Sunday, March 7, 2010

Hogeh

Kalo gajah dok rope ni tentu anok murid awok ingat LDK gajah awok ni (bebaskan minda)
Sebenonye nyemedang kite buat koje hogeh ni. Dalam seumo hidup pasti kite ade buat koje ni punye. Ade yang susoh gayenye, ade yang kacang je. Ade yang sampe berayo ayo mate di buatnye. Hogeh ni dari sekecik-kecik bende sampe sebeso-beso bende ade kene hogeh belake.


Kite tengok bende yang paling kecik kite boleh hogeh. Tu ha yang dalam molot kite tu. Rasenya mase kecik dulu mase nok tuko gigi susu ke gigi keke ade je gigi yang hogeh. Kalo doh hogeh gigi tu takkan nok bio je tentu le nak kene cabut.Kkalo nok kene cabut tentu le kene hogeh lagi kuat. Tapi mu kalo hogeh pun tak mau, kene le pake pelan B ke C , ase cabut gigi yang dah hogeh tu. Tapi seingat awok semua gigi awok tu awok gune pelan hogeh je. Hari ni hogeh sikit, esok hogeh sikit sampe le tecabut sendiri.


Bab hogeh yang beso sikit, bini awok suke bebeno ubi kayu. Jadi nyemedang le awok kene hogeh pokok ubi kayu. Kalo kene tanoh yang gembo okey le nok menghogehnye. Tapi kalo kene tanoh liat mase tanoh kering kontang, tu naye koje hogehnye. Bayangkan cangkui pun ngamboi dibuat dek tanoh tu. Kalo moh 10 kali ngambui tak ke sakit tangan. Ate kan ke kene hogeh dulu pokok ubi kayu dan lepahs tu tarik pepelan. Baru le tak ade ubi kayu yang tertingge kat dalam tanah.


Nak lagi power hogehnye senang je sekarang ni pangge je Back Hoe ( ala tarktor yang rupe kala jengkeng tu). Apa yang tak boleh di hogehnye romah, pokok tembok dan memacam le. Bayo je moh RM 300 tengoh ni sehari rasenye. Awok ponah le meratekan tapak romah awok kat kampong tu dulu kene le moh RM 240. Tapi mane nok dapat le ni. Kalo nok murah bele gajah, yo gajah tu menghogehkan seknike bende yang boleh dihogehnye. Tapi nok bagi gajah makan kan senang rasenye, lagi tinggi kosnye. Nak lagi free senang je awok rase pangge je Superman, cicakman tak larat kot.


Hogeh = goyang (gamoknye boleh kite pangge Inul hogeh dengan dangdutnye)

4 comments:

tinuj said...

Salam yop,

Dulu mase mike kat SMKTA kighe tengah hogeh le tu. Tut,tut teman dengor mike dah cabut ke SMKBM. Bile hogeh tentunye disusuli dengan cabut..

Sharouk said...

Tak juge, awok doh jatuh cinta kat SMKSTA, tapi pase doh dapat dekat tak boleh le nok tolah kan.

Ein MatRodi said...

teringat kecik2 dedoelu bile nyeberang geghotak norden ke parit dr tanjung blanja..bunyi hogehnye sonyo dibuatnye..

ce ade lagi memang jadi produk pelancongan weh..

Sharouk said...

Seronok naik ghotak tu weh.