Thursday, February 18, 2010

Reben Teben



Biasenye orang yang reben teben ni ade kat tempat paling bahgie kat Malaysia ni. Tapi bukan tak ade di kalangan kite yang reben teben. Bukan juge kite sendiri tak ponah reben teben ni. Rasenye nyemedang le kite reben teben. Tapi care orang reben teben tu berbeze. Ade yang nampok jelahs kat perawakan dirinye. Ade yang die tu reben teben tapi sapoh pun tak tau die tu reben teben. Pande simpan emosinye yang tengoh reben teben tu. Ade yang pantang stress sikit doh reben teben (macam dunie ni doh nok kiamat, gamoknye)

Reben teben ni lebih kepada maksud tak keruan atau tak terurus. Ce bayangkan ade tok kite reben teben dalam kite menempoh hidup sehari hari. Rase dari kecik sampe ke beso doh jenoh doh. Cume tu le kate tadi ikut care menzahirkan reben teben kite berdasokan kestabilan diri kite. Mun tak stabil orangnye amat jelahs terpanco pade penampilan diri nye. Mun kuat peribadi orang tu insyallah orang tak perasan pun yang tengoh reben teben.

Tu aku heran beno, ape pase deme tak masukkan ilmu tasawwuf dalam elmu kat sekolah. Gantikan sivik dan moral tu dengan Tasawwuf, kan lebih fekdahnye. Mun ngajo yang non Islamik kite tak ade le masukkan roh Islamiknye. Tapi kale labun dengan bebudak Islam ini le mase nok mentarbiah mereka dengan Roh Islamiknye kan. Bayangkan le kalo di ajo ilmu redho kat anok murid. Faham deme redho tu ape. Mule deme ngame dalam hidup deme dan kite, (lupe pulak kat diri kite yak) kan deme dapat menerime ape saje cabaran yang mendatangi hidup mereke.Ijak le deme reben teben lagi dah. Kalo ade yang kesempitan hidup biasenye rame yang boleh redho tapi kalo kene yang lain ni rame yang tak redho. Bayangkan kalo bapak kawin lagi (tak kire le 2, 3 ato 4, kalo 5 doh melampo le tu) kalo deme belajo redho kan tenang hidup apatah lagi sang isteri. Bile suami kawin lain , jangan maroh, redho lepahs tu ngonyen je kan bahgie hidup suami dan isteri (Suami yang macammane?).

Itu bab redho, belum masok bab qanaah, syukur, istiqomah, nafsu dan lelain yang banyok boleh memberi manafaat dalam kehidupan kite. Kalo semue di ajo dengan baik oleh guru yang juge amat memahami ape tu tasawwuf kan baguhs, insyallah tak de le yang reben teben lagi.

3 comments:

Hanz_Azdi said...

Teman ingat le yang tengah rato idak pun raban teben mase ni tu le SIsters in Islam (SIS) nun. Ape ke he entoh deme tu? Tau le deme udo beso panjang, doh bijak pande, boleh deme pulak bangkang rotan pesalah Islam yang telah terbukti di mahkamah syariah kite & pesalah deme tu sendiri pun ade yang udoh ngaku pun terlanjur zina, buat maksiat, minum arak & sebagainye. SIS tu kabonye deme pejuangkan Islam, doh rope tu ape name Islam entoh? Patutnye deme le sokong undang-2 kene lebih tegas ato rotan tu yo le 80 sebatan ke baru ikut Islam...hehe..duniye udoh nak terbalik kot cek egu?

sharouk said...

Kite balun SIS ni.

tajnur said...

Salam!
Dah kite balun SIS ni puih2, tengok kiri kanan tak mandang org, kite tembi dan sigong jer (lepaihkan geram)!