Sunday, December 20, 2009

Gemas


Ceeee, dah nyamo N9 pulak, mentang le N9 johan Piale Malaysia. Tu seronok meneroke loghat ni. Memacam jumpe loghat nye. Tapi bini awok bile awok nyebut loghat yang ganje-ganje tu die meremang bulu rome mendengonye. Die ape yang tak digelinye. Nengok anok kucing pun mahu melompat die. Dia ade rase gemas kat anok kucing, tambah yang tak berape nok ade bulu lagi tu.

Awok pun jarang gune kate gemas ni, sebab sikap awok juge, susoh nak gemas-gemas ni. Pase awok selalu buat nyadin je, cume kot bini awok le gemas dengan sikap awok yang nyadin je tu.


Gemas satu sikap yang ade rase tak sabo, ade rase riso, ade rase geram. Lebih kurang makne umumnye ade rase tak selesa dengan sesuatu tu maknenye gemas le tu. Tapi tahap gemas ni tak melampau masih ade rase sabonye masih terkawe tu je le. Kalo dah melampo rasenye tu , kume tak pangge gemas doh ganas kot. Itu dah jadi lain le, ikut situasi. Jadi agoknye orang kat Gemas tu ade sesuatu rase yang tak selesa pade diri deme agoknye le, kalo tak ape pase name Gemas. Ade orang N9 yang boleh bagi tau ape maksud pekan Gemas tu,


Bukankah Gemas ialah pekan yang paling kering di Mesia dan Tepen (Taiping) ialah pekan paling basah di Mesia. Jadi dok sebab pekannye selalu kering jarang hujan jadi orang sane selalu rase gemas terhadap sesuatu. Bukankah bile kite rase panas kite rase lebang libu atau tak selese. Awok tak sampe lagi Gemas secare memijak tanah Gemas, sebab nyemedangnye lalu je. Jadi tak berape nok petia macammane rope Gemas tu. Kalo tak ade hujan tentu bukit buko jauh kot. Jadi moh ade bukit kat Mesia ni yang nok di runtuhkan untuk membine kondo ke rumah hehebat ke, baik anto tanah tu kat Gemas . Kite buat projek membine gunung kat Gemas, Orang daerah bando membangun doh tak gemo gunung ato bukit jadi moh kite ambik tanoh tu. jadi tak ade le orang Gemas , gemas doh.

2 comments:

Hanz_Azdi said...

teman pun tak bese dengor 'gemas' sebelom ni..kalo 'ghimas' ker 'cemas' ker bese ler gune dlm cakap hari-2...terima kasih cikgu!

sharouk said...

toche