Monday, January 4, 2010

Bengken

Bengken beno baby ni.
Doh mule ngajo ni mule le datang balik bengken awok tu. Ye le petua memole ngajo terutame bebudak baru jangan bagi muke dulu, bagi bengken sikit. Yo deme riso sikit bile nengok muke kite. Ni nengok muke kite nyerongen je ape he. Kawan awok ngajo ni, pase die ponah ngajo sekolah yang ganah bebudak nye. Jadi bile bebudak tu mule je tunjuk perange di hari pertame die ngajo di karate nye meje sampai pecah meja tu, tunjukkan bengken le tu. Lepahs tu tak berani bebudak tu mainkan die. Awas hanye yang dah belajo mengkarate je. Kalo tak belajo lagi nak mengkarate, baek belajo, kalo tak bukan meje yang pecah tapi kot tangan mengkeme yang berbalut nanti.

Rame orang kat dunie ni nunjuk bengkennye. Tapi Alhamdulillah le pulak awok jumpe rame yang tak bengken dengan awok. Macam bapak awok tu bengken, tapi ijak le dia membalun awok. Rasenye ade sekali je die bagi balun ngan tali pinggang. Entah ape pemake bapak awok entah, nengok die aje takut. Kalo die balik (die kawin due) senyap sepi le rumah, punye le riso. Kate dek emak, bapak kamu tu berketurunan raja dari kaum Rawa kat Sumatera (kat sane sebut kaum Rao). Tapi kume semue ni Rawa murtad, apah haram satu pun bahase Rawa , adat Rawa dan yang sewaktu dengannye tak tau. Yang awok tau loghat Perak. Tapi bile awok nengok laman loghat Perak yang lain awok rase banyok juge yang awok tak tau. Gamaknye itu bahase lain, lagi dalam ikut tempat memasing.

Mase sekolah dulu pun awok jarang dapat cek egu bengken. Tapi mase sekolah rendah dulu awok ingat Cikgu Japlus sekarang ni dudok kat jalan masuk Padang Changkat Kuala Kangsar (dulu ade Lot 10 situ).Tapi nasib baik mase sekolah beliau jarang ngajo awok. Kalo yang tak bengken ade seorang cikgu awok yang sekarang dudok kat Padang Rengas. Tapi kalo nengok cerite P Ramlee Masam-masam Manis teringat kat cikgu Megat ni. Dedua cikgu ni ade lagi sihat walafiat. Semua tu mewarnai kehidupan awok, time kacih cek egu.

5 comments:

haji ahmad kamal mustafa said...

Teman teringat, masa kecik-kecik, bila ziarah arwah orang tue mike, bila die tak ade diromah, Pah chu (mok mike) kate 'tok chu tak ade, dia keseberang, candan'.

mase kecik dulu teman tak de le nak kisah sangat, ade ke, tak ade Tok Chu teman.

Bile dah beso, baru teman perasan arwah Tok Chu ropenya berpoligami.

Hanya satu kenangan, 'Al Fatihah' untuk arwah Tok Chu Jakpo teman.

Mamamat said...

Salam Sharouk
Teman mase kecik buaih ya amat. Tapi idakler sampei mencughi. Takat ngendap anak daghe mandi jer. Maklumler deme mandi telage. Berkemban pulak tu. Selaluler nampak ape mende yang teman nak tengak sesangat.
Apabila tok teman dapat tahu, abih berbighat badan teman kena ghempet dengan rotan besor ibu jari dibelah lapan. Pedih yop. Kalo takat besit, tahan lagi.
Tak cukup dengan itu malam ditambatnye teman pade pokok yang ade kongge. Tambat ini maksudnye ikatler. Subuh baru dibagi masuk ghumah... Isk sebak pulak ..
Tapi tima kasih teman pade tok teman. Bengken dia walaupun sampei tahap mendeghe telah menjadikan teman sebagai oghang ...

Sharouk said...

1.Tu le ropenye anakande, bini awok riso kat awok pase DNA abah awok tu ade kat badan awok. Takat ni belum le datang embak lagi moh ke depan ijak le awok tau.

2.Untung mike ade Tok gitu kale tak entoh le kite. Rope bapak awok juge kale mase cuti kekawan main api awok ajoknye main golf (nebas). Toyak pun ade mase tu. Tapi tu le yang awok boleh tahan hatio dan kuat rase diri awok ngadap dunie ni Insyallah.

SHaiFuL said...

seghonok baca ayat2 peghok mike... teman duduk kat luor peghok... balik kg je dpt cakap peghok...

Hanz_Azdi said...

ueih mak, bengken jugak mike ye? Takpe, adat ler tu..sekali-sekali tu nak jugak tego deme yg buaih & dege. Bukan ape kite takmo deme bebudak tu dibagi muke sangat karang deme beso kepale & ta tawu malu pulak. Sape malu? Kite jugak yg dapat malu. Disalahkan.

Teman pun jenih 'kepale angin' puting peliung..a ah bengken ler jugak. Pantang adik ke anok buat silap, hah siap ler deme..habeh deme teman hincit, besit ngan tali pinggang, piat tinge (telinga).. mau idok deme terkincit lari bile teman dah srogoh (sergah) deme tu...tapi teman takde ler sampei bertumbok bile marah/kelaie (kelahi) ngan kengkawan tu.