Saturday, October 23, 2010

Betolo-tolo (imbuhan be)

Walopun deme ni tolol dari kite tapi tak ade le deme betolo-tolo.
Kalo tungge je die jadi laen maksudnye iaitu tolol yakni bodoh. Tapi kalu dah didabelkan dan ade imbuhan be laen pulak maksudnye. Memang le kene dabel (double) sebab memane pelaku perbuatan ni pun memang lebih dari sorang. Koman koman due orang baru jadi kelaku betolo-tolo ni. Memang dah lumrah alam, pemimpin tu tu sikit je yang kene pimpin tu yang banyak. Kalo koje pemimpin datang banyak inkam (income) memang berebut le yang nak kan jawatan pemimpin tu. Melaenkan yang ade falsahah perjuangan ke atahs sesuatu. Tapi mun kalu koje pemimpin yang elek inkam, aje betolo-tolo orang rame ngelakkannye.

Dulu koje cekgu senang beno , ase suroh je murid siap datang nak bantu lagi. Lepahs tu era kene suruh baru mahu buat . Lepahs ni bebudak kalo kene suroh memang betolo-tolo le deme. Sekarang ni bukan lagi bertolo-tolo bahkan asyik leboh je deme. Kat sekolah lelame dulu bab koje nyusun dewan deme bagi kat awok le. Deme dah cop dah , bagi singe buat koje kejap je insyallah setengah jam beres. Perasan lak awok. Kan ade satu kate alim ulamak iaitu orang Islam ni siangnye macam singe kalo malamnye macam abid. Bab siang tu boleh le awok( itu pun belum tentu lagi kan) tapi bab malam ni susoh beno. Sejak tak pegang PRS tu susoh beno nak abid nye.

Dah memang pulak tu tu biasenye yang suke betolo-tolo ni, tolol sikit. Itu le masalah problem nye kan. Ate disuruh buat deme suroh orang laen, deme mengedo ke laen sebab ajenye tak berape nak reti. Contoh gini la. Soh le bagi contoh orang laen, contoh kat awok le. Kat kampong kalo kenduri doa selamat ke, kenduri doa arwah ke, kenduri tolak bale ke, awok riso beno kalo deme nyuroh kadap jadi kepale macenye. Ish awok tak berape nok cekap bab itu, kalo boleh awok ngelok le. Kekadang kite nengok ade due tige orang suroh jadi khalifah mace doa , nyemedang juge deme bertolo-tolo. Tapi deme bertolo-tolo tu sekado berbudi bahase. Mun kite memang tak cekap pun kan? Awok le tu, awok tak ngate orang laen.

Betolo-tolo = mengelakkan dari diberi tanggungjawab di kalangan lebih dari sorang.

5 comments:

tinuj said...

Pasei bab jadi ketue semedangnye betolo-tolo, tapi kalo ketue dalam politik yang ade income tu tak payah disughoh-sughoh senang je nak nojoikan dighi.Tak gitu yop...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kenapa orang utan itu comel bebenor

a.samad jaafar said...

bukan kate anok mughid..anok sendighi pun mun muntok tolong deme..betolo-tolo juge lah adenye.. lah-lah penampo je ngajonye hihihi..awok nok juge jadi singe sharouk...

sharouk said...

tinuj; almaklumle politik
brutalsolo: suku sakat kite kate dek charles darwin
a.samadjaafar: Cerite dulu la ni dah makin berumo ni slowd dah.

DKosongLapan said...

Salam CHor
payah nak dapat oghang yang dibeghi jawatan....pangkat.....duit...... bertolo tolo pade oghang lain..... lagi di sue kan muke ye......