Monday, December 21, 2009

Ketit

Ni best sebab ade beze bagi setiap sebutan yang awok tahu. Sekali lagi awok menyeru DBP dan pakor bahase ago meneliti bahase loghat kerana bahase loghat adalah pemangkin kepade bahase Melayu. Kalau senyum pun ade beza dengan ngonyen dan nyongen dan songeh. Maka ketit juge ade beza dengan kokak, gigit, konyah. Ranking perkataan itu awok susun begini makin dikemudiankan makin ganas gayanye. Ketit, gigit, konyah, kokak, baham.

Kalo setakat ketit,maknenye baru bende yang kecil yang menggigit. Misalnye ketit dek kongge, semut, tebuan. Maknenye kecik je gigitannye. Kalau gigit tu dah peringkat beso sikit macam kite semua manusie le. kalo dah konyah tu manusie juge tapi makin ganas diikuti dengan kokak lagi le ganas. Tapi kalo dah baham tu itu bukan manusia doh lain le manusia yang makan manusia (karnibal).

Jadi hari ini kite bawok cerite bukan manusie le. Mase kekecik dedulu kan kite selalu kene kene ketit dek tungo, mempiras. Pase neyemedang jalan merate alam hutan, biase le tu. Bile kene ketit dek tungo ubat yang paling mujarab beri dek mak aku tak lain tak bukan, kapur makan. Ye le dedulu ade orang makan sireh kat kampong , le ni mane nok cokeh orang makan sireh. Kalo ade sireh tentu le ade kapurnye sekali.

Yang harunye, tungo tu suke beno le ketit tang anu. Ato koman-koman ketit tang ketiak, heran beno aku. Tak ade ke tempat lain. Mempiras pun gitu juge, tapi mempiras ketit lagi katahs kat telinge. Buatnye di ketit tang telinge, issh sakit weh.

Mase awok masok jawi dedulu ade le orang tetue ngabo, bile awok tanye. Sakit ke masok jawi tu. Kate dek die ala sakit macam ketit dek semut je. Tapi sape yang dah sunat tau le sakit macam mane. mane nok ngabo bagi yang tak bersunat.

3 comments:

Hanz_Azdi said...

hehe..a ah mane ade sakit sangat..cam ketit dek semut aje...ate nak kene nengok ape bangse semut yg ketit kite gak..kalo semut kerengge, semut api yg ketit, doh tu ketit lak tang anu tempat yg sensitip, mau tak sakit, begenang ayo mate gak nahan sakit tu...kot semut yg suke hurung gule tu idok ler sakit ketit deme tu, mete aje..kot rase geli ade ler...hehehe

sharouk said...

Mike kene ketit boleh mee je, awok semut ni keik yangawok riso, kalo eso tak pe tau le kite.

sharouk said...

Mike kene ketit boleh mete je, awok semut ni kecik yang awok riso, kalo beso tak pe tau le kite.