Saturday, February 6, 2010

Biut

Bapak segale biut
Kalo doh perange biut, memng le biut. Tapi yang awok perati setiap orang ade perange biut memasing. Umumnye ade yang biut pade perange yang baik Alhamdulillah le. Tapi ade yang memanjang pade perange yang jahat, naye le kat orang terdekatnye. Nape tak caye ke? Ce perati perange sendiri, amacam ade tak biutnye kite ni. Awok dulu le awok biut dengan bini awok kalo die suruh bawok kerete pelan awok lajukan kalo die suruh laju awok pelankan, sudahnye die gune bahase songsang. Kalo die nak laju di suruh awok bawok pelan. Kan biut tu.

Amacam mengkome punye biut ape? Harap mendatangkan baek belake. Tapi kalo yang biut yang beburok tu udoh le rentikan le, kesian kat orang terdekat. Kalo rajin maen nombo eko takkan degil juge rentikan le biut ekor tu. Kalo yang biut nak kawin lagi, kawin teruskan niat yang murni tu (yang tak murni jangan buat pase). Tapi pastikan adil , sanggup, jangan naye kat orang,sian deme. Letih ngadunkan orang biut ni, sabo je le, kalo diikutkan hati mahu bersepak terajang dengan sibiut tu. Koman-koman besepok terajang lidoh.

Tapi kalo nok dikire biut mase bebudok lagi le banyoknye biut kite ni. Nengok pulak anok kite mase kecik dulu, lagi le biut , mun di bagi ngopek diam le deme. Bebudak kalo mun biut di bagi ngopek diam , agoknye kalo bapak budak biut dibagi ngopek elok juge deme diam kot. Gamoknye kat susu tu ade anti biut le tu kan. Ato ade bende Allah yang menyebabkan jiwe yang nenen tu tenang kot. Wallahualam.

10 comments:

Sharouk said...

Mak Cik Pah
Minta maap ler Makcikpah lupa nk kene kn diri. Teman nie anak Samsudin (apak pn dh meninggal dunia 13 thn yg lalu) tok mcikpah namanya Abdul Jalil pn dah arwah (rumah tok mcikpah btui2 depan umah arwah mak nyah jeetah/arwah pak wok. Nama mak pulak, org kg semua panggil kak sitam.Nk besoreh pnjang lebor tak bgaper gheti, kang raban teben pulak org membaca. Nk kner susun ator semula susor galor keluarga dan dgn adernyer ruang “bahasa kiter ” kat blog nie, lorat org kuala tak kan ilang dari pertuturan kiter.

Reropenye nak cari orang cari le kat internet lagi senang kejap aje doh dapat. Kalo cari kat dunie sebeno pun belum tentu. Ni ha awok jumpe maklumat Mak Cik Pah

Mamamat said...

Salam Tuan
Kengkawan kate teman ni biut. Biut bebeno ndak nyokong ameno. Wehei dulu mase Li Zahari pegang pemude Lempo Elo, temanler bendaharinye. Agak2 pade mikele, elok ke idak biut jenih ini?

Sharouk said...

Ikut mike le kalo nak biut tang politik-p0litik ni. kang kalo awok masok campo bab politik maghah dek deme pase awok masih le kakitangan kerajaan weh. Setakat mase ni bio le undi tu rahsie yak.

tajnur said...

Salam!
Biut ni dah peghangei manusia, mana nak mbuat nye! Kalo oghang tu tak biut tandanya lughuih bendoi le namanya, pun semedang kena kecek klentong. Yang awok menyinge ialah, udah le biut, tengin dan tongong pulak! Maap byk2 le kome dr ujung kaki ke ujung ghambut, bukan nak ranggi pulak, tapi jgn dikata org,`bodoh tak dapat diajor, choghodik tak dapat diikut`.

Bee said...

biut ni same macam tolo ke cikgu? awok jaghang dengo perkataan ni.. kalo kat Kolompo nun, deme kate 'biol' tu biase le dengor...

Awok sebagai jenerasi baghu ni, kenkadang teghingin nak nengor perkataan-perkataan ni keluar daghi mulot anok-anok mude.

Kalo awok ke kuale, awok selalu masang telinger je kot-kot ade oghang yang besembang pekat.. memang bes le cughi dengor deme nyembang..

awok ade soghang membe kat Kampung Medan Petaling Jaye.. lantok le kome nak cakap kolompo ke.. selango ke.. diyer kighe diyer aje.. cakap Kuale tu tak ponoh ilang... tu dah 25 tahun dok sane tu... awok memang saspek le kat diyer.. ehhh??? respek ler.. syilappp... hehehehe

Sharouk said...

Bee, biut ni kire degil le.

Hanz_Azdi said...
This comment has been removed by the author.
Hanz_Azdi said...

biut ni macam udoh tebiat/pe'e denye tu, dege pun ye..macam tak boleh nak uboh doh.
Kalo udoh perange/pe'e udoh rope pelesit tu memang oghrang ngate, "Nak buat cam mane dah biut denye rope tu" ...Teman pun tak reti gune BIUT ni...kot SIUT tu biase ler..bebudok rock deme kate, "SIUT betui budok tu" ato "Cun siut"...hehehe

Anonymous said...

Biut ni kire mcm tak mkn di ajo,patut dibuang daeghah tak pon
sembeleh sampe mati setuju tak CekOk

Sharouk said...

Anony kalo pangge Cek Ok tu kire kene beno le tapi pase make anonymous tu kanje awok nak ngene mike.