kalo sikap selewen tu dudok kat Istana pun selewen jugak.

Tapi awo pecaye pade alah bise tege dek biase. Kalo dah biase letakkan mane pun budak tu tahan. jadi elok le ajo lasak @selewen sikit. Kalo di ajo manje, riso tak tahan bile di letak di mane-mane. Kene dapat tempat elok okey le, kene dapat tempat yang terok macammane. Dulu ponah pegi rumah orang dia punye jamban punye terok dengan busuk dengan tak terurus dan atas paya lagi tu. Tapi sebab dah di ajo lasak @selewen jadi doh tak heran. Jadi terime kasih awok kat mak bapak awok sebab mendidik awok di ruang yang amat mengajo awok lasak dan memungkinkan awok jadi tahan lasak.

Selewen = selekeh, comot



3 comments:

kakcikseroja said...

Ate.. mun dah kalo nyemedang je selewen, idok juga lalu. Ce kalo inguih betepek beselemuih nak makan pun geli geleman tekak dibuatnya. :)

Hanz_Azdi said...

idak ler teman bese gune perkataan 'selewen' ni..bese gune 'selekeh' aje..kot 'selewen' duit = cuhap = songlap duit = tak amanah tu bese teman gune.

ape pun time kaseh ler teman ucapkan.

Sharouk said...

selewen bukan seleweng ye, beza tu. Tkakcik kalo sang suami selewen kan bagus tolong lapkan hingusnye, anok lagi lalu kan.