Sunday, October 31, 2010

Senten ( semua e taling )

Amacam ade ke kait mengait ngan senten.
Bende- bende yang melibatkan senten ni sah, pastu semuenye tak elok. Tapi moh masok bab fesyen dia mungkin jadi elok bagi peminat fesyen. Tapi bagi yang hidup berpandukan Al Quran dan Sunnnah tak dimaunya menghalekan yang haran moh fesyen terkini sekali pun.

Awok bagi klu senten yang memole bagi memahamkan bahawe senten ni rasenye tak elok. Ce kome bayangkan kalo jumpe orang yang tak berape betui ato dalam bahase yang lebih manih gile. Kan kite ngabo kat deme die: Orang tu senten. Ate orang gile tu elok ke? Itu hujah dari sudut bahase yang senten tentunye tak elok nyer. Bayangkan kalo cekgu yang senten ngajo anak murid , gamoknye okey ke anak murid tu. Tapi awok perati kat pekan Kuale Kangso tak ponah le lepah dari orang senten. Dari dulu sampe le sekarang ade je pewarih orang senten merayo merate pekan Kuale. yang terbaru ni bukan le orang senten baru tapi die punye gaye baru iaitu berambat serate pekan siap menjerit-jerit lagi.

Tu orang yang senten, kalo seluo yang senten. Ade yang kate fesyen. Mun kalo pun senten kalo org lelaki masih lagi nutup auratnye yak, tapi mun kalu yang betine pake seluo senten ape nak di kate. Tak kan fesyen kot. yang jelah kalo yang betine pake seluo senten tentu le mendedahkan auratnye kan. Ate buat koje haram le tu, kan itu panduan al Quran dan Sunnah. Kan Nabi ade kabo kat kite mun kalu dah sesat, moh balik ke Panke jalan ke? . Tak, moh pangkenye pun busuk nak balik pangke jalan wat pe. Balik kepade Al Quran dan Sunnah baru le tak ade senten-senten lagi kan.

Kat romah pun kalo buat langser yang senten tak le lawa kan, elok buat ngam ngam je sampe lante baru ade ummmppph kan. Buat langser mesti le labuh seelo-elok je nutup sampe bawah kan. Tak maen le senten-senten kan. Langser pun elok kalo buat tak senten , kalo maknusiye pulak lagi le elok buat labuh kan. Itu cakap kite yang mahu le, tapi bejujuhs betine kat merate pekan tu pake senten, apoh deme tak hajap. Kalo di tego kang deme pulak cop kite senten kang kan naye, sedangkan kain deme dah le senten dan tak ikut ajaran agame pun. Kan dah senten agame nye tu.

Tadi awok nganto anak balik kat asrama, tengah jalan singgah kot deme nak beli kudap ape-ape ke. Tenggah deme mengorder, ade le mamat tu lalu tengah cakap sengsorang . Tapi siap bawok KFC lagi. Aik gaye orang ni senten tapi tahu juge die beli KFC ye. Awok agak die ni senten baru tahap satu kot. Senten pun ade bertahap tahap lak ke hai. tapi kat dunie ni memang rame yang senten . Ate ce kome bayangkan, bunuh anak dara masuk dalam beg, dah le rogol siap rakam siap edar lagi, buang bayi dalam jamban dll. Ish malahs nak cakap.

Senten = singkat, gila

9 comments:

tinuj said...

salam yop,

Ingatkan kain je teman faham senten. Ghopenye oghang juge boleh jadi senten. Yo le teman beghundo dulu kut jadi senten kang.

MOH KEMBARA said...

salam Yob Sharouk,
haa teman biase dengor dan gune perkataan ni dulu tapi dok luor Perak ni paka main sebut 'singkat' jer.

DKosongLapan said...

senten.....kalo yang makei seluo senten tu peghotnye kedepan....udah ghope penguin pulak Chor...

nasib baek le arwah awok ni aseinye Paghit......paham jugak le awok makne2 lain perkataan ni.....

sharouk said...

jangan kite jadi senten dah le aih.

a.samad jaafar said...

ermmm.. yg teman tawu .. senten bukannye gile.. selalu deme sebut.. otak senten..senten yg bawok maksud singkat le.. ghopenye, satu daeghoh tp pahamnye lelain yak..

a.samad jaafar said...

ermmm.. yg teman tawu .. senten bukannye gile.. selalu deme sebut.. otak senten..senten yg bawok maksud singkat le.. ghopenye, satu daeghoh tp pahamnye lelain yak..

Zuhairi Manong said...

Ada cerite zaman dulu,,, sorang budak beli seluwor raye terpanjang kakinya.. Malam raye tu, mak dia keghat sikit dan jahit. Lepah tu, kakaknye pulak keghat sikit dan jahit... Konon-kononnya nak tolong bagi elok..Bile dia pakai esoknye kaki seluwornya jadi senten. Kesiyan dia tak keluwor hari raye mase tu...

TheSniper said...

hihih! kengkadang senten deme sebut meren (e taling) mungkin tahap teghok le. Teman ghajin juga petier oghang2 tua melabon.

Pak Sedara teman masa mele kobo manjang senten kain pelekatnya. gulongnya lepaih ketepi. Kejap2 ngulong. Ghiso teman nengoknya. Ghiso gulong2 tecangok benda lain! kih kih kih!

sharouk said...

Meren tu kuat lagi dari senten kan The Sniper