Thursday, March 11, 2010

Kadap


Kan senang nok kadap dalam sesuatu majelihs. Selalu kita tengok kekawan yang kadap dalam satu majelihs nampok gigilnye bile berucap kat majelihs. Bahkan ade kekawan yang sanggup ambik MC bile taim die kene kadap dalam majelihs, nok membentang laporan ke ape ke. Awok dedulu pun mase memole nak kadap kelahs pun meroh muke dan daroh rase naik ke seluruh badan. Tapi alhamdulillah bile lelame ngadap koje berucap ni rase okey le. Cek egu mahu tak mahu kene kadap juge berucap ni. Paling koman dalanm kelahs. Tinggi sikit makamnye dalam perhimpunan. Lagi tinggi sikit makamnye kene bentang ape-ape kat dalam maseyuarat guru ato kat PPD ke.


Kadap kat perenggan atahs tu lebih kepade maksud tampil ke depan. Akan tetapi ade juge kadap yang maksudnye tempoh aje ato buat aje. Ato dalam maksud peribahese membujo lalu melentang patoh. Macam ade pelajo yang jadi MC hari tu die kadap juge walo pun awok nengok mase die jadi MC macam bejoget pulak die. Kalo awok bawok kamera hari tu mahu awok rakamkan supaye dapat die melihat dan menile gaye die. Bukan tujuan nak mengondem die. Bebalik ke maksod tempoh (e pepet), awok rase perange apoh tak hajap awok ni membuatkan awok kadap je ape bende yang baru. Misenye ni le tahun yang pertame awok kene ngajo sejaroh (dedulu pangge tawarikh). Dulu pun ponah kene kadap ngajo sains, kadap juge walopun awok kerusus Pengajian Melayu/Matematik.


Bab kadap ni awok ponah juge kadap abang dan abang ipo seorang budak sekolah yang nok menutoh awok. Abang iponye mase nok jumpe awok siap lilit tangannye dengan rante besi lagi. Tapi nok lari awok tak, tapi awok bukan le hero hindustan. Cume awok rase awok berani kerane beno dan awok tau niat awok. Sudahnye rante kat tangan tu tak singgah kat muke awok tapi dilerekan dan salam perkenalan dihulokan kat awok. Sebenonye elok beno kite bawok prinsip kadap ni, tapi kadap yang elok le, jangan mun kale dadoh pun tutoh juge. Bagi bohsia, bohsia pun tutoh juge. Yang elok kite kadap ,yang burok berani tepih dari jalan kite kan gitu, macam le baek kan. Harap-harap gitu le. Ape ke he nok jadi jahat, patutnye usehe le nok jadi makin lame makin baek kan. Insyallah.

3 comments:

tinuj said...

salam yop,
Memalam jemaat ni boleh juge kadap, usah ghiso taknye gemughuh daghah miketu.

PakNgahYobKider said...

salam mengkome weh. memalam jumaat ni bukan kadap je weh...itu udoh sampe 'ngadap' jangan ngendap udoh.

Sharouk said...

Jenoh dah ngadap weh.