Wednesday, October 27, 2010

Tenang ( e taling )

Tenang aje le pake mate.
Pase dah awok tulihs e taling je, kalo tak rame tak tau tenang e pepet ke tenang e taling. Ape he pun awok rase jenoh awok cari dalam bahase kite ape maksud tenang, awok tak jumpe le. Kot sape yang jumpe maksudnye bagi le tau kat awok. Sebab awok rase tenang le adelah khas dalam bahase org Perak ( bukan Perak Murtad ye).

Kat sukan mane-mane le bab yang tenang menenang ni biase nye ade je Mesia menang dan mendapat pingat. Ce tengok menembak kene tenang dulu baru tembak, bab memanah pun rope tu juge kene tenang dulu baru melepaskan anak panah. Bowling padang, bowling tenpin. Jadi sepatutnye Mesia menumpukan sokannye dalam bidang tenang menenang.

Nak menenang bukan koje senang, memang pun perlukan ketenangan. Mun kalu tak tenang tak boleh deme nak nenang. jadi lagi satu awok syorkan untuk menenangkan jiwe penenang cari le orang yang tenang. Orang nak tenang kene lak cari org yang solat berzikio dan hafe Quran baru le soh jiwenye tenang.

Mase kecik dulu jenoh belatih bab menenang ni. Ate melastik burung kene tenang. mengge tin main tuju tin kene tenang. Mengge buah kat atahs pokok kene tenang. Bukan boleh pake hayun je. Bile nyelam ikan ke udang galah ke, pun kene tenang baru lekat ikan ato udangnye. maen guli tak ke kene tenang juge kan. Maen konda kondi pun tenang juge. Jadi bab tenang menenang ni bagi le kat kume kire hande juge keme ni. Tapi kawan aku yang hande bab menenang ni Malik, Oni , Her, memang le deme.

Tenang memang le pake mate moh mate dah ceme tak berape nak jelahs le nenang nye. Tapi lagi satu koje nenang yang awok suke mase mude remaje dulu. bab menenang anok dare mane yang bekenan di hati. ye la , bab hati memang le banyak rasenye bile menenang ni. Itu betui kate orang dedulu dari mate turun ke hati. Tapi sebab dedulu hanye tenang je le, tapi tak buat ape-ape pun. Nak sms tak mandang henpon nye. Sudahnye nenang aje le.

Tenang = melihat sasaran dengan teliti dan penuh tumpuan. (fokus)

6 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam,
Yob ni pakar bahasa yek? Tahniah. Yong suke gak bahasa ni tambah kalu kite bermain dengan kata2...

tinuj said...

Yop,

Teman dah dapat agak ayat yang laih (las) dalam enteri mike kali ini adelah bekaitan dengan anak daghe. Ate, oghang betine mike tu dulu begahape lame nenangnye baghu dapat jadi bini mike. maaf , soalan cepumas yang takde hadiah.

Hanz Newman said...

nak nenang ni kene cube banyok kali, tenang hati, sabo, cekal (tawakkal). Baghu dapat le kot. Ape bende pun ghope tu le.

sharouk said...

Moh Kembara: pakar ijak le saje malun je
tinuj: lame juge ade moh setaun
Hanznewman:ajenye rope tu

MOH KEMBARA said...

Salam, setahun tu nenang...tapi setahun yang manis, tak gitu Yob Sharouk?

sharouk said...

Maniiih nye terase sampe hari ni