Saturday, October 2, 2010

Kopek ( e taling)

Deme kate kopek kelape, keme kate kupahs kelape.
Sile rujok Media tabloid Kosmo hari Jumaat 1 Oktober 2010 muke sorat 45 kanan bawoh sekali. Pase dek cerite tajok ini le awok terpanggel untuk nulihs tajok ni. Deme boleh nulih kat sorat habo deme, ape pase lak aku nulihs orang nak marohkan. Kan ape nunggu peluang je sebenonye. Lagipun ade beberape orang rakan blogger pun nanye ape pase tak nulihs bab kopek. Jadi kebetulan dengan kesah surathobo tu tepat beno le aku numpang sekaki nak cerite bab kopek ni.

Kalo orang tak biase memang le deme ingatkan awok nak ngesohkan tentang ngopek nyor ke, ngopek pisang ke, ngopek manggeh ke. Itu pun termasok salah satu makne kopek tu. Iaitu membuka kulit bebuah supaye buah itu boleh dimakan atau di proses selanjutnye. Koje tu rasenye memang hehari le kite buat kan. Ate kalo dah nak mamam tentu le kene makan buah dulu. Kalo ikut sunnah Nabi le. Tapi selame ini kite di ajo makan buah selepah makan. Tapi ade juge yang bukan buah kene kopek iaitu kerang, udang ketam dan yang sewaktu dengannye.

Tapi hari ini awok nak fokus rentetan dari Kosmo tu. Ish punye le hande kopek Susan Sykes sampe patah kayu yang dikarate dengan kopeknye je. Bukan setakat tu je bahkan pecah bedere buoh temike buat dek denye. Tu belum tin minuman bir habih lepeo dibuatnye. Sape yang jadi laki die bio bebeno, mun kalu die maroh harus di karatenye muke kite dengan kopek die kan nanye laki die. Berani ke orang nak lawan die. Kalo kopek die pun kuat , ce bayangkan die punye tangan kaki dan yang lelain, ish.

Tapi awok mase kecik dah jenoh le ngopek. Ate Mak awok tak beri awok minum susu lembu, die bagi awok ngopek. Kate dek emak, ade juge terai bagi susu tin (susu lembu le tu) tapi kamu tak syior bile emak nak nyue susu tu. Tapi mun bagi kopek laju je kamu nyusu. Tu gamaknye awok tak banyok masalah kesihatan, insyallah sebab nenen dari kopek emak agaknye le. Nabi pun ade pesan bagi le anok ngopek sampe umo 2 tahun. Uit kalo Nabi pun dah pesan rope tu, maknenye kalo tak di bagi anok ngopek sampe 2 tahun, nanti kot baby tu tuntut di akhirat nanti gamok nye kan.

Doh kebetulan cakap bab kopek ni aku nak pesan kat para remaje yang suke sangat nayang kopek deme tu. Mun kalu bebudak kecik pun suke kopek , kome bayangklan le orang beso. Ish jangan buat pase, kot deme setakat suke ngopek je tahan le lagi , mun di ro.....l nye kite amacam. Jadi elok beno le ditutup bentuknye tu, kalo tak meleleh ayo bebudak nengok ape toh lagi orang tue sebab lame dah tak nenen. Marah ke? Ate ape pase lak kome marah, ade ke kome nayang kopek kat keme, ijak kan.

Kopek = payu dara, buah dade
Kopek = mumbuke kulit buah untuk diambil, dimakan isinye.

7 comments:

tinuj said...

Salam yop,

Teman baghu balik daghi p.pangko,
mase teman pegi kat kedei ikan bilih deme kengkawan betanya. mane nak ngenei antaghe ikan bilih betine dan jantan. Teman ijak tahu, ade pulak menjawab yang jenih berkopek itu le betine.Betui kejawabnye yop kalo nak dipadankan ceghite miketu. Keh...keh...keh..

sharouk said...

Tang tu awok pun kaloh juge, mne ke rope nak ngene jantan tinennye.
kalo tanye Yup Zizan anak Cik Wahada (sepupu) kot die tahu entah le.

a.samad jaafar said...

ce mike hughei kan pulok ttg jenih ketawa...miseinye...beze antaghe suke-ngilei-ngegei-ngekek..teman ghase musti beh..Bab ni bio mike yg ughuihkan yak..

Sharouk said...

Insyallah saya akan cuba buat posting ketawa pulak nanti.

kelisa_samudera said...

hahaahah. layan betui blog mike ni. lepeh ni ilang le loghat kedah teman ni. ganti loghat perak le pulak. hahahaha

Hanz Newman said...
This comment has been removed by the author.
Hanz Newman said...

hah chor! Hehe .... ni kan ape ke bendenye? Ate "kopek" jadi tajuk? Ngekek teman nengok tajuk mike. Ingatkan hat tu ropenye "kopek" hat laghi satu.

Saspen aje. Hehe