Friday, January 29, 2010

Hingom


Peram peram pisang
pisang masak layu
Jatuh dalam kubang
sambar bapak Yu.
Umbut umbut nyo
belalang kedek kedek
Sape buat hingom
orang tu kena cubit

Mase kekecik dulu nyemedang le awok nyanyi lagu tu. Orang tetue mendidik anok supaye tak hingom mase kenduri romah orang memalam. Bile deme nampok bebudak mula hingom mole le deme pakat buat lagu ini. Sape yang ponoh nyanyi dan main lagu ni tahu le betape meriahnye saat itu. Tapi sebenonye permainan umbut-umbut nyor ni bagi diam kejap aje tapi lepahs tu lagi kuat hingomnye balun dek bebudak. Ate mane tak hingom, sape yang hingom gerenti kene cubit punye (tapi tak leh marah) cume ade le yang manje sikit kalo moh tekuat sikit nyubitnye toyak le deme.

Dulu kenduri memalam meriah beno. Kalo ratib mesti romah goyang punye siap suara kuat sahut bersahut(hingom abih). Yang paling kuat suarenye apalagi kalo tak Arwah Nyah Mamud (Anak Arwah Wan Kayah). Tapi ratib dulu pun semangat dan cerie, walo pun ade yang memain baek bebudaok mahupun orang tue yang meratib. Bile deme balun kekuat lepahs tu pakat nyeling ngan kekawan ate tak memain namenye tu.Tapi awok nengok sekarang orang meratib macam tak power je. Pase ape ye? Ratib tu kume basekan orang yang sedang berzikio.


Dulu kalo dudok kat kampong awe doh tak hingom. Cume bile memalam minggu je sesekali terdengo mat rempit merempit tetengoh malam. Sampe ade India tu mati le tebabahs telanggo pintu Mak cik Cah (Pak Li Pak Tat). Situ je matinye budak India tu. Entah pase ape budok India merempit sampe Kampong Boye tu awok pun heran. Ingatkan dok kat Taman ni hingom le tambah le dapo romah awok bebetui belakang kede. Tapi nasib baik Kuale ni memalam tak le hingom macam pekan lain . Pekan yang agak tenang juge. Tenang-tenang pun awok dengo ye ke ijak tanye le orang sayong kat sekolah ade yang termengandung (4 orang dengonye) dan ade yang kene gari (jantan 3 orang dengonye) awe -awe taun ni. Entoh le kome maroh beno deme kat cek egu moh di balun comin kete cek egu abih pecoh bedere.


Buat bebudak yang hati nye panahs tu ni awok teringat sajak pendek awok cipte mase taun 80an dedulu:
Aku datang ke daerah ini
Bukan taburan bunga yang kudambakan
Namun
Bukan juga
Tahi yang kau lemparkan.

4 comments:

ayah yeop said...

Sheikh, perkataan tu (h)engo, bukan hengom. Perkataan asalnya henggau atau bising.

Sharouk said...

Ayah Yeop ade juge yang sms kat awok kate bikan hingom tapi hingo. Tapi ayah yeop puak hengau dan engo. Jadi bile ade awok simpan dalam komen untuk peratian selanjtnye. Terime kaseh ayah yeop. Bantu saye lagi ye.

Bee said...

ooo... awok jenuh nak maham tadi, betoi le telahan awok.. awok ghaser hingor... betoi le tu yak?? shyyyyyyy!!! jangan hingor! aghi dah malam, oghang nak tido... heheheh

MakCikPah said...

CekOk, tgk Bee dia suka tido time senyap sunyi kalo oghang wat hengo mesti raban teben, sok pagi menggelupo tok jumpe pintu bilik ayo