Wednesday, December 23, 2009

Mete....e pepet belake.


Mase kekecik dedulu kalo gune kate mete ni awok ingat mase awok main gasing. Ade dua jenis gasing yang awok selalu main iaitu gasing pangkah dan gasing paku. Kalo nok tau gasing tu ligat ke ijak , tengok mase dia pusing, kalo mete je pusingnye tu, maknenye ligat le gasing tu. kalo lawan uri boleh harap le menang. Kekadang kene bawok tempat bagus sikit, pase kalo tempat mengerutu tentu kereti gasing tu. Tarik gasing tu tempat bagus jadi kalo lawan uri ade can dia punye pusing mete aje.

Gasing yang popular kat Mesia ni tentu le gasing yang digambaokan di Kelantan dalam iklan pelancongan. Tapi kat tempat awok mase dedulu ade perlawanan gasing antare kampong. Para pemain gasingnye pun masih ade lagi le sihat wal afiat. Sayang satu tradisi yang begitu unik dan baik sudah pupus. jadi sebenornye lawan gasing ni agok popular dulu kat tempat awok. Memacam jenis gasing pangkah yang awok ponah terai. Gasing buyung, gasing tempayan,gasing jantung dan berbagai lagi yang awok pun doh lupe. Bayangkan era 70 an masih ade gasing pangkah lawan antare kampong. Bahkan ade sahabat awok dapat pi ke Australia dengan gengnye kerane main gasing pangkah di sane.

Memole main kene lawan uri dulu antare semue pemain. gasing yang pusingnye mete tentu le boleh menang punye. Pasokan yang pemainnya menang dalam lawan uri akan memulakan memangkah pasokan lawan. Pasokan yang gasing urinye masih ade walopun telah dipangkah akan memenangi permainan dan mereke pule yang akan memangkah. Pangkah tu maksudnye membalingkan bola dalam keadaan hidup (berpusing) kearah gasing lawan untuk mematikan urinye.

Itu gasing, kalo manusie pun ade juge boleh buat kelaku mete ni. Ate moh lawa begetoh awek lalu kat depan kite mau mete mate merenongnye kan. Doh lawa tentu le tepesone nengoknye, tentu le mete kite di buatnye. Tapi tengok sekali je dan jangan lame, tapi kalo doh mete tu maknenye lame le tu. Mete ni khusyuk tahap tinggi ni. kalo boleh solat mete gitu, ish dah kira okey le solat tu. Tapi awok le, kalo solat tu mole le datang setannye nak mengelewo je kepale otak tu. kan bagus kalo dapat solat yang khusyuk @ mete.


4 comments:

apam said...

haha..
lamer doh teman tak dengo "mete" nih..

sharouk said...

Tu le kene makan apam selalu, baru rase mete tu datang

Hanz_Azdi said...

mete bukan nohen ker? teman dah rato nih..hehehe

Sharouk said...

Nohen tu apoh tak hajab.