Tuesday, December 29, 2009

Muncah

Ranjang ni kecik je
Sedikit-sedikit lelame jadi bukit. Bagus peribahase Melayu tu, bagi peransang dalam kehidupan ago berdikit-dikit, istiqomah, Insyallah kemudian akan banyak le. Itu le yang awok nak ngabo maksud muncah tu. Muncah hanye akan terjadi bile doh ade usehe awe yang kite buat mase dedulu. Kate orang tempat aku, kalo doh ngangkang je ape dapat, mane nok datang muncahnye. Kalo doh usahe bebaik mase mude, mase tue adelah hasilnye tu.

Kalo mese memude asyik joli je, bukit tarah pun habis. Mase muncah lagi nok beringat. Pase duit ni berantu selagi di poket asyik nak keluo je die. Ye le kalo moh duit dok diam aje dalam poket , baik letak kat bank. Tapi kan bagus kalo yaang muncah hidupnya , dia bagi kat aku moh dapat RM100 000 ke(nak bayo hutang rumah). Rasulullah kate kalo derma ikhlas punye kerane Allah semate-mate, Insyallah dilipatkan 20 X gande, tak mau ke. Cube bayangkan kalo kome bagi kat aku moh RM100 000, lepahs tu Allah gandakan ke 20 X kan jadi RM 2 000 000 tu kan muncah tu. Jadi ade sesape yang nak bagi kat aku. Ngape tak caye cakap Nabi SAW ke?

Aku duit tak banyok tapi kalo hari tu buah langsat ade le muncah beno aku buah langsat. Sampe dah berterabo kat bawoh. Tak ade sape nok manjatnye, ate tinggi bebeno. Awok, sejak awok jatuh pokok langsat hari tu, kalo yang tinggi tu tak mau le aku manjatnye. Dulu semua aku panjat. Kesian buah terbazir saje, muncah buahnye tu. Orang nok manjat tak syior deme pase jue muroh bebeno. Dule ade serengget lebih sekilo, sekarang ni moh di balun 5 kupang je sekilo. kalo RM 4 sekilo, awok rase awok panjat juge, tapi pakai talipinggang keselamatan le sambil memanjat tu. Sehari boleh dapat 5 ranjang (bakul buluh). satu ranjang ada moh 40 kilo masuk sekali dengan buah lerui. Ce kire 40kilo x 5 ranjang x RM4 = RM800 sehari manjat. Tapi mane nok mandang rege tu sekarang ni, lain le kalo dapat import ke Jepun ke Kanada ke. Kalo sehari RM 800 tak ke muncah tu, ish, ish dalam mimpi le,

No comments: