Saturday, March 27, 2010

Jerueh ( yang mole e pepet ). Ade yang tuleh jeruih.

Kat romah mane pun kale tak ade yang jerueh tak sah. Mun kalu semuenye tak jerueh romah tu tentu tak meriah punye. Tapi orang yang jerueh ni pulak rame yang getik kat denye. Yang selalu jadi mangse jerueh ni tentu yang lemah ato yang lebih mude, ato yang suke cari pase.



Kale kat romah yang jerueh ni selalunye si abang kat adiknye le. Kejap-kejap tejerit le adek denye sebab kene jerueh dek abangnye ato kakaknye. Ate mane tak datang jerueh abangnye ato kakaknye ,tekedek-tekedek adek tu kulu kelo dalam romah, geram (selalu kale bebudak sebut geam je) nengoknye. Bukan geram marah tapi geram nengok comenye tu, bebudak le katekan. Kalo yang masih dok dediam, geam nengokkan montelnye tu tekedip-kedip matenye. Kalo yang belom becakap le, mun kalu yang baby yang dah pande mengagah, hii lagi le rase geamnye tu yang abang dan kakaknye yang suke jerueh tu.



Kat sekolah pun bebudak jantan selalu juge jerueh kat bebudak betine ato bebudak perempuan. Dah daso budak betine yang merenyam aje le suke sangat jerueh tu. Kalo budak perempuan pun denye kaco juge dek yang suke kat bebudak tu, tapi budak perempuan kan baik, jadi dia siap bo layan le. Lagi le jerueh budak jantan bile bo layan. Kale setakat jerueh kate tu boleh le tahan tapi sekarang ni ade mamat yang begitu berani jerueh dengan tangannye kat bebudak pompuan. Kalo awok nampak memang awok saun terus. Tapi yang memang perange jerueh ni, ajenye dege, sekali tego tak main le. Mun doh kene sekeh baru nak diam kejap. Dah lame di balunnye jerueh balik. Kalo dah banyak kali awok tego, awok mule le keluo base leze awok tu. nak tau awok saun cammane, gini: Kamu ni makan babi ke? haa lantak ko, jerueh lagi!

4 comments:

tinuj said...

Hello yop,

Bab jerueh ni tak mandang pulak gambo irigannye. Ada juge yang teman nengor "dighueh" betui ke?

Sharouk said...

Tak petia pulak awok, tapi kite arkibkan juge. Kan Tinuj

ARAR said...

dighueh ? .. dĕ-rhu-weh kot... makne nya nake dan suka ngusik/ngaco orang lain

Hanz_Azdi said...

hmm..jerueh ato deghuweh adik beradik bu-ah ato nake ato suke nyakat ye? ok paham cek egu.