Saturday, March 20, 2010

Ngeren


Kat duniye ni ade satu spesis je lajan ngeren. Tu temaktob dalam peribahase bage ketam mengajo anok bejalan. Ha, ye le ketam, ketam. Mun kalu ade yang jalan rope tu selain dari spesis ketam itu bukan ape ade le sekeru yang longgo tang mane-mane tu. Kale tak pun kot memang cacat dan ade sekeru kat badan yang memang doh tak boleh edjas dah, tu pase ngeren je. Rasenye tau le ape maksud ngerenkan iaitu senget.

Tapi memang ade juge yang jalan ngeren bukan sebab-sebab di atahs tapi doh jadi tebeat denye. Bayangkan kat Sayong dulu ade awok jumpe seorang cek egu yang jalannye okey tapi kepale die kalo bejalan mesti ngeren. Takkan cek egu ade masalah sekeru longgo kot, tapi awok rase itu doh jadi tabeat denye. Perlu diingat bukan le tabeat tu saloh tapi bile diperati orang yang jalan macam tu rope temen je. Memole awok nengok cek egu tu awok riso juge, pase ape nengok awok rope tu, ngeren je. Tapi bile awok taukan tabeatnye baru awok rase orait. Yo jalan ngeren jangan meren doh le kan. Ini jalan je nampok elok tapi meren kan lagi susoh kite. Kite ingat die elok le reropenye meren.

Tapi mese dedulu ade satu aktiviti yang kite orang buat yang tepakse gune gaye ngeren. Tentu rame tahu basika beso, ala yang Sudirman Haji Arshad gune buat persembahan untuk lagu Basikal Tua nye tu. Mase dulu basika tak banyok pilihan dan lagi masih banyok lagi basika tue tu. Make bebudak dedulu yang nok belajo bawok basika tepakse le gune basika tue tu. Mase bebudak, badan kecik, basika beso. jadi bile nok mawok basika tu terpakse le gune gaye ngeren. Mane nok ngabonye yak, mane nok cokeh bebudak bawok basika gaye tu sekarang. Kalo diceritekan awok gambokan gini je. Tangan kiri pegang henda beloh kiri je, tangan kanan pegang galang basika dan badan masuk kot celah antare galang dan pengayuh. Mun kale bebudak dudok atahs set basika memang tak sampe punye. jadi tepakse le gune gaye ngeren.

4 comments:

tinuj said...

Anu yop,

Kalo tido ngeghen idak ke lengoh yop.

Sharouk said...

Ngeren ngadap bini orait la

tinuj said...

ghopernye ngeghen juge boleh membawak kepade ngadap...

Hanz_Azdi said...

ape ke hei cerite ngeren, herot, rencong ke ape ni?

hehe