Sunday, February 28, 2010

Tembok


Ini kite jumpe loghat yang lari beno maksudnye dari yang biase kite dengo. Mun kale orang perak cakap tembok jangan ingat yang tembok beso negeri Cina. Loghat ini awok pun heran, tang mane datangnye perkataan tembok bagi mengambokan jalan tar entah. Tembok bagi tempat kami sebenonye ialah jalan tar. Kan pelik tu. Ingat hanye jalan tar sahaja, jalan lain tak maunye gune tembok. tapi kot kerajaan sedang mengusahekan jalan gune simen kot termasuk sekali dalam tembok kot.

Kale mase kecik dulu nyemedang le orang-orang tue bepesan: Jangan main kat tembok!. Main kat lain. Kalut juge kalo pesan kat bebudak luo:

Bebudak: Pah nak ke luo kejap yak
Pah ; Pegi le tapi jangan main kat tembok.
Bebudak: Pah , kat kampong ni mane ade tembok.
Pah: Ai tu ha!
Bebudak: Mane Pah nye?
Pah: Oih , padan le budak KL ni.
Bebudak: Tak ade tembok kan Pah.
Pah: Tu ha jalan tar tu kume pangge tembok le kat sini.
Bebudak: Oo ye ke.

Tu le ropenye kekadang bahase ni mengalutkan, tapi situlah keindahannye dalam berbahase. lagi banyaok ragamnye lagi asyik bahase tu di lagangkan. Macam orang Indonesia berkata gampang dan orang Malaysia berkata gampang. Sepatutnya jadi celaru tapi semakin menarik bahase itu dipertutokan. Begitulah bahase sepatutnye di perindahkan bukan dipersusohkan, Insyallah.