Friday, November 5, 2010

Ranjang


Berat tajuk hari ni. Nak cakap bukan tajuk ringan tapi dek kerana dah milik loghat kuale, kene le awok nyakapkan juge, walo pun berat juge ade nye. Yang pasti memang amat berat jike berisi mun kalu tak berdue tak terbuatkan nye.

Ni cikgu Surana yang terkenangkan kesah ni mase dok lepak kat bilik gerakan. Tapi kume pangge cekgu Surana ni kat Sayong cekgu Sara. Memole sampe heran juge namenye tu. Kat bilik gerakan tu memacam di nyakapkan deme. Bile sesekali tu tekeluo juge loghat kuale tu. Kalo tak di sebut dek deme tak awok perasan juge. Bile sebut teringat juge kesahnye.

Awok bile musim bebuah selalu le manjat langsat. Ate bile manjat langsat tu kena le make ranjang, sebab awok mun kalu manjat bukan buat makan je, tapi buat jue sekali. Kalo sekali manjat mun tak dapat 4 lime ranjang tak bebaloi rasenye. Ate sekilo dulu singgit lebih . Cume sekarang ni murah beno. Heran awok barang makin mahe tapi jue buah makin murah pulak. Buah doyan dulu koman koman 3 rengget sebijik, tapi sekarang ni jadi purate 2 rengget sebijik. Itu jue bijik yang jue pake ranjang lagi le. Dulu sekali manjat ade dapat 5 ranjang tu biase le. Tapi nak dapat 5 ranjang menggeligeh le juge atahs pokok tu. Satu ranjang ade le kurang lebih 40 kilo (ranjang sederhane). Sengget lebih kali 40 kilo mau dapat 50 rengget seranjang. Mun kalu 5 ranjang jadi kan dah jadi 250 rengget sari. Kalu dapat manjat sebulan kan dah jadi bape ye, jap kire: 7500 rengget sebulan. Tapi mane nak cokeh langsat sampe sebulan. biase nye kejap je.

Rasenye blog awok hari ni tentu rame pengunjungnye sebab loghatnye gune kate yang berbaur lucah. Blog yang ade kate yang begini rankingnye awok dapat tau tinggi. Tapi sebenarnye kate ranjang tu bukan lucah bagi orang Kuale. Tapi kate ranjang merujuk kepade bekas samade dari rotan atau buluh untuk mengisi buah buahan atau sayur sayuran. Tapi sekarang ni dah rame pake pelasetik jadi ranjang buluh dah tak mandang le.

Memang le tajuk nye berat kan , pase bukan senang nak ngangkat ranjang bile dah beisi bebuah. Kene 2 oang ngangkatnye baru teranggkat ranjang tu kan.

3 comments:

tinuj said...

Salam pagi Jumaat,

Tentu mike ceriye dan beghase sego di awei-awei pagi yang muliye ini. Ghanjang yang beghisi mau 2 oghang ngangkatnye, tapi kalo kosong muat peghojang ape soghang dah cukup. Mase teman guih bebudak kat Menora dulu pak Monso je selalu kulu kelo mawak ghanjang ataih besikalnye. Kalo ghanjang ataih basikal telampo penuh mau nyongkat dibuatnye (basikalnye yg nyongkat).

sharouk said...

Naseb baek mike tulih besika yg menyongkat, molenye awok mikio ape bende nye yang menyongkat kat Pak Monso tu.

Hanz Newman said...

Engkohnye crite he ranjang = rage/bakui...ingat ape ke bende tadi.

Teman ingat kot mike nak crite pase ranjang yang laghi 1 tu ... ate mane idoknye, mesti le syok sikit, kan ke kisoh ataih katei ato he dalam bilik laki bini le, kan? Kire kire macam ngajo pendidikan seks le .. ape nak segannye pulak. Eih! Cer kite pikio kejab, Kan ke deme kat sekolah tu elok je ngajo he ni, tu boleh, tak kan kat sini tak boleh? A ah karang ade yang nyongkat dalam seluo pulak. Udoh le tu kansel aje le.

hehe