Monday, May 3, 2010

Rodi

Ape di rodi dek berok tu entah.
Kat sekolah awok ngajo memole dulu ade sorang anak murid namanye Rodi. Tere juge maen bole tu. Orang Pulo Mentimun rasenye. Tapi yang awok nak cerite ni bukan le Rodi itu. Tapi memang le kite suke beno merodi seknike bende yang boleh di rodi. Le ni yang selalu jadi mangsa rodi tentunye henset. Ate kalo tak dirodi men nak tau gune seknike bende yang ade dalam henset tu. Denga kemeranye dengan merakamnye, dengan rakan videonye. Dengan set mase nye, dengan set alarm, dengan seknike bende le. Tamboh le sekarang ni macam-macam ade. Kakak awok pun dedulu hanye reti panggilan talipaun je. Tapi sekarang di dah tau sms denye. Ate doh dirodinye henset denye, tau le denye.


Jadi merodi ni bukan tak elok, elok tapi lagi elok kalo dapat nasihat pakar. Kale tak mau jahanam juge seknike bende yang kite rodi ni. Bayangkan kalo kite merodi TV, bukak sane , bukak sini, pase nak merodi punye he. Sudahnye jahanam TV tu, sesilap kene karan, situ je ngeluponye nanti. Bab kene karan ni awok ade merase 2 kali kene karan ni, nyareh tumpo awok. Nasib baek le Allah bagi panjang umo lagi ni. Dulu awok masak ayo nyangat pake heater, Suis belum pasang awok pegang bahagian besi heater tu. Kene karan awok. Itu tak le awok rodi ape-ape pun. Nasib baek telepahs , kale tak situ je kolunye awok ni. Yang kedue awok tak ingat doh, kalo awok ingat laen kali awok cite le yak.


Ini pun buka pase rodi. Ini awok bukan kene karan tapi kene petir lagi. Awok dudok kat tengah romah sambel besando kat tiang. Kat belakang awok ade seterika yang bersambung kat suisnye le tapi off. Tengah awok nyando tetibe kilat TUM menyambo dan awok terpelanting 1 meter ke depan pase kene petir yang menyambo melalui seterika. Nasib baek kene bawah badan kate kekawan le. Kalo lalu kat jantung dah tumpo dah awok rasenye. Tapi ade moh dekat sejam juge awok rase lemah bebadan dan tak lalu jalan awok suroh bini awok urut dengan minyak angat. Dah sejam baru pulih dan selamat segalanya. Awok tunggu juge kot ade perubahan pade badan awok kot jadi spiderman ke superman ke, koman-koman karanman. Apoh pun tak mandang sudahnye awok jadi man aje.


Ade pak sedare bini awok ni rajin merodi , denye pande baek barang elektrik pake rodi-rodi je. Kan nye denye ade belajo letrik kat mane-mane. Lagi sorang anok awok pun gitu suke juge merodi ni, Elok pulak mau baek kat tangan denye. Entah pake elmu ape tah. Tu awok pengge ilmu rodi kot.


Rodi = kerjakan, usik sana usik sini.


3 comments:

DropShot said...

ntah nyer ye, omputeh tu kaghang gigitnye kat spider jadi spiderman,kalau kite apah idak

Sharouk said...

Tu le awok teringin juge kot jadi karanman pun jadi. Ase pegang je semue nyale, letrik free.

Hanz_Azdi said...

prodi? deme yg gate tangan ato denye pesen (jenis) gemo mencube, memang denye rajin prodi..semue bende nak denye cekoh...kot jadi elok tak pe le jugak...ni idak pelingkup jadinye...habeh jahanam.