Tuesday, March 30, 2010

Tuahs

Toyol tuahs tu.
Tu le rope idup, nyemedang ngadap masaelah. Tu yang teman kaloh tak dapat ngadap komputer ni. Tapi masaelah le yang nguatkan diri kite. Eh, lupe pulak tuleh tajuk terus ngadap isi lak dulu. Ape ke loghat kite hari , ha... tuahs. Kale ngadap masaelah jangan tuahs, moh kite ngadap masaelah selesekan masaelah tusampe habih. Jumpe masaelah je tuahs, jengok je masaelah tuahs, ate bile nok selesenye.


Awok teringat ade sorang kawan tu bile ade masalah je die buat Yoga. Tapi bile jumpe awok die ngabokan masaelah die juge, ijak juge tuahsnye masaelah tu. Ate awok bante le die, ate kan kamu dah Yoga. Awok ngelih le ape dalam Yoga tu yang awok faham, praktis Yoga ni ialah duduk dalam keaadaan selese ( tengah e taling) kendian fokuskan minda dan kosongkan minda. Dok le dalam keadaan tu menghening cipte. Make ketike berade dalam keadaan tu memang le jiwe tenteram, tapi bile habih je Yoga tu masaelah tu masih belum diselesekan. Tenang sementara tapi masaelah belum selese macam orang yang pecaye minum arak ato hisap dadah boleh hilangkan runsing. Memang le mase tengoh mabuk ato khaye , tak ingat le segale yang dirunsing (kate dek deme le awok tak ponah pulak nere). Tapi bile doh mole warahs je balik make sedo le denye bahawe masaelah masih ade dan belum selese. masaelha belum tuahs lagi.


Rope laki bini le bile gadoh, selalu sang bini le :Bang hanto awok balik romah emak awok. (ish eksyen beno). Ngenagkan awok bace sorathabo yang 25% pasangan Islam baru kawen cere balik. Habihs tu gadoh je tuahs dari lelaki, bile nok selesenye, patutnye bencang le ape yang patutkan. Orang laki pun gitu bile mole je gendang perang, mole le tuahs dari romah, bile balik dgn harapan gendang perang dah tak munyi doh. Tapi kekadang sang laki elok juge tuahs, karang kene yang baran tu karang mau makan penampo sang bini tu nanti. Ngelak dari menampo baek tuahs. Yang baran je, yang baek macam awok ni tak yah le he he ...


Itu je tuk hari ni awok nak tuahs dah, bye.


Tuahs = lari, blah, cabut

1 comment:

Hanz_Azdi said...

oh tuahs ke? hmm..teman ingat-ingat tak pronoh gune perkataan ni..kot 'tuang' tu ade le..tuang skoloh ato kelas..gitu gitu le...hehe

baik awok tuahs dulu kot karang tak pase pase awok kene luku ato kene balun dekat sini...hehe