Sunday, October 17, 2010

Rengkoh


Mase maen polis sentri (base keme dulu le) mun dapat tangkap soh yang kene tangkap tu kene rengkoh. Ate bile tangkap kene kire lak sampe sepuluh, kalo terlepahs sebelum habihs kire sepuluh kire tak aci le. Ate mane tak kene rengkoh kekuat. Yang seronok kalo yang kene rengkoh tu laen jenihnye. Ate mase kecik mane tau rase jantine ye tak. Tapi tau le laen jenihs sikit. Cume orang dedulu mane terbuke sangat tang tu kan.

Itu bab rengkoh orang, mun baru kawen pun tentu kuat kene rengkohnye yak. Pun ade satu jenih rengkoh yang bukan rengkoh orang. Ini bile bab melibatkan pokok. Satu pasenye bile malahs manjat tarik aje le hujung dahan , lepahs tu rengkoh kan supaye kawan boleh kutip buah yang ade kat dahan kene rengkoh tu. Itu yang malahs , kalo yang tengah manjat pun bukan senang nak ambek buah kat hujung dahan. Sudahnye dahan tu kene rengkoh juge. Tapi pase sesorang kene rengkoh dengan tali le. Masokkan tali kat satu cabang dahan tu, lepahs tu tarik kan pada batang ato dahan laen yang lebih beso. Dah tarik ikat le kat dahan tu. jadi senang le sikit koje ngutip buahnye. jangan sampe sekah dahan tu dah le.

Tapi yang minat memburu pun kene tahu pokok mane yang boleh direngkoh supaye boleh dibuat jerat binatang atau ape yang nak dijerat. Memacam jerat yang boleh dibuat dengan meggunekan ilmu merengkoh pokoknye. Tapi pokok yang dipilih kene liat jange ase ade aje. Kene pilih pokok yang senang sekah, rentap dek binatang jeratan je. Tapi rase nye bebudak sekarang taknye deme tau macammane nak pasang jerat pun. Rugi satu elmu mun kalu darurat ato sesat dalam hutan ke. Nak milih ako pun kan boleh tarik je ako yang ade, mesti elok akonye. Mun rengkohnye elok tapi akonye tak kuat ape barang, ngonyen le ruse nengok jerat tu. Mun nginyen tak le malu sangat, buat nye ruse pakat ngulin ngelantang kat situ kan malu tuan punye jerat tu.

Rengkoh = peluk dengan sangat erat.
Rengkoh = melentur pokok atau sesuatu bende untuk dibuta sesuatu.

3 comments:

tinuj said...

Salam yop,

Ghengkoh jangan sebagahng ghenkoh nanti naa ye je kene penampo. Ghope itu juge dengan perkataan tepok boleh buat beghualang kali tapi kalo nopok ade penyudahnye...

a.samad jaafar said...

Haa..sharouk..mujur mike yg nulih he rengkoh ni..mun Tinuj yg nulihnye.. die ceghite rengkoh yg lain tu..hihi

Hanz Newman said...

Eh bukan ke 'rengkoh'@ghengkoh tu adik beradik 'ragut', nyentap ape ape bende ker?

%&$@)(#_*$ penin .. hehe