Sunday, February 7, 2010

Ngenden

Aje nye ngan selalu orang buat koje ngenden ni. Ate koje ni paling senang koje ijak apoh pun ijak, cume ngenden kat orang yang pemurah dan baik hati dapat le bende yang dihajat. Tapi ngenden ni pun satu profesyen dan punye art yang tersendiri kan. Mane mau pake balun je ngenden, mesti tau dia punya art baru jadi ngendennye. Kalo doh jenih tak pande ngenden tak usoh le buat koje tu sesilap kene sekeh le pulak nanti. Tambah lagi orang muke ngenden ni kulitnye pulak mesti tebe. Kalo tak ade moh 3 inci jangan pase buat kot malu je macam kata dek tiger wood Mesia tu.

Kalo sang suami doh mule ngenden kat isteri jejage le ade le ya qadzial hajatnye tu. Macam-macam ade hajatnye tu. Sesilap: Yang tolong sain borang ni yang abang nok nikoh lagi satu. Koman-koman: mati Setan malam tu. Tapi tu le cakap tadi ngenden mesti ade seninye kalo tak moh dikerat nye _n_ nanti kan naye. Nak munoh Setan pun kalo seni ngenden tak betui , takat peluk bante je le. Walopun ngenden ni macam senang tapi nak mengaplikasikan dalam kehidupan susoh tapi kalo mengamekan gaye bengken tak tau le awok (by hook or by crook). Adik-adik, kakak-kakak dan makcik-makcik jangan marae ye, nak bagi tau aje.

Biase le pulak ngenden ni pade yang ade. kalo ngenden pade yang tak ade ape le gunenye kan. Nak ngenden buat ghotak dah rosak tentu le ngenden pade YB. Ngenden pade Ketue Cawangan ape dapat, setakat nyampe aje le. Tapi moh ketue cawangan pun jangan le memalu memintak, bukannye dose. Jadi kalo bab mintak ni bawok yang pande sikit ngenden. Kalo awok, awok cadangkan mintak yang Besa Punye. Kalo nak dapat bende benile RM 50 000 mintak koman-koman RM 100 oo0. Itu strategi awok kat bapak awok mase sekolah dedulu. Kalo awok nak make moh RM20 awok biasenye mintak up sikit ke RM25 ke. Kendian kabo le kat deme, kalo tak tak aci le.

Di sini awok nak syorkan Ketue Cawangan minta bagi Bek Ho (bedozo rope kale jengken tu le) setiap satu kampong satu Bek Ho. Ijak le nak perate tanoh kene sewe mau RM 300 sari sekarang ni. Jadi manyok le projek boleh buat kat kampong kalo satu kampong ade satu Bek Ho.

Satu kampong satu Bek Ho tu cume strategi, tapi matlamat satu cawangan satu Bek Ho, orait tak cadangan aku. Ni mintak jalan ape barang jalan. Berani le ngenden yang bebeso. Bile doh semua cawanga ade Bek Ho boleh le hantor moh satu kampong 2 orang kursus bawok Bek Ho. Balik kerusus ade le bende yang boleh deme aplikasikan ilmu tu. Lagi le nampok rakyat di dahulukan dan pencapaiaan kampong diutamakan. Rerajin le ngenden yak.

6 comments:

Hanz_Azdi said...
This comment has been removed by the author.
Hanz_Azdi said...

Aje beno cikgu ...elok ler tak campo politik mase ni..karang tak pase lain jadinye..tak sesuae kot. Tunggu le mase yg sesuae.

Dalam politik yang awok nampak le kot pase ngenden ni memang penyakit oghrang kite juge. Kot nak ngenden tu yo le yg elok-2 aje...mintok pun yo le bebaloi, bebeno banyok, beso & bergune untuk rame oghrang. Contoh boleh gune 1 kampong. Baru padan. Baru ohrang kate kite pande ngenden si anu, denye cayo dengan kite...hehe.
Kalo dapat duit ke hadiah tu yo deme tu hulo ape-ape yang semue oghrang merase. Idak le deme kate kita makan sesorang aje. Yo semue dapat & berbaloi le. Kalo tare dapat basika aje ato kain pelikat sorang sele due, duit pun alahe tare RM10, 20, baik tak payah bagi. Tak cerdik mane lagi ngenden rope tu. Hehehe.

ahmad kamal said...

Teman setuju beno bile mike kate mimtok bek ho sebijik. Mike tolong deme buat pepa sikit. Tulih pade ahli palimen, kabo deme kite nak useha tanoh tebio. Bagi data, kabo deme ape menfaat orang kampong. Tulih pepa macam orang cerodek. Kanje dema kalo pepa kita ada klahs....Pak cu Jumari hari tu, ade bela ikan dalam kolam, tapi tak jage betui, habih ikan kene kebahs,

Sharouk said...

Lame awok ngesyo kat deme, apoh tak hajab dek deme. Agoknye deme nok yang cupoi-cupoi aje. Ape ke henye gitu yak Yup.

tajnur said...

Salam!
Ceghite bab ngenden ni Yop, biyor le tengok ghope kite! Kalo oghangnye sajak macam mike ngenden2org betina, haghuih deme senyum2 je malu. Tapi kalo macam teman dewek2 ni, ngenden2 nak buat baik deme kate kita nyampin pulak. Silap2 keme kene pelupoh...

sharouk said...

Ngenden kan pake rope tapi pake ayat power je atau metro fulus kot.