Tuesday, December 22, 2009

Nguit

Die ni hidup ke dah mati. Ate ngape? Tak nguit aku nengok dari tadi. Ade aku tengok nguit juge. Mane ade. Ce ngelih kat jarum jam tangan je, nguit ke ijak?. Ish budak ni kang, aku kabo orangnye bukan jam nye. Kalo jam ade baterinye, nguit le die, kalo tak ade baterinye baru le tumpo jam tu. Nak aku sekeh dah beso panjang.

Sementare boleh nguit ni, moh le kite teruskan kehidupan dengan berame semaunye. kan susoh nok berame ni, tak boleh nguit pun boleh berame nikan boleh nguit seluruh badan. Koman koman kite ngonyen kat orang sikit je nguitnye tapi doh dapat ganjaran Allah swt. Tapi awok ni tak berminat cari pahale, awok nak cari mardatillah je. Bio le koje Allah je yang bagi pahale tu tapi yang awok cari koje tu dapat mardatillahnya.

Batu yang nguit pun dikatekan sentiase berzikio pade Allah ni ape yang nguit pade badan kite yang sihat wal afiat ni. Iklan minyok afiat yang popular kat Kuale Kangso ni. Kalo kaki doh tak berape mau nguit, gosok minyak afiat ni nguit le kaki tu , insyallah. Kalau a...u tak nguit haa , cari orang yang boleh bagikan a...u tu nguit balik, Insyallah ade, cume ikhtio je. Betuoh kite sebab Allah bagi semua boleh nguit,moh dibuatnye doh tak boleh nguit amacam? Jadi sementare boleh nguit ni, moh le kite buat baik bagi membangunkan Islam dan diri serte keluarge kite , Insyallah.

DBP dan pakar bahase awok nok ngabo lagi. Perkataan nguit ni ade beze dengan gerak. Kalau gerak momentumnya lebih beso , tapi kalo nguit tu menggambokan pergerakan yang sedikit je. jadi perkatean ini adelah keperluan dalam bahase, kerane menggambokan sesuatu yang lain daripade perkatean utame bahase Melayu iaitu gerak. kan boleh mengkayekan bahase di situ. jangan le bio tenggelam bahase tu. Sekarang ni pun dah rame tak menggunekan bahase tu, kalo tunggu sedekad lagi , bake hilang le loghat tu.

5 comments:

Hanz_Azdi said...

hehe.. e em ye sunggoh... ape ape usehe kite semue, kalo idok gerak banyok, jadi le ade nguit sikit, ade jugok kemajuan...hehe..bio sikit, jangan hapoh takde nampok langsong perubahan..ye dak cikgu?

sharouk said...

TQ Hanz Azdi, mike doh nikoh ke belum.

Hanz_Azdi said...

eer teman lum kawen laghi...tapi nikoh tu sudoh doh...hehehe...maknenye teman doh nikoh & kawen, 1 bini ler, 2 anak doh, yg sulong pun skolah doh nak masuk darjoh 4...tadi tu teman ghuro aje, seloro..teman maksudkan teman belum kawen laghi 3 ler.
Ate ngape nanye? Nak berkire-kire, kenenkan teman ke sape-sape ke? hehe.

Sharouk said...

Awok yang mintak mike kenenkan awok ni

Hanz_Azdi said...

hehehe, mike ce bebeno labunnye? iye sunggoh ke? bedeoh kot ni? nak je teman nolong tapi nengok le keadaannya cam mane esok-esok nih, ye?

saje nanye le ni, ate mike nak anak dare ke jande? hehe..ghuro je.