Monday, November 16, 2009

Molok = Binga

Ranking kat dunie bagi nyusun hairaki manusie mesti lebih kurang gini. Memole, mesti yang paling baik , pertengahan dan yang ranking paling bawoh tentu le yang paling koman punye. Tapi ranking tu bukan menentukan kemuliaan manusie. Tu sekado hairaki ciptaan manusie je. Tapi untuk menghadapi kehidupan kite kene le pake ranking manusie tu. Jadi ranking yang awok posting ni menggambarkan manusie kat dunie le, bahkan termasuk kat planet Marikh kot.

Kate le kite susun hairaki macam ni. Yang atahs sekali Paling pande, ranking bawahnye Pande idak, binga idak dan yang paling bawah yang Molok ato Binga. Rasenye terus tahu le ape maksudnye kan. Bahase ni lebih kepade yang berhampiran dengan Parit, Perak, bukan Parit longkang tu. Susun tu pulak kite susun macam Piramid jadi nampak le yang pande tu sikit dan yang molok ato binga tu punye le banyok.

Jadi sape jadi ceegu tau le rasenye bile ngajo. Dalam kelahs tu kalo ade tige kelahs maknenye. Yang atahs kelahs pande. Yang kedue kelas yang pande ade binga ade dan yang kelas ketige tentu kelas paling binga. Tapi bile kite lihat dalam hairaki rajah piramid, sebenonye cume sepertige je kelas pande tu yang pande dan yang lain tu bukan kategori pande tapi binga ato molok. Dan sekali lagi bile kite melihat dalam rajah piramid hairaki yang binga atao molok, make kite dapat melihat bahwe yang binga itu telampo banyok.

No comments: