Sunday, December 13, 2009

Cadangan: Buang e pepet / e tanda


Cilok ke lain sikit.


Awok peratikan dalam Bahase Melayu ade satu huruf yang rupenye same, tapi bile sebut die ade beza bunyinye. jadi awok nak cadangkan kat DBP ago huruf e tu dibuang terus pengguneannye macam kite menulis huruf jawi yang bunyi e pepet macam tak ade.


Moh kite tere nulihs tak ade e pepet dalam bahase Melayu:



Pnanaman buah mmplam akan mningkatkan ekonomi pnduduk stmpat krana rakyat Malaysia masih mngamalkan anak yang ramai. Skuarang-kurangnya trdapat sramai 5 orang anak bagi satu kluarga. Jadi ini mnunjukkan buah mmplam amat diprlukan krana ramai prmpuan mngidam suka makan mmplam masam.Skian trima kasih.

Smua yang branak agar dikurniakan anak yang soleh dan mudah branak.

1 comment:

ayah yeop said...

Teman tak setuju dengan cadangan mike ni. Teman rase kita kena idupkan balik e tande ni. Dua-uda e tu sebenonya kite kene pake. Ade perkataan yang memberi makne yang amat berbeza kalau kita gunakan e yang salah.

Contoh: Perkataan Telo. Guna e tande, dia jadi telo yang keluo dari perut ayam. Kalo guna e tak bertanda, dia memberi erti percakapan yang pelat, telo.

Sebenonya banyak lagi contoh yang boleh kita cari yang memberikan erti yang berbeza kalo kita salah guna huruf e

Sejarahnya, bila DBP bincang tentang e tanda tu dulu, dema memikiokan bahasa melayu nanti tak boleh dikomersialkan kerana typewriter pada masa itu tak ada e tanda. Jadi dema pikio kita tena buat kilang typewriter sendiri pulak.

Pada masa tu, kita memang tingge jauk ke belakang tentang heavy industri ni. Masa tu proton jangan di labun kan le, apah pun tak ada.

Kan ke tengin beno cara dema berbahas...

Dah tu semua komiti setuju pulak dgn pengarah DBP mase tu. (Tak mau sebut name leee).

Pada mase itu teman ngikut je le dengan ape yang lecteror teman beri kuliah.... nak lulus perekse.... gitu le....