Monday, February 15, 2010

Bedi

Kat Jordan tengah musim sejuk bedi le kot pase ade seleji nye. Anok awok dok lepak kat seleji di Jordan. Awok seleji kat Bukit Cerakah kat Shah Alam ade le rase
Tu le ropenye bahase, kalo tak ade sape nok bangunkan make akan hilanglah bahase(loghat) tu. Hanye ini je kemampuan awok setakat ini nak membangunkan loghat Perak ni, itu pun selalu bertentang dengan mase yang selalu merebut dengan lelain agenda. Bedi tu ponoh dengo tapi nok menggayekan tu awok tak berape reti. Kalo awok kat kampong awok gunekan sekali dengan kate sejuk, iaitu sejuk bedi, maknenye sejuk bebeno le tu. Kalo gune bedi je awok tak ponoh dengo le pulak. Ade ke kekawan boleh bantu awok cerite bab bedi.


Agoknye perkataan sejuk bedi makin hilang kerane rase sejuk bedi tu doh makin kurang kat Perak ni kot. Mane ade yang mandi kat kampong sekarang yang menggeleto kerane sejuk bedinye. Kalo setakat mandi ayo paip tentu tak ade rase sejuk lansung sekarang ni, apatah lagi tahap bedi. Mase kecik dulu kalo awok mandi kat tempayan romah pun dah menggeleto sejuknye bedi le tu. Tapi paling awok ingat tempat paling sejuk awok mandi ialah di Sungai Kat Batu 18 Ulu Langat. Mase tu awok pegi romah Yong awok kat batu 18 Ulu Langat dengan Oni kawan awok kat Kg Boye. Mandi sunge tu larat celup 3 kali je lepahs tu tuahs. Sejuk beno ayonye weh.


Yang kedue sejuknye mase awok naik Gunung Bubu tahun 2007 same ngan rame kekawan dan pelajar SMKSTAr. Tido berselimut dengan baju 3 lapih pun sejuk bedi lagi . Lahs-lahs tak tahan pi bako kayu api dan bediang kat api tu baru rase nyaman sikit dan lene tido. Kalo tak memang sejuk bedi punye. Itu le yang paling sejuk yang awok rase, setakat kat Cameron Highland tak rase ape sejuknye tu berbanding 2 tempat awok cerite tadi. Jadi awok rase loghat bedi akan hilang bersame hilangnya kesejukan yang ade pade negare kite berbanding pade suatu mase dulu.


Tapi bukan tak ade tempat yang sejuk bedi la ni. Ade tapi nun jauh kat pendalaman. Kate dek kekawan le, awok belum sampe lagi. Kalo ade XPDC kat situ kalo ade kelapangan nok juge awok nere. Kate deme kalo tojun sunge kat pos-pos di antare Perlop Sunge Siput(U) mengarah ke Gue Musang Kelantan. Die punye sejuk memang le sejuk makam bedi punye.

3 comments:

tajnur said...

Salam!
Biasanye Yop, teman ni aje nye tak gemor selji ni, takut buleh kejang sejuk meto! Eh, bedi ye!!
Teman yg tahu, ada kawan teman jadi pelakon Hindustan, Kabir Bedi seangkatan dgn Amitabh Bachan zaman 70an ...

Sharouk said...

Mike pulak gune sejuk meto (e pepet ke e taling ni). Terime kasih info tu.

Hanz_Azdi said...

Tahniah le anok cek egu dah bejaye mengharungi seleji di luo negeri...wui mak sejuk bedi ni sampe ke tulang sum sum le gamoknye. Datang pule angin denye sejuk terase ngeto kepale lutut, kebah muke, telinge tengkuk semue. Bibio pun jadi kering. Seleji ni syok memang le syok kot baru pez taim (baca: 1st time),tu bile masih rase perok lagi tu, ato, bile sesekali jumpe seleji tu. Main ski le main baling ais kepe le buat anak patung ais le, rase sronok bebeno le.
Tapi sesape kalo dah beyase yek tingge luo negeri rope Inggelan (baca: England,UK) nu hapoh tak heran doh seleji ni. Ape nak kesoh seleji lagi doh, doh jemu naik meluat pun ade. Kanje wo kalo seleji ato sejuk bedi ni..hapoh tak boleh buat kroje...hehe