Saturday, March 13, 2010

Inggot

Dok dalam romah ni inggot tak.
Jangan le inggot, biase rope tu orang gune bile cakap ngan kengkawan. Ate bukan senang nok bagi tak inggot. Badan kite mun rope dok diam tapi dalaman badan kite ape yang tak inggot. Kalo dalam badan doh tak inggot tu tande dah tumpor le tu. Koman-koman jantong mengepam daroh ke seluruh badan, ate gerenti inggot punye. Selagi jantong gerak, hidup lagi le kite, kale dah tak inggot je dah tak ade le tu.


Paling susah kalo tengah manjat pokok yang ade kongge. Kate deme kalo manjat pokok gitu tak boleh inggot, mun inggot aje datang le kongge kerumun kite. Jenoh le nepihs kongge tu lahs -lahs tojun. Dulu lepahs jatuh dari pokok langsat, ingat dah taubat manjat pokok doh. Tapi reropenye doh tak hajab doh, nyadin je manjat pokok langsat. Ade juge jumpe kongge kat pokok langsat dan segale semut yang sewaktu dengannye, tapi tak le awok tojun, cume awok cube betahan dulu . Mun dah serate badan awok pun turun le. Kalo setakat masok ke badan okey lagi, ni dah melampo batahs sampe awok punye pun di ketit dek deme mano boleh tahan.


Kalo tengah melokehs lokesan, lagi le tak boleh inggot. kalo kekawan datang nengok awok melokehs, memang awok pesan jangan inggot. Tapi mase bebudak, ape di hajab dek deme, jenoh le kite tekan meja tu supaye tak inggot. Kan mase kecik dulu ade satu permainan yang tak boleh inggot lansong. Kite gune lidi moh sejengke lepahs tu kite tabokan semase menggenggam. Kemudia kite akan kutip lidi tu dengan ape care sekali pun tapi syaratnye satu je tak boleh inggot. Senang je syarat tu, tapi itu le nyemedang buat gadoh dengan kekawan. Kite kate tak inggot, deme kate inggot. Sudahnye gadoh. Bebudak, lepahs tu main balik gadoh balik.
Inggot = goyang, bregerak. nguit.

4 comments:

zainab said...

Salam tuan,

Teman ingat mase kecik dulu mak teman caghi kutu kat kepale teman. Jangan inggot nanti kutu laghi tak dapat ditangkap. Kalo gune sikat keghap kan senang. Ater nak meli sikap keghap pun masetu megahcun duitnye. Ater mike tido dengan denyetu ade ke kutu ponah nyinggah.

sharouk said...

Mau nye..

tinuj said...

tidur dengan denye kene ade inggot, kalo tak inggot tak menjadi....

Sharouk said...

Mun kalu tak inggot mane rope gaye nye